Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ålder vid parning...

Skrivet av Ffrree
Hur gammal anser ni att en tik bör vara vid sin första parning? Är det olika beroende på ras? Är inte andra löpet alltför tidigt?
Svar på tråden: Ålder vid parning...

innan fyra

Skrivet av  Linda *Theodor*
brukar vara vad man rekomenderar. Men det är ju ungefär och självklart är det skillnad mellan raser och mellan individer. Är man orolig (eller om tiken är över 5) så ska man boka in ett veterinär besök så får en veterinär undersöka tiken och säga om tiken skulle klara av en valpning.
 

tja...

Skrivet av  annelie
rasen styr en del, vissa småraser paras ju redan vid 1,5 år... Själv tycker jag att 3 år är en perfekt ålder, då är ju hunden någorlunda färdig och man vet vad man har. Innan fyra rekomenderas att hon får sin första valpkull... något med bäckenet tror jag... men jag vet även dom tikar som får sin första och enda kull vid 7, men det finns mer risker med det.
 

Ida svarar

Skrivet av  Ida & Toritrollet
Hur gammal anser ni att en tik bör vara vid sin första parning?
Beror på när tiken är både exteriört och mentalt "färdig", vissa mognar sent även med tanke på den ras de tillhör andra mognar tidigare. Inte före 2år oavsett hur mogen hon är och inte första kullen efter 5 år då riskerna för komplikationer på hund liksom för folk ökar med åldern.
Är det olika beroende på ras?
Definitivt. Vissa raser löper tikarna inte förränn de är närmare 1,5-2 år utan att det är ovanligt, medan andra börjar tidigt. Vissa går inte att hälsokolla före de är 18 månader för att deras skelett inte vuxit klart osv.. Medan andra i princip är färdigvuxna vid 9mån ålder.

Är inte andra löpet alltför tidigt?
KAN vara tidigt. Själv vill jag helst att tikarna ska få löpa två gånger innan jag funderar på avel, dels för att hon ska få "landa i sig själv" och dels för att jag ska få en större inblick i vad det är jag har i snöret.