Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur tidigt?

Skrivet av peter 56
Jag är nyfiken på hur tidigt ni andra som har haft hundvalpar har börjat med att lära era små lite vett som t.ex sitt och ligg. Idag har jag övat lite lätt här hemma på köksgolvet med att lära Sotis kommandot "sitt". Jag har självklart kört bara en liten stund i taget på ett lekfullt sätt och använt godis som en muta.

Det funkade riktigt bra, i alla fall en liten stund :)
Svar på tråden: Hur tidigt?

Glömde ju

Skrivet av  peter 56
Jag glömde ju att tala om att Sotis är tre månader gammal.
 

Totte kunde..

Skrivet av  Lilla Anna & wheatenkillen Totte
sitt vid åtta veckor och två dagar...men jag ska inte påstå att vi tränade speciellt hårt.
Ligg var det mycket svårare med.

Jag gjorde också på ett lekfullt sätt, med mycket godis. Godis får han fortfarande när vi tränar. Han är nu elva månader.

Ps. Jag tycker att det är jättekul att läsa om dig och Sotis.
 

Vi har börjat tidigt

Skrivet av  Eirene
sedan ser man ju på hunden, går man för fort fram blir de uttråkade eller förvirrade så då slutar jag direkt. Det ska ju vara roligt.

Som kuriosa kan jag berätta att vår ena hund kunde sitt redan när han kom som 8 veckorsvalp.
 

direkt

Skrivet av  Tina
Jag har börjat med enkla övningar direkt från start, tex att valpen ska sitta fint framför matskålen och vänta på ett "varsegod" innan den får äta.

Min hund kunde sitt när hon kom till oss vid 10v ålder, mina föräldrars valp som nu är 10v sitter jättefint och väntar på att få äta.
Den kan ligg också.

Jag tycker att det är lika bra att börja direkt, men man ska inte ha för stora krav utan göra det mest som en lek.
 

Vår valp

Skrivet av  *Nena* med Molly
(ja hon är ju inte valp längre) kunde sitta när vi fick hem henne när hon var 8 veckor. Vi spann vidare på det så efter 2 dagar så satt hon innan för dörren och väntade på att få tassarna torkade och även innan hon fick sin mat.
Vi lärde henne också första dagarna hon var här att inte gå in på barnens rum, mest för att det finns så mycket "gott" att tugga i sig där inne och det lärde hon sig ocså snabbt.
Ute kastade vi snöbollar till henne och kallade tillbaka henne då hon tog den och det var en väldigt kul lek tyckte hon så det fortsatte vi också med.
Så länge hon gillade de vi höll på med så forsatte vi leka/lära henne.
Nu är hon lite av tonåring och måste så klart testa om man kan slippa ifrån att torka tassarna och så ;)
 

Uppfödaren hade

Skrivet av  Signe
tränat valparna så han visste vad sitt, kom & nej var kanske nåt annat också men minns inte.
Hon hade också börjat med miljöträning och burit dem en och en utefter vägen så de skulle veta vad bilar var. Vet inte hur uppfödare är i allmänhet eftersom detta är vår första hund men jag tycker nog att hon varit rätt ambitiös. Bra för oss.