Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur i hela friden får man honom sluta skälla...

Skrivet av Anna
vår rottiskille har bott hemifrån i ca 3 mån o nu när han är hemma igen så är han skälligare än nånsin. Förut skällde han om nån ringde på eller om nån stod o pratade precis här tanför (bor i radhus) och aldrig sent på kvällar eller så. Nu skäller han för ingenting och jag blir tokig! Han ska alltid ha sista ordet o jag vet inte vad jag ska göra...jag menar, om vi ligger på övervåningen o han är här nere i sin säng så hur ska jag tillrättavisa honom på ett bra sätt?
Han är 9 så det känns som ett smått hopplöst fall dock...men tar tacksamt emot tips ändå*s*
Svar på tråden: Hur i hela friden får man honom sluta skälla...

Tja...

Skrivet av  Kerstin
Är han 9 år?

Han har kommit hem efter att ha varit borta i en främmande omgivning?

En hunds minne är ganska kort, dvs de lever i nuet. För honom är det "nytt" att komma "hem" igen. Även om han känner igen sej. Det -kan- ju ha ändrats en hel massa...

En rottweiler är avlad att vara just vakthund. Bland annat. Man har tagit tillvara deras egenskaper att vakta och varna, och vidareutvecklat dem. Det är bland annat det som är deras "jobb-beskrivning"...

Min snabba tolkning är som följer:

Han har varit i en annan flock. Han har (möjligen) stigit i självkänsla och (egen) betydelse. Nån måste ha jobbet att vakta reviret, och eftersom han tycker ni är rätt dåliga på det, så har han tagit på sej det jobbet själv. De skapar gärna små uppgifter åt sej, de kära rottisarna...

Det du kan göra är, när ni är på samma våningsplan, att "tacka honom för arbetet" med att vakta, och så att säga tala om "ja, bra du säger till, men jag är här nu och sköter den uppgiften som det sej bör". Så när han skäller, säger du tack, ger honom ett kex, och talar om att "gå ifrån dörren nu, du gjorde ditt jobb"

Om du gör detta konsekvent, inser han att du tar över rollen som husets väktare. Sen bör du förstås stimulera honom på andra sätt också, så han inser att det lönar sej att lyssna på dej, att han får betalt för det. (lydnad, trix, spår, sök, uppletande i både smått och stort)

Har han dock blivit uppmuntrad att vakta där han bott i 3 månader, kan det bli svårt att vänja honom av vid det. En uppmuntran behöver inte vara ett "bra, duktig du är som skäller" utan -all- form av uppmärksamhet, människor som stimmar runt och öppnar dörren, som kollar i fönstren vad han skäller på, som härjar med honom att han ska vara tyst.... -ALL- kalabalik runt vaktandet är för honom en bekräftelse på, att det verkligen behövde vaktas...

Så, ett coolt "tack, men det räcker, ta ditt kex o slappna av" och lugn o konsekvens, kan få din vaktande hund att slappna av. Det han behöver är en trygg förvissning om att det inte är han som styr och beskyddar flocken. Trots att det är just det han är skapt att göra...

Min rottweiler började skälla/moffa vid misstänkta ljud, när mitt ex flyttade. Då blev -han- plötsligt den äldsta "mannen" i huset, iaf i hans ögon... Men det hände inte så ofta, och med ovan beskrivna "tack" så slutade han snart, när han insåg att jag fortfarande var kapabel att avgöra när det behöver vaktas.

Därmot kan det komma ett bjäbb om det hörs ett plötsligt ljud när det annars brukar vara tyst. Då mest i förvåning. Men det får vi leva med, det är trots allt en levande varelse.

Ingen av mina hittills 4 rottweilers har varit särskilt benägna att skälla hemma, däremot så vaktade de bilen med sina liv. Vilket tyvärr var jobbigt det också, men utrymmet var litet och det fanns ingen möjlighet för dem att göra annat, om de upplevde hot utifrån. (Som hundar som passerade, människor skällde de aldrig på)
 

Hur länge...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
har han varit hemma???? Det tar ju ett tag för en hund att åter-aklimatisera sig. Så räkna med att han skäller ett tag, det är en osäkerhet. Har ni haft honom hemma typ i en vecka och inte märker någon skillnad så får ni nog börja med att träna bort skällandet. Vet inte hur och på vilka metoder han svarar...men jag tror att en bov i dramat är att han är lite otrygg i livet just nu och då är det framförallt närhet han behöver.
Lycka till!
 

Lugnt

Skrivet av  Bib
Han är NY i sitt hem nu och reagerar på alla nya ljud, är osäker osv. Tala lugnande och avled honom. Kanske kan hans sovplats vara uppe på er övervåning på natten? Om han nyss kom hem så ge honom lite tid, låt honom gå ut och titta på det som orsakar ljuden, hälsa på barnen som skriker osv, så att han vänjer sig och vet vad som händer.
har själv varit medom detta med en gammal tyst hund som efter flytt skällde på det mesta i fyra månader. Men sedan blev allt bra.
 

Om det är du...

Skrivet av  Bib
.. som skrivit som anonym en sida längre bak här (OBS jag vet nu verkligen inte alls om det ÄR du), så kan jag bara säga: Skippa maken, han har gjort sitt! En sådan man kan man inte leva med, som kan tänka sig sådana åtgärder mot din vilja. Fy vilken otrygghet med en sådan karl *ryser*
Själv lever jag ensam och bestämmer allt själv - det är SÅ bra.
Ber om ursäkt om detta inte handlade om dig.
 

TAck för tipsen

Skrivet av  Anna
jag antar att jag får avvakta o se hur det går men det verkar redan bättre.
Och det är inte jag som skrivit här tidigare...