Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vilken ras tycker ni vi ska välja?

Skrivet av Jenny med 3 döttrar
Vi (eller mest jag och barnen som är mellan 5 och 10...) går i hundtankar nu. Det här önskar vi av vår nya hund:
Liten
Ej skällig
Ingen jaktinstinkt
Inte för självständig
Lättlärd
Inte för krävande päls
Inte för aktiv och livlig, men heller inte slö och tråkig.
Ska kunna slappna av när det inte händer nåt

Jag har haft hund i 14 år, så jag vet att alla hundar behöver träning och aktivering, men vissa raser har ju mer eller mindre av allt...

Själv är jag vansinnigt kär i chinese crested, men övriga familjen tycker de är FULA. Möjligen en med päls i såfall, säger de. Äldsta dottern vill helst ha en papillon.

Vad skulle passa oss??
Svar på tråden: Vilken ras tycker ni vi ska välja?

Cavalier king charles spaniel

Skrivet av  UlLi
dom är så härliga vist lite pälsvård men så farligt är det inte ändå jag går igenom Pepsi en gång per vecka ordentligt och sedan lite mer om det är blött ute, man kan ju faktist klippa bort lite päls om man itne tänker ställa ut.

men de är en sådan härlig ras och pepsi hänger verkligen med på allt skogspromenader, sparkturer (älskar att åka i sparklådan) och är även välkommen till nästan alla eftersom hon är liten och lugn, vi har provat att bo på hotell med henne och vi har bott i stugor och hon har även varit med på alla våra marknader i sommar och hon fogar sig till allt bara matte är nära. och även om hon blir bortlämnad så är hon lugn och harmonisk och ännu lugnare har hon blivit nu när hon börjar närma sig året.

dessutom är hon så oerhört klok jag lever med kronisk värk och hon läser snabbt av mitt tillstånd och ofta kommer hon och krypande för att värma en ond rygg eller ond nacke.
 

Jag har aldrig gillat dom direkt, MEN

Skrivet av  Jenny med 3 döttrar
man är ju aldrig sämre än att man kan ändra sig!
Jag ska absolut läsa mer om rasen,och kika på bilder. Tänk vad bra det är med internet när man får en idé i skallen...fast ibland är det ju webbens fel att idéerna dyker upp också...
 

Jag skulle

Skrivet av  Bumbi m. Ronja o myran bf 14/2
också säga cavalier om det inte vore för att det inte är en speciellt frisk ras. Men trevliga hundar är det. Kolla under rasgrupp 9, där finnes alla sälskapshundar listade.
 

papillon..

Skrivet av  Tina
..är en underbar ras tycker jag, men dom är ju rätt skälliga över lag.
Och lite pälsvård krävs men inte ofantligt mycket.

De är sociala, pigga, väldigt lättlärda osv:)

Annars tycker jag nog att en cavalier skulle passa er, det är en bra sällskapshund med alla egenskaper ni söker.

Jag har hört att kineser är rätt speciella, att de kan ha svårt för barn och att de är lite nerviga, men jag har ingen erfarenhet av rasen själv så om det stämmer vet jag ej...
 

Men det jag har hört

Skrivet av  Elisha
är att det är en enmanshund. Mina föräldrar hade en papillon och den var sådan.

Jag skulle läsa om olika hundraser innan jag skaffade en hund. För egenskaperna är så otroligt olika.
 

Klart att vi kommer att läsa

Skrivet av  Jenny med 3 döttrar
massor om olika raser. Jag kan redan rätt mkt men det är alltid bra att få olika infallsvinklar på de raser man gillar/inte gillar.
 

Ja det tror jag säkert :) imt

Skrivet av  Elisha
 

njae...

Skrivet av  Tina
..enmanshundar har jag aldrig hört att papillon ska vara...

När jag var yngre hade min bästis 2 st, hur mysiga som helst.
Och så brukade jag vara hundvakt åt 2 andra, också mysiga.
Och ¨på gården bodde en gammal gumma med världens minsta papillon, såååå söööt och go:)

Jag hade en papillon-blandis som var världens underbaraste...

Så mina erfarenheter av den rasen är att dom äv väldigt gosiga och kärvänliga mot allt och alla:)
 

Papillon

Skrivet av  Trejjas matte
Absolut! Min tjej(tant) på 11 år är underbar. Pigg och robust och lagom med pälspyssel.
Bra med barn också. Älskar hela familjen och vill ALLITD vara nära.
 

en..

Skrivet av  Tingeling med lilla L
...fralla! Fransk bulldog alltså! De är verkligen supercharmiga..
 

En svart pudel

Skrivet av  maria
kan vara lite skälliga men sociala till tusen o kul ,
en svart pudel är det lite cirkus hund över och hanterbar för dina flickor
 

Är pudlar överlag...

Skrivet av  Ffrree
...kända för att vara skälliga? Dvärgpudlar?
 

En pudel...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
skäller oftast inte för att den vaktar utan för att den är glad. Är det ok med gladskall så är det alltså inget problem :)
Vår hund skäller t.ex. när vi kommer hem, när vi får gäster som vi känner, när vi leker och när vi tränar agility. För att inte tala om när han jagar katten eller leker med den andra hunden.

Rent generellt gäller väll att ju mindre hund ju skälligare hund...fråga mig inte varför, det bara är så.
 

Tänkte på Tibbe ändå tills

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Jag läste igen och såg lättlärd. *L*Tibetansk spaniel är nästan som en katt. Jag tränade min ena på sitt i ett halvår innan hon lärde sig det. Däremot så lärde hon sig dansa på bakbenen på 5 minuter. *L*
De lär sig snabbt om de har lust, men har oftast ingen lust att lära sig konster. *L*
 

chinese crested powder puff

Skrivet av  Novisen
Har själv ingen erfarenhet av dom men skulle gärna vilja ha en själv! Har ni tittat på rasen Bichon frisé (hm stavning??)? Svårt att välja hund så att alla blir nöjda men jag skulle vara lite egoist i din sits, det är ju i slutändan du som har ansvaret;)
 

Ja, vi har kikat på

Skrivet av  Jenny med 3 döttrar
bichon, och det är också ett alternativ. Jag gillar tanken på att de inte fäller...just nu har vi sängen full med bruna hår från vår blandishane. Inte så kul,men det är smällar man får ta när man låter hunden sova i sängen!
 

givetvis en Lundehund

Skrivet av  turtle
dock kan de nog skälla lite :-/
Men annars är de de underbaraste hundar som finns!
Lagom små, härligt temperament, lättlärda och "kräver" inte så mkt, de är bara härliga...
 

Ska läsa om dom nu,

Skrivet av  Jenny med 3 döttrar
har bara en svag bild i huvet hur de ser ut...
 

Nu är jag såld!

Skrivet av  Jenny med 3 döttrar
En sån vill jag ha. Men det lär ju dröja länge innan man får tag i en valp när de finns så få uppfödare. Men jag kan äventänka mig en vuxen hund om det skulle dyka upp nån.
Men största problemet just nu är att få gubben att förstå det som jag och barnen redan fattat: att vi behöver en hund till...
 

har du varit in på

Skrivet av  turtle
Eriksro´s hemsida?
Finns nog länk från min hemsida, vet ej om de har valpar nu, men undrar om hon inte skulle försöka para nån tik så småningom - om jag inte är och cyklar.
 

Japansk spets då, hur är de? imt

Skrivet av  Jenny med 3 döttrar
c
 

underbara

Skrivet av  Mia
men lite skälliga. Vissa har mycket påls och överallt står det att de inte fäller men vi är täckta av vita hårstrån.
Pigga, lättlärda och mycket söta. Vår är lite rädd för nya saker och inte stabil med barn men det kan ju vara ett personlighetsdrag!
 

kanske en....

Skrivet av  MariaPi
chihuahua?

Fast det är en mycket liten hund är de STORA i sättet.

Vår Sigge funkar utmärkt i vår barnfamilj med 3 vilda killar.Visst skäller han,mest om det kommer nån eller när vi kommer hem.

Behöver inte jättemycket motion men orkar hur mycket som helst,när han vill;)

Han är lättlärd,ganska självständig....vaktar hemmet o jagar bort katterna,annars trivs han utmärkt att hänga med familjen på alla möjliga äventyr
 

Artiklar från Familjeliv