Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som lagar er egen hundmat-recept!

Skrivet av Ninni
Tror min vovve inte riktigt tål torrfoder.Bytte i november från Doggy till Robur,men hunden har reagerat med lös mage. Efter att ha försökt ge enbart torrfoder, ger jag numera bara lite och resten blir matrester eller ris/pasta/potatis. Tror inte det räcker till en aktiv och fortfarande växande hund. Tips på bra och balanserad mat till vovven!
Svar på tråden: Ni som lagar er egen hundmat-recept!

Mina har fått så här i många år

Skrivet av  HelenaD
http://www.kvicksand.se/hundar/hundmat1.htm

Där kan du läsa bakgrunden till att jag började ge dem maten, proportioner, hitta hundmatslänkar m.m.

I början av den här hösten förlorade jag plötsligt möjligheten att köpa billigt och bra kött till hundarna. Med tre relativa storätare, blev det ohållbart att fortsätta på samma sätt men med annat kött. Sedan några veckor tillbaka äter de därför till största delen faktiskt ett färdigfoder. Det frusna färskfodret Fodax (www.fodax.se), som jag tillsätter alger till (www.alg-borje.se). Ibland byter vi ut ett mål mot matrester (i rätt proportioner) eller blandar i en frukt, en grönsak etc. i maten. Ibland byter vi ut ett hel mål mot köttiga, råa ben. Jag tror verkligen på variation i maten och försöker variera så gott jag kan, trots att basen numera är ett färdigfoder.
 

Är rå kyckling

Skrivet av  tf
inte skadligt för hundar alltså? Jag tjuvkikade lite på sidan.. :)
 

Nej, det ska det inte vara

Skrivet av  HelenaD
Jag ger dock inte kycklingklubborna eftersom stå-ben är hårdare än de övriga benen. Resten av benen i en kyckling är väldigt mjuka, när de är råa. Friska hundar ska inte vara känsliga för campylobacter. Även färskfodret Fodax innehåller förresten rå kyckling.
 

Aha!

Skrivet av  tf
Då har man lärt sig nåt nytt igen! :) Kan vara bra att veta då jag har en hund på 6 månader och ständigt letar efter goda råd och tips! Så jag tackar för det, även fast det inte var jag som kom med ursprungsfrågan... :)
 

nix

Skrivet av  turtle
det är det inte.
 

Kör så här på ett ungefär

Skrivet av  turtle
åt Manne.
Kokar ris, potatis och så olika grönsaker ofta morot, kålrot, zuccini, paprika mm Tar lite vad man har hemma. Blandar också i frukt tex äpple.
Sen sätter jag med köttfärs el benfri fisk el kyckling att koka med. Detta pureear jag sedan så det blir som en gröt/soppa. Brukar blanda ner tex överbliven sallad och dyl också i maten.
blir ju ej exakt samma varje gång - men det gör inget enligt både uppfödare och veterinär.
Detta får han ca tre ggr per dag, sedan får han också Sempers barnrisvälling 1 g per dag och mosad banan och även lite råa ben el rått malet kött el kyckling att äta.
Han får tillskott av vitaminer och alger, och MCT-olja samt Aloe Vera gel.

Veterinären sa att detta är det bästa för Manne och hans sjukdom! Uppfödaren likaså och torrfoder är "bannlyst" just nu, och vet sa att även fast det heter att de har tagit fram ett torrfoder som ska va mer fett fattigt och glutenfattigt så passar det inte riktigt för denna sjukdom.
 

Vilken sjukdom har Manne?

Skrivet av  Kajan
Du har säkert berättat det tidigare här men jag är glömsk. :(
 

högst troligt har han

Skrivet av  turtle
en sjukdom som heter IL, eller kallas också LUnnehundssyndromet. Inte så vanlig, och finns en liknande som ibland drabbar den där weatern terriern....
 

Artiklar från Familjeliv