Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om nyår igen

Skrivet av Signe
Har ju en 8 månaders som aldrig har varit med om nyår och smällare. Hur förbereder jag inför detta? Hur ska jag hantera det på bästa sätt för att han inte ska bli skotträdd? Vad gör jag om han blir sådär jätterädd?
Svar på tråden: Om nyår igen

Mja

Skrivet av  Jörn
de allra flesta hundar som visar skottberördhet i någon mån har blivit skrämda tidigare i livet. Ser du bara till att han inte blir livrädd så har du nästan säkert en skottfast hund sen. Hunden lär inte bli "sådär jätterädd" av sig själv, bara för att det smäller. Det första en ung hund som inte varit med om smällar innan gör när det smäller, är att kolla av hur hans flockmedlemmar reagerar. Tar dom det lugnt, tar han det lugnt. Håll hunden borta från eventuella skottberörda djur. Se till att inte hoppa till själv. Ställ er inte och stirra ut genom fönstret på de vackra raketerna. Se till att familjen *inte* pratar med upphetsad röst, typ: "ooooh, titta dääär", "ööh, kolla DEN, såg ni, ba?" osv.
Hunden som är osäker på hur den ska reagera på något oväntat har ofta en låg kroppsställning, svansen kan bäras lågt. Detta tolkas ofta som rädsla, men är bara det naturliga förberedandet på flykt/underkastelse *ifall* det okända skulle visa sig farligt. I det läget ska ni *inte* ömka den, inte tala om att "det är inget farligt" osv. Det bästa sättet är att ignorera hunden fullständigt och vara som vanligt. Naturligtvis bör ni inte ta ut hunden under smällandet eftersom ljudnivåerna kan orsaka fysisk smärta hos hunden och då *blir* ljudet "farligt".
De hundar jag haft som jag varit osäker på hur deras mentala status har varit, har jag gjort såhär med: Jag har gått in i sovrummet och dragit ner persiennerna. Över tolvslaget har jag legat och läst en bok i sängen, allt för att visa att jag inte reagerar alls på oljudet. Hundarna har oftast sovit sig igenom det värsta oväsendet.
 

Hur man inte gör

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Vår tokrädda hund är en omplacering. Han är född i maj. Hans första nyårsafton, innan vi tog honom, fick han följa med sin lillmatte ut på smällkalas på nyårsafton. Det var _inte_ bra för honom.

När han var på brukshunsdklubben med sin första familj blev han inlåst (och lämnad av flocken) när han blev rädd för skotten vid flygplatsen. Man skjuter för att skrämma fåglarna före start. Brukshundsklubben ligger på höravstånd. Inte heller bra.

Mina föräldrars schäfer bara älskade fyrverkerier. Det var något av det roligaste han visste. Vi köpte alltid ett eget fyrverkeri åt honom. Jag trodde i min enfald att hans beteende skulle smitta av sig på vår tik men det gjorde det inte. Hon är rädd för fyrverkerier men det går att lugna henne. Hon brukar sitta i mitt knä över tolvslaget och sen sansar hon sig rätt snabbt.

Jörns metod verkar bättre.
 

Tack båda två

Skrivet av  Signe
vi har som vanligt planlagt ett nyårsfirande med familjen, god mat och trevligt umgänge vilket brukar resultera i snarkningar innan tolvslaget *s* har aldrig förstått uppståndelsen av nyåret ;-)
Mycket raketer brukar det vara, vi har rejäl vy över vättern, vi får helt enkelt stävja oss i att rusa runt mellan fönstrena och titta på raketerna, eller rättare sagt barnen.
 

MIna barn går ut...

Skrivet av  Anette med M&A+Ebbe
för att kolla på raketerna.. och faktiskt för att skjuta några själva oxå... så det är bara jag och Ebbe kvar inne...
 

Ja, det är väl det

Skrivet av  Signe
man får göra, skicka ut ungarna, fast några raketer får de inte skjuta förrän den dagen de får köpa ut dem själv och jag inte har nåt att säga till om.
 

Fast..

Skrivet av  Anette med M&A+Ebbe
det är inte barnen som skjuter.. utan deras pappa... men dom är ju med och bestämmer vilken dom ska ta osv...
 

Ush...

Skrivet av  Anne
Fy på dig; hur kan du bidra till detta elände med raketer. Jag blir så arg på sådana som dig. Djurägare till råga på allt! :-(
 

Håller med dej..

Skrivet av  Anette med M&A+ Ebbe
fast samtidigt kan jag tycka att det hör lite till...
och då menar jag lite...
Vi köper en liten påse för ca 150:-... bara för att det är lite skoj..
Men att köpa dessa bomber som en del gör.. det tycker jag blir för mycket.. kan lova dej att min lilla påse för ca 150:- inte låter så värst mycket...:-)

Och jag kan tycka det är okej att skjuta vid tolvslaget..
Men dom som skjuter hela dagen..
Det tycker jag är fel....
 

Jag kommer att göra så här...

Skrivet av  Anette med M&A+Ebbe
min hund Ebbe är oxå 8 mån.. och han har hört gevärskott och liknade utan att reagera... men det är ju inte samma sak...

Men jag kommer att strax innan ge honom ett gott ben.. och sen ha på tv:n på lite högra volym.. och sen ska jag inte göra något alls...
Bara vara som vanligt...

Jag tror att hunden känner på sej om du är anorlunda.. och då märker h*n att nu kommer det snart att hända något.. *hmmmm*.. matte är lite skraj.. det måste vara något hemskt...

Jag tror inte Ebbe kommer vara rädd, visst han kommer säkert undra vad det är.. men jag tror inte han är rädd....

Se oxå till så att hunden är nykissad... så han inte behöver ut mellan tex 23-01.. då det smäller som värst... Lycka till
 

Artiklar från Familjeliv