Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Rinnande öga

Skrivet av Helena
Min sphynxhona har nu i några dagar haft ett öga som vattnar sig mer än normalt och sen ser det inte ut som om hon öppnar ögat helt och så små blinkar hon lite. Verkar som om något irriterar men jag kan inget se.
Vad gör man, avvaktar eller söker veterinär?
Svar på tråden: Rinnande öga

Om...

Skrivet av  Karin
... du tror att det kan vara något som sitter i ögat så tycker jag att du skall gå till veterinär med katten. Är det så att det kan vara irriterat pga skada på ögat, eller något annat så kan du testa noviform. Detta köper man receptfritt på apoteket och ger morgon och kväll under 7 dagar. Har det inte blivit bättre på den tiden så är det vet. som gäller. Att ett öga rinner kan bero på en massa olika orsaker, även pga tex chlamydia. Då smittar katten och måste medicineras under en längre tid. I de fallen så brukar infektionen sprida sig till även det andra ögat efter ett tag.
 

Tack för ditt svar

Skrivet av  Helena
Känner mig lite osäker om jag törs mixtra själv med ögonsalva så jag kommer imorgon ringa veterinären och höra vad dom säger.

Min lilla hona har inte varit i kontakt med annan katt så jag vet inte om man kan utesluta chlamydia för det smittar väl bara katter emellan?

 

Smittar...

Skrivet av  Karin
katter emellan, men sedan kan katten även bära på virus innan det bryter ut. Teopretiskt så kan det säkerligen även smita sekundärt (dvs att man själv tar med smittan hem) men det är mindre sannolikt.

Troligtvis har katten fått något i ögat, tex ett hårstrå eller liknande.

Lycka till hos veterinären!
 

Artiklar från Familjeliv