Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Allergiker, vilka raser tål ni/tål ni inte?

Skrivet av nyfiken
Jag vill ha många svar, och försöka få fram nån sorts statistik. Att det är väldigt individuellt vet jag, men jag vill försöka se vilken ras som flest pälsdjursallergiker tål.

Svar på tråden: Allergiker, vilka raser tål ni/tål ni inte?

Min mamma är allergisk...

Skrivet av  Kristina med Alma + bf 19/8-05
och hon tålde våran toypudel (som är död nu) och tål även kuvaszen vi har nu. Hon är inte jätteallergisk dock.
 

det är väl väldigt individuellt..

Skrivet av  Helena T, bf 12/1
men jag som är känslig för katter klarar vår katt som är korsning bondkatt/norsk skogskatt (tål inte mamman som är bondkatt) jättebra, reagerar liiiite på våren när det finns en massa pollen överallt...
(och ja vi MÅSTE nästan ha katt om vi ska bo här för det svämmar över av möss och sork inomhus annars - höll på att få ett nervsammanbrott första hösten i huset)

har inget problem med andra pälsdjur och har hund själv, men en hundras jag inte tål är Pointer, reagerade kraftigt på svågern hund som är av den rasen och han berättade att det var flera som hade sagt samma sak...
 

Min vännina har en

Skrivet av  Anina & Steffen
cavalier king charles spaniel (om det nu är hundar också det gäller)
Henne väninnas dotter är super allergisk mot det mesta. Men dessa hundarna klarar hon av.
 

cavalier

Skrivet av  Helena
Min sambo är allergisk mot vissa hundar och han tålde inte den cavalier jag hade.
 

Alla är vi olika

Skrivet av  Anina & Steffen
jag är pälsdjursallergiker men reagerar väldigt sällan. Har inte gjort det på flera år.
 

ja just

Skrivet av  Helena
det var så jag menade.
Det en del tål tål inte andra och sen beror det nog på hur imunförsvaret är just för tillfället, är man förkyld så är man kanske känsligare just då.
Ett annat exempel är min mor som aldrig reagerat på hundar eller är allergisk mot nånting annat hon tålde inte min schäfer när den var valp så det är väldigt individuelt.
 

Jag tål

Skrivet av  Ida & Toritrollet
korthårskatter, men ingen annan modell (dvs långhår och semilånghår). Har aldrig haft problem med andra djurslag öht, trots att jag flitigt vistats med alla möjliga modeller.
 

Katt

Skrivet av  Helena
Jag har en Sphynx och många allergiska kompisar tål henne och jag då som också är allergisk mot katter. Jag reagerar på håriga katter.

Överlag så verkar flest allergiker reagera mer på kattungar än på äldre sphynxar, astmatiker verkar tåla rasen bättre om katten blivit lite äldre och är kastrerad.
 

Jag är astmatiker...

Skrivet av  K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
reagerar alltid och regält på new foundland och s:t bernard. Reagerar oftast på exempelvis labrador och goldenretriver. Reagerar i samband med pollensäsong på hundar av typ strävhår såsom schanuzer, terrier osv. Har hittills peppar, peppar aldrig reagerat på vår pudel.
Katter reagerar jag på om de är allt för närgångna framförallt om jag har minsta förkylning.
 

Är astmatiker och

Skrivet av  Signe
reagerar varken på hundar, katter eller hästar är nämligen inte allergisk.

Läste på astma.com att vad man tål och hur mycket beror på vad man utsätter sig för (kan ju inte gälla om man är specifikt allergisk mot något). Man klarar av katten, så länge man inte klappar den eller så fixar man den men när man sedan lägger på cigarettrök el. parfym så har man utsatt sig för mer än vad ribban ligger.

Vår ras, Isländsk Fårhund, har visst många både allergiker och astmatiker haft på prov utan att få några problem. Det jag hört mest här är att det är större risk att man reagerar på valpen än på en vuxen hund eftersom valpen utsöndrar andra och mycket fränare lukter.
 

Jag tål Pudel.

Skrivet av  arina
Har haft egen hund sedan ca 17-års ålder (är 37), alltid pudel och då 1 eller 2 pudlar samtidigt. Jag trimmar dem själv och det går jättebra. Men slickar de på mig då får jag utslag. Man är ofta allergisk mot äggvitan i saliven och urinen. Slickar hunden sig mycket i pälsen ja då finns det äggvita där som man kan vara känslig för.

Jag reagerar alltid mot labb, schäfer, golden, mm och katter, burfåglar osv. däremot var våra vänner hos oss i helgen och de hade 2 en schnautsrar med sig och dem reagerade jag inte mot. (oxå trimraser)