Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hej!

Skrivet av mamma till 00:a & 02:a
Jag måste få fråga härinne oxå (även på båt&husvagn) det finns ju en del av er härinne som har hund. Hur gör ni på semestrar. Är det nån härinne som kombinerar hund och husvagn? Hur år det isåfall?? Skriv gärna och berätta, gärna vilken ras ni har på hunden oxå...
Svar på tråden: Hej!

hund och båt

Skrivet av  turtle
har vi kombinerat.
Det går bra, man får ju planera precis som när man har blöjbarn eller vällingsbarn *S* att man har tillräckligt med sig och att man också har ev nödvändiga papper ifall man åker över landsgränserna.
Så får man ju åka lagom långa pass och ta kisse och sträcka på benen pauser emellanåt.
 

Hund o husvagn

Skrivet av  Lilith
När vi hade vår förra hund campade vi ett år. Vi hyrde husvagn. Innan semestern tog vi en helg i en campingstuga för att kolla hur hon skulle reagera, om det inte funkat skulle vi lämnat henne hemma. Men det gick jättebra. Hon lärde sig efter en halv dag att marken runt vår stuga var "vår" om nån gick där kunde hon gruffa lite, men om det gick folk på "vägen" var det helt ok. Sen hade vi med henne en vecka på Öland. Inga problem på campingen.

Det som var lite jobbigt var att det var väldigt varmt, och hundar får ju inte bada var som helst. Inte kunde vi lämna henne i bilen eller hsvagnen heller, pga värmen, så på det sättet blir man ju lite låst.

Eftersom vi inte har haft svårt att få hundvakt har vi, för hennes egen skull, valt att lämna henne hemma på semestrar.

Men det var inte svårt eller jobbigt med hunden på campingplatsen, det funkade fint.
 

Hundar, båt och husvagn

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Men små hundar. Turtle och jag har samma sort, Lundehund. På båten blir det trixigt för man måste i land med jämna mellanrum. Det har vi löst genom att skaffa litet barn som inte heller tycker om för långa seglatser. Annars är det inga problem. Tiken får inte följa med för hon hatar sin flytväst. Hunden däremot ligger alltid på storskotet med flytväst på.

I husvagnen är det inga problem mer än att det kan bli varmt och att hunden inte får följa med till stranden. Det finns dock alltid en skuggsida på vagnen och är det för varmt ligger han under vagnen. Eftersom jag har lite campingplatsfobi väljer vi campingplatser med få stjärnor för där brukar det inte vara så sardinpackat. Annars bara vimlar det av hundar på campingplatserna tycker jag.
 

Inte husvagn men tält

Skrivet av  HelenaD
Vi var för första gången på tältsemester med våra tre whippetpojkar nu i somras. Det var hur mysigt som helst! Vi var på Öland och där fanns det hundtillåtna stränder som var helt otroligt fina. Allvarligt talat de finaste stränder vi varit på, inräknat under våra utlandsresor. Vi bodde på en ganska liten skogscamping (Böda hamn, med privat hundstrand) med stora ytor mellan tälten. Vid tältet var hundarna kopplade i långkoppel och kröp gärna in i tältet och vilade. Det var en trygg liten lya tyckte de. Ett par dagar gjorde vi dagsturer till en enorm sandstrand med härliga sanddyner (Böda strand) där en stor del av stranden också den var hundtillåten.

Jag har bara positivt att säga om att fira semester tillsammans med hunden. Visst, man blir något begränsad. Bara för att kunna göra ett restaurangbesök mitt i smällheta sommaren krävs det lite trix, om det ens går. Några shopingturer, museumbesök etc. blir det förstås inte heller. Med tanke på värmen och nyckfulla sommarväder bör hunden vara med en i stort sett hela tiden. Samtidigt tvingas man att koppla av på ett annat sätt. Man KAN inte ränna runt och att sitta under en tall och koka burkmat på ett stormkök har helt klart sin tjusning det med :). Se bara till så att ni åker till hundvänliga ställen! Det finns ganska många stränder med hundbad eller naturliga badplatser (dvs hundtillåtna) och att känna att hunden är välkommen är skönt. Självklara saker som att alltid ha bajspåsar med och plocka upp efter hunden, att ha hunden i långkoppel/flexikoppel under badet om det finns människor i närheten (även lydiga hundar kan vara läskiga om man inte är hundvan) och att allmänt visa stor hänsyn behöver jag väl inte ta upp? Det är ju självklart för man vill ju att hundarna även i fortsättningen ska vara välkomna.
 

Artiklar från Familjeliv