Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

nån som vet hur

Skrivet av em64
jag ska få min hund att sluta gnälla så fort han vill något eller över huvud taget.

Tex: Han är med mig på jobbet och när jag tar disketten för att göra en backup så börjar han för han vet ju att vi snart ska gå hem - smart! men innan jag är helt klar, klätt på mig mm så gnäller han och gnäller och det är hur jobbigt som helst.

Jag vill så gärna få honom att sluta med detta. Rasen är border terrier och annars är det en underbar hund.
Svar på tråden: nån som vet hur

Jag skulle

Skrivet av  TP
låta bli att lägga märke till honom när han gnäller (inte prata med honom, inte titta på honom) - för att visa att du inte bryr dig, det är du som är ledare och bestämmer när det är dags att gå hem. Inte disketten
;-).

Kanske träna på detta med disketten genom att sätta in den (behöver ju inte kopiera något till den) emellanåt under dagen. Lägga tillbaka den. Fortsätta med det du höll på med tidigare osv.
 

Så gör min mammas hund...

Skrivet av  Anette med M&A+Ebbe
hon är med i affären.. i kafferummet.
När vi stängt så vet hon att hon får komma ut i affären..
Det lustiga är att hon vet när kl, är 18 och hon vet om det är lördag då vi stänger 13..

nu dagarna före jul så hade affären öppet till 19... jösses vilket liv det va på henne... hon skulle ju blivit utsläppt mycket tidigare... :-)

Hon är en Dvärg Schnauser på 6 år...
 

Jag säger ifrån

Skrivet av  HelenaD
Vår unghund är sådan att han väldigt lätt piper när han vill något. Jag har försökt negligera mig blå men det enda som hjälper tycker jag är att säga ifrån. Jag vill verkligen inte att du gnäller, för då blir jag sur. Och så berömma så fort han slutar.
 

Vissa hundar är så...

Skrivet av   K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
skulle jag säga. Alla hundar har olika sätt att påpeka vad de vill...en del gnäller en del skäller osv. Jag har en riktig gnällare här hemma...han är fantastiskt envis och enträgen...i löptider gnäller han konstant dygnet runt. Det finns två sätt att dämpa gnällandet, det ena är att avleda det andra är att stå ut. Gnäller han kortare stunder så står jag numera ut...att fya honom i den situationen gör honom bara olycklig. Längre studner så försöker jag bryta beteendet...typ lite träning, en leksak, lite godissök eller liknande.
 

Artiklar från Familjeliv