Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nyår igen :-(

Skrivet av gammelmor med Magnus
Jaha, då börjar det igen. I gårkväll var det någon som smällde av två jättebomber när hunden fick sin kvällspromenad. Han är bättre i år. Han lugnade sig innan vi kom hem. Men ändå.

Vi har ett recept på clomicalm hemma men har inte plockat ut det. Hur gör ni som "drogar" hundarna över nyår? Perparat? Dos? Tid? Terapi med medicinen?

Det känns lite som djurplågeri att inte droga vår fyrverkerihysteriska hund. Han kommer att bli helt förstörd och inte våga gå ut på 14 dagar.

Blä för nyår.

Men om fyra veckor flyttar vi till ett ställe utan skjutbana!!!
Svar på tråden: Nyår igen :-(

Min gamling som jag hade

Skrivet av  Ida & Toritrollet
var hysteriskt smällarrädd under hela sin livstid, det mystiska var att hon inte reagerade på gevärsskott, detta iom att det innebar att då skulle man ÄNTLIGEN få jobba... Under valborg och nyår låg hon drogad hela dagen och natten på toaletten (enda rummet utan fönster) och det funkade nästan hjälpligt.

De yngre hundarna tog inte efter hennes beteende utan lyckades lära sig att ok, hon är knas men det behöver inte vi bli för den delen. Så det gick för oss men det är ingenting jag skulle önska någon att drabbas av i samma utsträckning som min gamling hade det.

Det finns olika band och saker man kan träna med men jag är ändå skeptisk, det beror dessutom på hur pass förankrad rädslan är och på vissa är det tyvärr inte mycket annat att göra än att dämpa möjligheterna för hunden att stressa upp sig så fruktandsvärt.
 

Jag såg

Skrivet av  MiaMaria
i ett reklamblad att det var ett hundhuvud avbildat vid ett par pjäser. Hundsäkra kallades de för, antagligen för att de inte låter så mycket. Får hoppas att det blir fler sådana. Och i år ska inte katten få gå ut ens på eftermiddagen efter att han var ute hela natten förra året i minusgrader för att det började smällas tidigare än vad jag trodde :(
 

Ja, fy 17..

Skrivet av  • Catharina •
vår rottistik som lämnade oss i våras, var livrädd!!

Låg & skakade, försökte pressa sig in under sängen och hyperventilerade :-(

Avskyr de där smällarna... Vet ju inte hur Pepsi (lagotto) kommer reagera. Återstår att se..
 

min cavalier

Skrivet av  Gyrils mamma
som också har lämnat oss var jätterädd, efter att han fått en smällare slängd efter sig av några ung****** på Möllevången.
Efter att vi flyttat ut på landet fick han naturmedlet Valeriana och det funkade jättebra. Han blev trött men inte drogad.

Clomicalm fick han förra året, men då fanns det fler anledningar. Vet inte om jag tycker att det hjälpte precis. På en halv tablett verkade han känna sig konstig och blev nästan mera orolig. På en hel blev han just drogad.

Testa Valeriana, för det kan man visst inte överdosera. Sägs det.
 

Var får jag tag på Valeriana?

Skrivet av  gammelmor med Magnus
På hälsokostaffären eller i djuraffären? Finns det speciell för vetrinärt bruk?

Han hörde hur det pangade ute igår och började skaka. Men han gick ut med husse och kissade iallafall.
 

I Hälsokortbutiken

Skrivet av  Gyrils mamma
Finns ingen speciell för djur. Jag valde den mildaste Valeriana dag.
 

förra året

Skrivet av  turtle
rörde han inte ett hårstrå när det skjöts raketer. Dock (tack och lov) bor vi i ett lugnt område och här okynnessmäller det inte smällare, och bara en granne "nära" som kan tänkas skjuta några raketer.
Förra nyåret var han ju bara 4 månader och då gick det bra, han var inne med mig hade radion på så det skulle distrahera lite också han rynkade inte ens på ett öra! *S*
Hoppas ju det går lika smärtfritt i år, men nu är han ju 1 år 4 mån så det kanske "spökar" lite mer i hans lilla knopp och kropp i år.
 

Vi har tur

Skrivet av  Lottentotten
Våra hundar bryr sig inte så mycket, Hanna blir lite uppjagad, men lugnar sig snabbt. Skönt att de inte bryr sig...