Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Smart veterinär

Skrivet av peter56
Ibland är det kul att se hur proffs jobbar. Idag var jag hos veterinären då valpen skulle vaccineras. För att inte skrämma valpen satte sig veterinären ned på golvet med sprutan i handen. Samtidigt lade hon ut hundgodis på golvet som Sotis glatt åt av. Han märkte inte ens att han fick en spruta eftersom han var i full färd med att äta upp sina godsaker.

Smart veterinär som ska ha en stor elgoge.
Svar på tråden: Smart veterinär

Så gör

Skrivet av  Lena
vår veterinär också.
Vår hund klicer alltid lyckligt in till honom och det blir pusskalas ;)
Enda nackdelen är att han har frolic och bjuder på och det fiser vår hund av så surt *S*
 

Gör inte alla så?

Skrivet av  Bumbi m. Ronja o myran bf 14/2
Dom gånger jag har vacc mina hundar så har veterinären gjort så, oavsett om det har varit en valp eller vuxen hund.
 

Nej, inte alla.

Skrivet av  Jörn
Jag minns den veterinären som helt sonika ställde sig gränsle över gamlehanen och sög tag i nackskinnet på honom. Det hela slutade med att jag fick ge injektionen. :-)
 

Man undrar

Skrivet av  Bumbi m. Ronja o myran bf 14/2
om veterinärer överhuvud taget kan normalt hundvett? Skrämmande
 

Nä, tyvärr

Skrivet av  HelenaD
För de (få) gånger jag varit med om det så har hunden verkligen inte märkt någonting! Alla de andra gångerna har veterinären velat att jag hållit i huvudet (du vet det där säkerhetsgreppet med hundhuvudet i armvecket och hela framdelen tryckt mot bröstet medan andra handen stoppar bakdelen) så då har man ju inte en chans att avleda själv ens... Fast jag kan förstå det. Jag hade som veterinär verkligen inte velat ha en hundkäft sittandes i armen var och varannan dag eller att hunden ryckte till i fel tillfälle så att sprutan sticker fel.
 

Tyvärr inte!

Skrivet av  Tindragull
Jag brukar aldrig ha bekymmer med min hund för hon älskar alla... Min pappas hund däremot är lite mer hmmm vad ska man säga... reserverad... Vilket inte funkade bra ihop med en veterinär som smög sig på honom bakifrån... Behöver jag nämna att det inte tog mer en 1/100-dels sekund innan hunden satt i armen på veterinären...? Otroligt klumpigt...
 

Vissa veterinärer

Skrivet av  Ida & Toritrollet
Gör så och funkar det är det lysande. Min gamla tik var det dock inte lönt att prova sådanna saker med, utan där var det att kommendera STÅ och då funkade det, började man kollra med henne så blev hon aningen misstänksam och då var det inte möjligt att utföra vaccinationen på ett vettigt sätt. Ytterligare en gammal tik tyckte inte om mat varvid hela godisbiten var rätt bortkastad, hanen jag har brukar jag mata och vetten sprutar, valpen jag har nu likaså. Allt för att hunden ska vara så stilla som möjligt.
 

Ja

Skrivet av  Lilla Anna & wheatenkillen Totte
Så gjorde dom när Totte skulle få sin spruta också. Han märkte ingenting.

Jag var på en guidad tur på "vårat" djursjukhus för ett tag sedan.

Där jobbade en kille, som jobbat med Bengt Röken på Kolmården förut.
Killen hade tagit med sig ett sånt där blåsrör, som han använde när lugnande behövdes ges på rädd/arga djur. Så han behövde aldrig gå i närkamp, och djuren blev avsevärt mindre stressade.
Inte vid vaccinationer då, men lugnande och sömnmedel så gick det bra.
 

Artiklar från Familjeliv