Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur säga det på fint sätt???

Skrivet av Vän & hundägare
Hur ska man säga till någon på ett fint sätt att de måste ändra sitt sätt att sköta sin hund.
Så här är det.

Hunden har blivit röntgad med HD grad D, hunden är dessutom KRAFTIGT överviktig.
Redan vid röntgen hade veterinären sagt till ägarna vad viktigt det var att få ner hunden i vikt för att skona höfterna.
Men efter detta så har hunden bara blivit tjockare.
Nu är hunden rent ut sagt onormalt fet.

Detta kommer ju förstöra lederna på hunden totalt.
Jag tror det är en liten kombination av alldeles för lite motion och för mycket mat.

Hur ska jag lägga fram på ett bra sätt att de MÅSTE få ner hunden i vikt NU!!!!!!
Jag vill inte att de ska ta illa upp och bli arga, men de måste ändå förstå allvaret.

Kan poängtera att jag känner ägarna ganska bra så det är inte så att jag är en främling som lägger mej i.
Men jag är rädd att de ska tolka det jag säger som att de är dåliga hundägare.

Men om det fortsätter så här så kommer hundens höfter snart vara helt slut.

Lite råd och tips tack!
Svar på tråden: Hur säga det på fint sätt???

Om dom inte

Skrivet av  Bumbi m. Ronja o myran bf 14/2
Förstår att hunden måste ner i vikt, så är dom dåliga hundägare. Säg det bara rent ut!
 

*S* Jo vissligen, men.....

Skrivet av  Vän & hundägare
Det går ju att lägga fram det på ett någorlunda snällt sätt.

De menar ju inte att plåga hunden på något sätt, utan de menar väl men det blir så oändligt fel.
De vill väl att hon ska få ha det gott med god mat och allt det där.

De är första gångs ägare så de inser nog inte riktigt allvaret i detta, trots att veterinärer har sagt till dem.

Men nu börjar det gå för långt så jag MÅSTE få dem att förstå att de måste ta tag i detta NU, men för det så vill jag framföra det på ett bra sätt.

Är jag för "sträng" så tror jag inte att det leder till något bra för hunden ändå, utan bara till ovänskap mellan oss människor
 

Ja du

Skrivet av  Bumbi m. Ronja o myran bf 14/2
Jag är inte en människa som lindar in det jag ska säga i mjuka ord om du förstår vad jag menar *L*. Så jag har ingen aning vad du ska säga *S*
 

Skulle det vara helt fel att.....

Skrivet av  Vän & hundägare
Börja med att lite försiktigt fråga vad för mat hunden får och hur mycket.
Och sen lite fint börja tala om hundens vikt och betydelsen av övervikt vid kraftig HD?
Att sedan berätta om dietfoder och på så sätt få fram det hela.

Men att jag verkligen FÖRSÄKRAR mej om att de fattar vad viktigt det är.

Eller har ni något bättre förslag på hur jag ska gå till väga?
 

Absolut

Skrivet av  Anki
Du köper en påse Hills RD på veterinärmottagning (säljs bara där). Se till att du får med en MÅTTMUGG också - helt nödvändigt. Kolla själv på förpackningen hur mycket hunden (rasen) ska väga och markera med en tuschpenna på muggen. Sedan instruerar du ägarna. Även godis tar man från den uppmätta mängden.
Det är gott och hunden blir mätt.
Enda fungerande sättet att banta en hund! Lycka till
 

Ska JAG gå och köpa foder....

Skrivet av  Vän & hundägare
Dessutom DYRT foder till DERAS hund?!
Nej du, det gör jag inte!!!!

Jag har två egna hundar att förse med mat, det räcker.

Men jag ska tipsa dem om maten
 

*asg*

Skrivet av  Bumbi m. Ronja o myran bf 14/2
varför ska hon köpa mat till deras hund? desutom ett svindyrt skit foder?!
 

Jag brukar göra så här: låååångt

Skrivet av  Sanna
Varierar mej lite beroende på ägare. Har kurser i vallning och en fet hund orkar inte valla...

Mager ägare:
Säger till ägaren -tycker att din hund är lite väl kraftig. Känn på dina revben med handen och jämför sedan här (känner på sidan på hunden). Du tycker ju att det är skönt att vara smal. Tror du inte att hunden vill vara det?. Om du är tveksam till om hunden är för tjock så känn med handen på din hands översida. Precis så skall det kännas när man drar handen längs hunden revben.

Det är då man brukar få berättelsen om hunden som inte äter något...;-) Det är då som jag brukar skärpa tonen och säga att nog äter han... Han äter till och med för mycket av något. Det brukar få dom rätt så förbannade. Men det brukar bita.

Kraftig ägare:
Fråga - hur långt orkar du springa? Hur långt orkade du springa när du var yngre? Vad är skillnaden förutom åldern? vikten kanske?
Sedan gå igenom baksidan av handen grejjen.

Föreslå att man sätter hundens dagsportion i en skål på diskbänken och om det nu är barnen/sambon/mamman/grannen som göder hunden så får dom ta där ifrån. Förbjud matrester.

Det är allt man kan göra. Vill dom sedan förkorta livet på sin hund så får dom göra det... Tyvärr...

Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv