Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min hund kliar så det blir kala fläckar..

Skrivet av Så supertacksam för ev.svar!!!
Någon som vet vad det kan bero på? Har letat efter skabb eller loppor men inte hittat något. trodde för någon vecka sen att det var en fästing??? men så var det inte utan torkad blod. Har nu fått kala fläckar i ansiktet ca 3x3mm stora. Även på bringan verkar det ut att klia rejält. har bytt foder för ett tag sen och gissar på det är orsaken. Är det vanligt med klåda just i ansiktet och på bålen då?

Hon har även ätit antibiotika för några månader sen efter operation av juvertumör. Biverkan??? För någon ånad sen var hon rejält brungeggig i ena örat vilket försvann med öronrengöring. samband? Inget mjällig i pälsen och verkar ut att må bra för övrigt.

Vet att det finns massor med kompetens på denna sidan så jag hoppas att någon orkar svara på mitt röriga inlägg. Skulle bli så tacksam! gott nytt år förrensen
Svar på tråden: Min hund kliar så det blir kala fläckar..

Gissar

Skrivet av  Ida & Toritrollet
men eftersom att jag inte sett hunden kan man ju inte vara säker, till råga på allt är jag inte veterinär, men har haft ett gäng jyckar med de mest blandade åkommorna.

Min hane tål inte färgämnet som finns i vissa foder, då får han som små "blåsor" i ansiktet som han klöser sönder med framtassarna, det har då sett ut som kala fläckar med rodnad. Det kan om man inte genast upptäcker det fortsätta sprida sig över resten av kroppen från nosen och vidare bakåt.
 

Rävskabb!!!!

Skrivet av  Sanna
Det syns inte men märks!
Om dom kliar sig på nätterna eller bryter andra saker dom håller på med för att klia sig så är det ofta rävskabb.

Interceptor finns att få från veterinär eller annat kusligt giftigt som man skall bada dom i.

Lycka till!
 

Vid rävskabb

Skrivet av  Q
så räcker det att du nuddar hundens öron så kliar den nästan ihjäl sig...just öronen är väldigt känsliga för skabb.
 

Man kan inte se skabb

Skrivet av  HelenaD
Dels är skabbkvalstren ytterst små och dels kryper de under huden på hunden. Jag skulle ta med vovven till veterinären, för det är bara de som kan avgöra om det är skabb eller inte.
 

Artiklar från Familjeliv