Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Här oxå då.. Leva utan hund?!

Skrivet av Philip Pappan 2xPitbull
Låg och tänkte idag hur det skulle vara att leva utan hund, utan nos i rumpan på morgonen, alldeles för tidiga.
Hur det skulle vara att gå ut i solen en skön dag, vinter som sommar, utan 15 hundbajspåsar och två härliga hundar som inte ofta går fot.

Hur tråkigt det skulle vara att vakna varje morgon och hitta lägenheten precis som den var när man gick och la sig, att inte snubbla på halvätna märgben eller halka på en grässpya på dyraste mattan.

Tänkte på hur det skulle lukta hos mig, hur tomt det skulle vara och framförallt vem skulle man skylla på då det luktar fis.
Tror många hundägare verkligen glömer bort den otroliga lättnad det faktisk är att kunna fisa fritt till och med när man har en date hemma, den första daten.

Och när jag ändå tänker på fisar, vad skulle sex vara utan två hundar som fiser och står och stirrar på en under hela akten.
Hur ensamt och oromantiskt skulle det inte vara utan hundar som snor trosor och grusar ner i sängen.

Ett liv utan hund är för mig otänkbart, men dock så är det precis det som kommer att hända en dag, om ca:10-13 år.
De lever inte så länge våra älsklingar, men de tänker inte på det. De är lika glada att se dig varje dag, de blir tokiga av glädje bara man varit på muggen i 3 minuter.

Vad skulle en nattning av min 2 åriga son vara ytan att hundarna smäller svansarna i väggarna så fort jag kommer ut, så att han vaknar då det låter som ett Afrikanskt trumteam i korridoren

Försöker verkligen att inte tänka på den dag jag måste söva min äldsta tik, kramade henne i soffan nyss och insåg att om jag har tur så är det så jag kommer att få ta farväl av henne, liggandes brevid, hon trygg och har ingen aning om att hon ska dö.

Jag är tuff och riktigt ball och snygg i alla situationer utom i just den, det kommer bli så sjukt jobbigt och äbndå är det en del av livet.
Den korta tid de är här ger de så otroligt mycket, hundar är den ultimata givaren. De vill ha, de kräver inte, de vill bara så gärna ha kärlek, mat och en bajsrunda ibland.. kanske inte nödvändigtvis i den ordningen på freddyson nog hellre vill ha mat.

Tänk på det när de är pain in the ass, när de tuggat sönder dina favo skor eller när de petat tänderna med playboys tangas.
Man kan bli så förbenat förbannad på de kräken, och de ser helt förstörda ut när man blir det.
Det går inte att göra annat än att bara älska hundar, de som inte gillar hundar har missat vad de egentligen är och om de lever ett liv utan hund så har de förlorat ett av denna ganska karga och hårda världs stora glädjeämnen.

Fattar att hunden varit med oss längre än vad vi kan föreställa oss, utan hunden hade vi nog inte kommit dit vi är idag och hunden kan nor lugnt säga det samma. På både gott och ont.

Har en levande varelse på denna planet att tacka för mitt liv, och det är Colan. Colan kommer alltid att finnas i mitt hjärta och jag är glad att min son, Neo får lära känna henne och Freddy.

Anledningen till att jag är lite sentimental är att det är mycket möjligt att Colan inte alls har 5-8 år kvar, utan snarare 1 eller 2.
Finns inget jag inte skulle göra för den hunden och jag hoppas att det jag kan göra ger mig flera år till med henne.

Att man kunde få ett sådant band till en hund trodde jag inte var möjligt
hoppas hon förstår hur mycket hon är för mig.
Förmodligen gör hon inte det. För nu ligger hon och fiser och lever nu, bara nu. Och NU är allt jag begär, bara nu är nu hela tiden, i flera år till. Då är nu bra, synd bara att nu blir då så jäkla fort.

Önskar att jag kunde slappa lite mer som en hund, fatta najs att vara hund för en dag. Skita var du vill och nån plockar upp det år dig. Slagga på din egna soffa och inte behöva jobba, städa, diska osv..
Fisa och alla vet att det är du trots att det inte alltid är det, men det bjuder du på. Slicka okända tjejer lite här och var och de kliar på dig med glädje.
Enda jobbiga jag ser i att vara hund är nog sexet, fatta jobbigt att nästan få till det för en gång skull och då rycker husse/matte i kopplet och tycker att vi ska leka med en boll.
Däremor så kan man ju som hund rätt lätt slicka sig typ var man vill över hela kroppen så den kanske kompenserar, speciellt då man kan göra det var och när man vill utan att bry sig, för man är ju hund.

Krama din hund idag!
Svar
Blev tvingad
till det livet den 30/7 och svaret är:
Ja, det är ett sämre liv utan hund helt klart!
Men jag börjar vänja mig - mot min vilja.
Skrivet av  Gyrils mamma
Fint skrivet
Oj, vad fint du skriver. Själv har jag sagt i flera år att när min hund dör så ska jag inte skaffa någon mer jycke. Och så dog då min förra hund plötsligt den 20 november 2004. Redan dagen efter fick jag spader av att inte ha någon hund i sängen.

Och den 12 december hämtade jag hem lilla Sotis som jag nu delar mitt liv med. Så gick det med livet utan hund för min del. Och förhoppningsvis får vi nu leva ihop i minst 10-12 år :)
Skrivet av  peter56
Jadu....
Min ena hund fick somna in den 14/12 endast 4½ år gammal.
Han var så sjuk sista veckan men ändå var beslutet så svårt att ta.
Jag ville inte att min älskling, min bästa vän skulle lida.
Men bara tanken på att aldrig mer få se in i hans vackra bruna ögon igen fick mitt hjärta att brista.
Men nu när två veckor gått så känns det bättre.

Saknaden är stor och tomheten enorm men min älskling lider inte längre.
Idag kan jag titta på bilder på honom med ett leende, han gav mej så många fina minnen och i mitt hjärta kommer han alltid att leva vidare.

En hund finns kvar här i vår familj men vi har vant oss vid ett hundliv där det _ska_ vara två, så i Mars om ett par månader kommer en liten valp att rusa in i våra hjärtan.

För hundar MÅSTE jag bara ha
Skrivet av  Fd förtvivlad matte, nu en matte med fina minnen
Skitbra skrivet!
Jättekul att läsa, men samtidigt smärtsamt.
Allt det du skriver känns så väl igen.
Det märks att du verkligen älskar dina hundar och ger dem allt!

Jag blir så glad när det finns människor som älskar sina djur så mycket.

Goskramar till dina hundar!
Skrivet av  Tiwa
Sådär skulle jag också
vilja känna men jag känner precis tvärtom. Tanken på att vi ska ha hund i femton år till tycker jag inte alls om, dessvärre är det så. Vi har haft hund i snart femton år och jag har alltid tyckt lika mycket illa om det och kommer att tycka illa om det resten av tiden som vi har hund.
En av mina stora drömmar är att jag ska älska hundar så som ni andra gör, men inte heller den drömmen slår in. Jag avskyr att vara omgiven av hundar, men jag har inget annat val känns det som.

Nu önskar jag inte livet av hunden, men jag skulle gärna vilja att den flyttade någon annanstans.
Skrivet av  Jag