Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Måste man gå till vetrenären med en hund som fått

Skrivet av Marie
skabb eller räcker det med att be vet. ringa in ett recept?
Svar på tråden: Måste man gå till vetrenären med en hund som fått

En följdfråga..

Skrivet av  Marie
Bör man välja spruta eller tabletter. Kostnad? Biverkningar?
 

Vad kostar behandlingen?

Skrivet av  Annica med två små
Undrar också då jag tror att våra har skabb också. Blev bara nyfiken på vad det kostar.
 

Veterinär ska ni till med era hundar.

Skrivet av  Hundägare
Ta dem till en veterinär och inget annat och gör det NU innan de blir sämre, det kan gå snabbt med skabb och hundarna LIDER!

Vår fick skabb och han fick skabbsprutor, det kostade 300 kr. / besök
 

Absolut

Skrivet av  Annica med två små
har redan ringt och bokat tid (tyvärr två dagars väntetid men ändå) Skönt att det inte var så vråldyrt. Hur många sprutot behöver hunden?
 

Hur vet du att hunden har skabb?

Skrivet av  Sara m. Viggo
En veterinär får för det första inte ringa in ett recept utan att ha sett djuret, det kan han/hon i så fall åka dit rejält på. Sen är det ju dessutom viktigt att djuret får rätt diagnos, för det är ju inte så lätt som djurägare att veta exakt vad det är ens hund har drabbats av.

Hoppas det går bra och att hunden mår bra snart igen!
 

Vad gäller preparat

Skrivet av  Sara m. Viggo
så rekommenderar jag Stronghold. Det är ett spot-on-medel som är helt nytt, och som verkar urbra. Kerstin Bergvall, som är Sveriges enda Diplomate veteinär i hudsjukdomar, säger att det är det bästa som finns att tillgå på marknaden idag.

Ivomec-sprutor är ganska vanligt fortfarande, tyvärr. Ivomec har ingen indikation på hund, och förutom att vissa raser (bla collie) är känt känsliga för Ivomec, så kan de allvarliga biverkningarna uppkomma på vilken hund som helst.
 

Tack snälla för svar

Skrivet av  marie
Då vet jag lite mera. ska dit i em.
 

Artiklar från Familjeliv