Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

SUCH?

Skrivet av Tyra
Vad står det för när man läser hundars stamtavlor?
Nått champion grejs va?
Svar på tråden: SUCH?

Svensk Utställningschampion

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Det betyder att hunden fått fyra certifikat av tre olika domare. Hunden har tilldelats certifikatskvalitet och sedan vunnit certifikatet över de andra hundarna i samma ras som också fått certifikatskvalitet. Det är bara hundar som inte hunnit bli champion som kan få cert.

Eller hunden överensstämmer väldigt väl med rasstandarden. En exteriörbedömning.
 

Fyra?

Skrivet av  HelenaD
Jag trodde att det var tre cert man behövde? Tre cert för två olika domare? Har de ändrat reglerna? *förvirrad*
 

Du har rätt

Skrivet av  gammelmor med Magnus
Vi jagade ett finskt championat också. Jag blandade ihop det. Tre svenska cert.
 

Tre svenska

Skrivet av  Ida & Toritrollet
cert, varav minst ett efter 2års dagen av minst två olika domare. :)
 

Om man ska vara petig ;-)

Skrivet av  Lottentotten
Så kan de faktiskt ha fått många fler cert än så, eftersom man måste få ett cert efter två års ålder innan man blir champion, så kan man få hur många som helst innan dess...

Jag vet en dansk/svensk gårdshund som har ca 7 svenska cert och han är inte två än... :-)

Men för de flesta, som kanske inte ställer ut så ofta/alt inte har en super-duper-mega fin hund, så brukar man inte hinna få fler än två cert innan hunden är två år gammal... och då blir ju hunden champion vid det tredje certet.
 

Visst finns det

Skrivet av  Ida & Toritrollet
ett par hundar som har många cert innan de är två år, men grundkravet är och förblir ändå tre cert, varav minst ett efter 2års dagen.

Om sedan hunden har 17 cert före den är 2 år så är det ändå bara 2 som "räknas" in i sluträkningen till championatet. Vet bland annat av en engelsk springer spaniel som om jag inte är fullständigt felunderrättad har 16 cert före sin 2årsdag och då även ett till svenskt för att göra klart sitt SU(u)CH (han har ingen jaktmerit, därav paranteschampionatet).