Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tråkig julaftonsmorgon!

Skrivet av MariaPi
Även på OÄF

Hej alla!

Julafton är snart slut .Tyvärr är inte allt bara bra.Iof är barnen nöjda o så men vår hund Sigge ligger med syrgas på djursjukhuset sen i morse......blev dålig igår,försökte kräkas o så,vi trodde att nåt ev fastnat i halsen så vi avvaktade till idag....han andades tungt,det pep i bröstet o han har suttit hela natten,alltså inte lagt sig ner.

Syrran,som är utbildad djurvårdare kom hit o skulle kolla på honom,o även hon trodde att nåt satt i halsen.Hon ringde djursjukhuset som tyckte vi skulle komma in....kunde va nåt i halsen eller hjärtat sa de....lät inte så positivt på telefon,vätska samlas i lungorna o slutligen dränks/kvävs hunden....

Ringde min pappa,kände att jag inte vill köra själv o ev behöva ta nåt jobbigt beslut.Sigge är över 10 år,men chihuahuor blir rätt gamla,kan bli 17-18 .Ville i allafall inte se honom lida o inte kunna andas....
Vi fick gå före i kön,då han bedömdes va i rätt dåligt skick.Efter röntgen konstaterades i allafall att inget fanns i halsen utan att det rörde sig om ett hjärtfel.Det har kommit smygande sakta o kroppen har på nåt sätt kompenserat felet självt men orkade alltså inte längre.Veterinären hörde inte ens hjärtslaget pga den påverkade andningen.....

Veterinären trodde att han skulle kunna komma att leva många år till OM han svarar på hjärtmedicin...de måste först få honom i bättre skick för att kunna prova ut medicin.Han ligger i en bur med syrgas kopplad till hela buren o får lugnande så han ska få vila o bli i bättre skick så de kan driva ut vätskan som samlats i lungorna....

Eftersom han är i bra kondition o med god fysik i övrigt,inte har några andra sjukdomar o detta är första gången han blir dålig trodde hon att det skulle gå bra,men några garantier finns ju inte....

Tyvärr har jag ingen försäkring på honom längre,känns dumsnålt såhär idag....men har haft honom försäkrad i alla år tills han blev 8-9 år,.....så det lär bli dyrt att lösa ut honom...

Stora killarna längtar jättemycket efter honom o blev jättelednsa när de insåg att Sigge var så dålig,o att han får fira jul på sjukhuset,UTAN sitt grisöra som han fick i julklapp under granen i morse...

Håller tummarna att han kryat på sig om jag ringer i morgon....

Behövde skriva av mig lite,har kännts jättejobbigt att fira jul med denna oro(tillsammans med en del av släkten som bara pladdrar på om ditten o datten o har svårt att förstå att mina tankar inte är där till 100%),har försökt att inte oroa barnen alltför mycket,hoppas ju att allt blir bra men vet ju att _ om_ han inte svarar på behandlingen har jag ett mycket jobbigt beslut att ta........han är ju en familjemedlem som fanns redan innan barnen,skulle kännas sorgligt att mista honom....


Hoppas att alla ni andra har haft en bra jul
Svar på tråden: Tråkig julaftonsmorgon!

Tråkigt

Skrivet av  Lilla Anna & Totte
Det var inte kul att läsa att er lilla hund blivit så dålig.
Hoppas att allt löser sig till det bästa för er.

Krya på sig, lilla Sigge.
 

Usch...

Skrivet av  K-line med Jeanna 3 år idag, bf 4/5
förstår verkligen din oro...hoppas nu att Sigge svarar både på syrgas och sedan på medicineringen. Skickar en kram och håller en tumme!!!!!
KRAM
 

Beklagar!

Skrivet av  Bib
Å så tungt för er! Hoppas verkligen han svarar på behandlingen och att allt går bra så att ni får mer tid tillsammans.
En hund som har problem med andning ska genast till veterinär.
 

Artiklar från Familjeliv