Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Rumsren

Skrivet av Nilla
Behöver snarast massor av råd om hur göra våran 4 mån valp rumsren! Hur ska han fatta att det är ute och inte inne han ska göra sina behov....tycker att vi har berömt mycket ute och nejat när vi sett han kissa/bajsa inne. Men det verkar inte gå värst framåt. Det värsta är att tålamodet börjar tryta och att jag visat "gamla synder" och fyat honom, men jag har hört att man inte ska göra så och jag vill ju eg. göra rätt....men hur?
Svar på tråden: Rumsren

Vänta in åldern

Skrivet av  HelenaD
Han är förmodligen inte fysiskt kapabel att hålla sig ännu (de är de generellt inte förrän vid 6 månaders ålder), samtidigt som det är kallt och eländigt för lilla valpmagen utomhus. Ta ut honom regelbundet: ca varannan timme från morgon till sovdags, samt en extra gång efter att han lekt häftigt, ätit eller sovit. När ni går ut då ska ni inte ränna runt på en långpromenad utan bara gå ut utanför huset, på ungefär samma ställe och agera ungefär likadant. Lugnt, avslappnat och trevligt med lågt mjukt beröm när han gör ifrån sig. När han kissat eller bajsat kan ni leka en stund med honom men innan dess så är ni ganska tråkiga och strosar framåt i sakta mak/står helt stilla, så att han har gott om tid och lugn och ro att göra ifrån sig.

Rumsrenheten kommer. Vissa är tidiga, andra är sena och ytterligare andra är _mycket_ sena. Mina har varierat alltifrån runt 10 veckor till över 8 månader, innan poletten trillat ned både i skallen och övriga kroppen. Men rumsrena har de blivit, utan åthävor.
 

Min valp

Skrivet av  peter56
Min valp (12 veckor i morgon) fick jag hem då han var 9,5 vecka gammal. För en vecka sedan tyckte jag att han var jätteduktig och tänkte att han är nästan rumsren. Men nu har det kommit ett bakslag, han gör sina behov utomhus några gånger om dagen och ett antal gånger sker det inne.

Men det är nog bara att vänta och se tiden an. Min förra hund blev rumsren på två veckor. (Honom fick jag hem på sommaren då det är enklare att snabbt ta sig ut). Men min förrförra jycke var nästan en halvår gammal innan han kunde betraktas som torr. Så det varierar nog från individ till individ.
 

Det har även för mig

Skrivet av  Ida & Toritrollet
varierat någonting rent förskräckligt. Alltifrån 10 veckor till 11 månader, så misströsta inte ännu det KAN ta tid men de flesta blir faktiskt rumsrena när de själva har hållet sas de måste få tid att mogna både fysiskt och psykiskt och det KAN ta jättemycket tid och man kan nästan bli galen med jämna mellanrum... Lillan jag har nu är det först för kanske 1-2 månader sedan jag ansåg torr och hon är 8 mån numera. Om man däremot inte alls har pejl på henne så kan hon fortfarande sätta sig, men då är det vanligtvis om det gått ALDELES för länge mellan rastningarna.
 

Det

Skrivet av  Nilla
konstiga är att han håller kisset bra, men sen i går har han bajsat fyra eller fem ggr inne, fast han varit ute jättemycket. Väntar han tills han är hemma med att bajsa eller? Ja, jag vet att det kan ta tid, det är inte ens första hunden jag har, den förra var nog inte torr förrän vid 5 mån om jag minns rätt. Men det är ju många år sen så jag nästan glömt hur det var. Men är det någon mening att fya gamla "högar" eller förstår han inte nåt av det?
 

Kissandet

Skrivet av  Mattisen
kommer ju till oftare och vi tar ut valparna direkt efter mat, sömn, lek och då kommer det ju alltid kiss.
Bajseriet kommer ju mer sällan så det är mycket svårare att förutsäga när det är dags.

Därför tar det längre tid att bli rumsren med den biten, men det kommer!
Jag har en 5 månaders valp som är rumsren till 99,9 % nu och kissandet fixade hon redan vid 4 månader.

Jag tror inte att det hjälper att fya gamla högar.
Inte heller ska du ryta och skrika för att har du otur så kommer valpen att börja smyga sig undan för att göra behoven i fred i nåt rum,
och sluta markera att den vill ut. Alla valpar undviker obehag och skrikande mattar och hussar.

Ta det lugnt, räkna till 100 och plocka upp...
Lycka till!
 

Kan vara

Skrivet av  Ida & Toritrollet
att han håller men mer troligt är det som Mattisen säger att det är mer svårberäknat när det är på gång, varvid man kan missa det.

Att fya gamla högar har jag inte provat och har heller inte sett ngn mening med det iom att det inte direkt verkat ge ngn effekt (annat än att hunden blir osäkrare på var den har husse/matte egentligen) av de positiva slagen. Möjligen att det skulle funka om en rumsren hund gjorde inne, men då är det med största sannolikhet ngt som ligger bakom (tex sjukdom) förändringen.
 

Artiklar från Familjeliv