Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

dansk/svensk och jack russel frågor!

Skrivet av Theresan
Hejsan!

Funderar lite på en till hund i framtiden, är just nu inne på dansk/svensk gårdshund eller jack russel.
Är det någon som vet hur de är i temprament och så? Jag vet att båda raserna är rätt så livliga av sig...
Sen undrar jag också om man kan ha de båda raserna som sällskapshundar?

Svar på tråden: dansk/svensk och jack russel frågor!

Om du är inne på de tankebanorna

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Kolla ett altenativ, Norsk Lundehund. Förr fågelhund, idag sällskapshund. Mycket bra temperament, anpassningsbara, älskar sin flock. Jagar inte, springer inte bort. Fäller en gång om året och behöver däremellan ingen pälsvård. O s v

Dessutom ett unikum i hunvärlden p g a sina specialiteter, 6 tår, stängbara öron och extrem vighet. En liten ras som varit utrotningshotad flera gånger.

Här är en länk
http://www.eriksro.com/sls/slsindex.htm

Titta vidare på uppfödarsidorna och börja längta!
 

Inga sällskapshundar...

Skrivet av  kimen
Först och främst så är varken JRT eller d/s sällskapshundar, men den som lämpar sej bäst som sällskap och "lagom" aktivering är dansk/svensken.

Sen så kan man inte jämföra JRT som är en jakthund (gryt) med dansk/svensken som är en "råtthund".
Helt olika typ av hund, även om utseendet är ganska likt.

Men det är alltså en ren sällskapshund ni vill ha eller? Skriv gärna vad ni ska ha hunden till, vilken storlek det ska vara, vilken päls mm, så kan man lättare tipsa om ras.
 

ja, sällskap..

Skrivet av  Theresan
Jo vi är ute efter en sällskaps hund... Vi har ju en blandras tik på åtta månader, så det är inte hög aktuellt. Men jag vill gärna kolla upp lite olika raser innan vi bestämmer oss...
Vi är ute efter en liten hund, typ max upp till knäna... Päls? Ja.. det är ingen speciellt typ vi utesluter och ingen vi direkt vi eftertraktar. Om man kan säga så.
Ja, hoppas du har tips på fler hundraser, kul att titta och så...

Förresten, har du några tips på aktiviteter man kan hålla på med, med de raser jag nämnde.
 

Cavalier King Charles Spaniel?

Skrivet av  marie
Liten, ursöt, mysig & trevlig ras! Kolla på http://vovve.net/raser/ rasgrupp 9 är sällskapshundar.
 

Borderterrier??

Skrivet av  Fredrika
Borderterriern är en lite mildare terrier, som kan vara lugn inomhus men när det verkligen gäller så är det ett krutpacket!
En kanon familjehund, men kräver lite aktivering.
Pälsen är lättskött, behöver trimmas några gånger om året!!

Glöm inte att läsa lite om denna goa ras!!

Kram Fredrika
 

Jack russel

Skrivet av  Wendy
De är ofta väldigt ettriga och kan flyga på och bita andra hundar utan anledning. Skulle aldrig skaffa en sådan! Riktigt otrevliga tuffingar.
 

Jaaa!

Skrivet av  Trejjas matte
Min lilla gosa, en papillon tik på 11 år blev attackerad utav två JR strax innan jul, de varnade inte ens innan och gav sig inte heller föräns deras husse kom rusande och fick i sär dom. Min gosa fick 8 stora bett över ryggen och ett söndertrasat öra... Så jag gillar inte JR.
 

Artiklar från Familjeliv