Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hund med diarre, när mat... (äckelvarning)

Skrivet av Anette med M&A+Ebbe
min Ebbe har idag bajsat nått otroligt löst...
Det började i morse med en mega stor hög inne... (något han inte gjort på månader..(han är nu 8 mån och en golden kille) den va inte så lös men heller inte fast.

Efter det har han nog bajsat 8-10 gånger... otroligt löst.. det bara bubblar och rinner.
Han har ju inte fått mat sen igår kväll.. vatten dricker han.
Han fick en godis i morse..(dumt jag vet).. och sen + 3-4 kulor mat kräktes han upp 1h senare..

Men när ska jag ge honom mat... kan han gå ända tills i morgon utan mat..?? och ska jag då ge honom ris..??
Han har inte kräkts.. inte mer än den godisen då..

Han håller sej tills vi går ut på kiss/bajs rundor.. som iofs blir lite oftare nu när jag vet att han är dålig..

Han verkar lite trött.. men så fort jag tar fram kopplet eller dottern kommer ner.. så är han pigg och glad..

Men ska jag ge honom mat i kväll...??
Svar på tråden: Hund med diarre, när mat... (äckelvarning)

Ge honom bara vatten första dygnet

Skrivet av  Anja
och sen kan du börja försiktigt med kokt ris och dylikt. Kolla bara så att det inte kommer blod i avföringen eller om han kräks, då bör du kontakta veterinär. Kontakta oxå veterinär om han börjar kräkas upp vattnet han dricker.
 

Lite fil kanske?

Skrivet av  HelenaD
Om han äter det, så gärna en sönderkokt, mosad morot i också. Kokt morot är milt och brukar stoppa upp bra i magen, eftersom det naturligt är pektinrikt. Det får samma effekt på diarrén som när man har pektin i sylt för att få den tjockare, om du förstår hur jag menar ;)

Egentligen "ska" man väl fasta hunden det första dygnet men jag är alltid så orolig för vätskebrist att jag petar i dem lite fil i alla fall. Det är ju _nästan_ som att fasta... Och så lite lös morotspuré. Det har fungerat bra.
 

Efter 1 dl fil och

Skrivet av  Anette med M&A+Ebbe
3/4 dels knäckerbröd.. så verkar han piggna till ordentligt.. maten + att han hittade sin älskade brandslang.. gjorde susen..

Får vi hoppas att han får behålla maten...

Senaste gångerna han va ute nu så bajsade han pytte pytte lite... det finns väl inget att bajsa ut.. :-)

Tack för era goda råd
 

Skönt!

Skrivet av  HelenaD
Jag hoppas att det vänder nu, så att han blir piggare!

Tror du att det är den där "Stockholmsmagsjukan" som han fått, som gick innan jul? Den borde ju ha hunnit sprida sig ganska så bra vid det här laget... Mina fick den men de blev inte så värst dåliga bakvägen så att säga, utan mådde mest illa och kräktes. Unghunden var riktigt medtagen närmare ett dygn så vi var jätteoroliga, mellanhunden kräktes men mådde ganska bra och gammelhunden klarade sig undan med illamående och saccoscäck-sovande en dag. Då klarade de sig undan riktigt bra tydligen, för jag hörde om andra hundar blev så dåliga att de blev inlagda med dropp... Usch :(
 

Ojdå...

Skrivet av  Anette med M&A+Ebbe
ingen aning...ang, stockholmssjukan..
Jag bor på Västra sidan om Vänern, i Dalsland.

Nu i kväll mår han mycket bättre.. han har sovit mycket förrut idag...
Men jag vill inte ge honom mer mat nu innan natten.. till frukost blir det nog lite mer fil + knäckebröd.. sen blir det småportioner med ris och kokt fisk...

Sen tycker jag det känns så dumt när jag är ute med honom och han bajsar... det _går_ inte att ta upp... men folk som åker förbi mej .. dom vet ju inte vilken konstistens det är...
Dessutom så börjar dom snart undra.. både jag och gubben är ute med ficklampa nu och lyser medans hunden bajsar..?? :-)

Nåja.. han verkar som sagt va _mycket_ piggare nu.. så i morgon ska vi allt se om vi kan ta oss ut på en lite länge prom....(iaf mer än 10 minuter)
 

Är det

Skrivet av  Jörn
hundkräksjukan som HelenaD skriver om, får du räkna med 3-4 dagars diarre. Min hane hade även kaskadkräkningar i 2-3 dagar. När jag har en magsjuk hund kokar jag ihop ris och torsk med mycket vatten till en enda sörja. Ett par-tre korn salt lägger jag också i. Sedan får hunden (i mitt fall rottweiler) 1 dl var tredje timme. När kräkningarna slutar så ger jag även någon matsked naturell yoghurt varje gång.
 

Tack för alla era svar..

Skrivet av  Anette med M&A+Ebbe
min Ebbe verkar må bättre idag.. tror inte det va kräksjukan.. utan att han ätit något olämpligt.. han är 8 mån.. och kan hitta mycket gott på en skogsprom.

Iaf så har han inte bajsat sen kl va 21 i går kväll... och han åt 1dl fil i går kväll och 2 dl nu på morgonen... Så jag hoppas det har gått över nu...
Men tack för alla era råd.. dom har jag redan sparat... :-)
 

Skönt!

Skrivet av  HelenaD
I och för sig kan det ha varit den där magsjukan ändå, för mina var inte akut dåliga mer än ca 12 h, medtagna ca 12 h till och sedan lite halvrassliga i magen i upp till närmare en vecka efter. Jag trodde också att de ätit något konstigt (vi hade gått mycket i skogarna runt brukshundklubben och de stoppar ju i sig både det ena och det andra när de tassar runt i buskarna), ända tills jag läste att Stockholmsområdet precis då härjades av hundmagsjuka.

Jag hoppas att han får vara frisk nu!
 

Tack...

Skrivet av  Anette med M&A+Ebbe
nu har han ätit 1 mål mat.. mat+ris.. och har ännu inte bajsat.. han åt vid 12..
Efter filen i morse gick vi ut en lite längre prom,.. han bajsade då 1 gång.. vilket inte va som vanligt men helt okej konsistens dagen efter... så det blir nog bra nu...

Tack för er omtanke....
 

risavkok

Skrivet av  turtle
har jag fått rådet att ge vid diarremagar. Börja med risavkok, låt ris koka lääänge i mkt vatten så det blir riktigt geggigt och simmigt o låt honom äta lite, först liiite och öka sedan om det går bra att det hålls i honom.
Kan sen utöka med välkokt morot i också.
Så fick vi göra med Manne då han var dålig, och har utökat undan för undan - Manne kan inte äta torrfoder alls mer, utan äter bara hemkokt mat och mår bra! GÅtt upp till just ö sin tidigare vikt.
Jätteskönt.
 

Artiklar från Familjeliv