Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Första hunden, hur gör man?

Skrivet av Bichon havanaise?
Jag skrev här en gång i somras om våra funderingar när det gäller hundköp. Vi är intresserade av en Bichon Havanaise, en ras som verkar passa oss och framför allt min dotter som blir 14 till nästa sommar. Jag har lite praktiska funderingar. Alltså hur mycket tid måste man ha när man skaffar en valp? Jag menar, tid till allt en liten valp måste lära sig. Vi jobbar bägge två och hade tänkt lösa det hela med en dagmatte (som redan har lovat att ställa upp) när vi jobbar. Jag inser att fyra veckors semester inte räcker när en valp ska bli t.ex. rumsren plus allt annat den ska kunna. Jag kan ju inte lämna över "kissträningen" till dagmatten. Men hur gör man? Ska jag ta tjänstledigt eller? Hur gör andra? Alla som har hund kan ju inte vara sjukskrivna, jobba deltid, vara arbetslösa, jobba hemma, vara föräldralediga, vara studerande eller rent av uppfödare? Ett alternativ är natuligtvis att lägga semestern omlott men ändå...? Jag vill verkligen veta för jag funderar över detta varje dag så ge mig gärna förslag på hur jag löser detta. Såg att "wildhearts" också är "på gång". Hur löser ni detta?
Svar
Hittills
har jag antingen studerat eller jobbat skift, så unghundar/valpar har inte varit ensamma mer än max två timmar/dag och då tillsammans med mina andra vuxna hundar. Har man inte möjlighet till någondera kan man lägga semestrarna omlott så att det blir längre tid man har på sig för rumsrenhetsträning o dyl.

Det tar tid att ha valp, men det är också väldigt givande. :)
Skrivet av  Ida & Toritrollet
När vi skaffade valp..
..när jag var 13 år, så gjorde vi det på semestern, och mina föräldrar tog semester efter varandra.

Sedan när mamma började jobba(5 min bort)så gick hon hem på luncherna, och hon jobbade 75%.

Vi bodde i hus, och då störs ju inte nån av att hunden ylade ibland när den var ensam*s*

När jag skaffade min första egna hund så jobbade jag deltid, varje morron så lämnade jag valpen hos min pojkvän(som bodde granne med mitt jobb)som var hemma på dagarna för han jobbade kväll.

När jag skaffade valp förra vintern så pluggade jag på distans, så då var jag ju hemma hela tiden, nu jobbar jag 50% så det är ingen problem.

Man måste ju lösa det på något sätt, om ni tar semestern efter varandra så funkar det säkert:)

Det som tar längst tid är ju rumsrenheten och ensamhetsträningen...
Skrivet av  Tina
Det är därför
det krävs en otrolig planering innan man skaffar en valp. Va skönt att ni har insett det, inte många som gör det.

Det är svårt att jobba heltid (båda två) och ha en valp, det kräver att man inte jobbar 9-17 båda två utan har lite mera flexibla tider.

Vi skulle aldrig klara av det om inte min sambo jobbade skift och jag nu är jag föräldrarledig men innan så studerade jag med flexibla tider.

Ni får sätta er ner och fundera hur ni ska göra, kanske prata med dottern om hur mycket ansvar hon kan tänkas vilja ta.

Lycka till!
Skrivet av  Bumbi m. Ronja o myran bf 14/2
Tack för alla svar!
Ja, jag planerar och tänker så fort jag har en ledig stund för egna tankar. Det är till och med så att dottern vid ett tillfälle sa att"jag vet inte om jag vill ha hund längre, ni plockar bara fram allt som är negativt, det känns inte kul längre". Det är bara att förklara att så är det. En hund är inget man kan tröttna på och strunta i efter några veckor utan ett ansvar man har tagit på sig för lång tid framöver. Jag är bara så rädd att det ska bli en grej det ska tjafsas om. Samtidigt tror jag att det blir bra för dottern som är lite ensam ibland, ett sätt att skaffa nya kompisar med samma intresse. Jag tror också att det blir en bra grej för mig som alltid har velat ha hund och som också behöver ett intresse förutom familj och barn nu när barnen är större. Lillebror är snart 10. Det är bara den här första tiden som bekymrar mig förutsatt att inte dagmatten ångrar sig. Min tanke är att hunden så småningom får vara ensam 4-5 timmar och sedan hämtar dagmatten, går ut en rejäl promenad och tar sedan hem hunden till sig tills någon av oss hämtar. Dottern kan jag nog räkna med när det gäller ansvar, det har vi pratat mycket om men hon har rätt långa skoldagar eftersom hon har resväg också så det blir nog jag som får hämta voffsingen.
Skrivet av  Bichon havanaise?
Så här löser vi det...
Jag jobbar som lärare och har ett långt sommarlov, så vi har letat länge efter en kull som passar in exakt i tid till början av sommaren : )
Med våran nuvarande hund så hann jag med att lära det viktigaste under denna tiden. Sen arbetar jag dagtid och maken skift så det är nästan alltid någon hemma.
Om ni lägger semestrarna omlott så tror jag ni löser det också. Kanske inte så kul, men helt klart värt det.
Lycka till
Skrivet av  wildhearts
Vi gjorde som så...
att jag tog tjänstledigt i 5 veckor, sedan jobbade vi tre veckor, men då följde hunden med på sambons jobb, och sedan hade vi 4 veckors semester. Fast hyfsat rumsren blev han på någon månad...så nog kan en dagmatte ta över efter 4-5 veckor. I början handlar det ju framförallt om kissrutiner, och dessa måste ju dagmatte också lära sig. Jag har gjort mina hundar rumsrena med hjälp av äggklockan...du vet gått ut en gång i timmen första veckan, sedan succesivt förlängt det hela. Insåg redan från början att jag inte vill sitta och titta på en valp för att gå ut med den varje gång den lekt, ätit eller sovit...för det är ju det enda den gör och det blir alltså ett evinnerligt passande. Så äggklockan har varit min melodi. Första hunden blev 100% rumsren på en vecka, andra blev hyfsat rumsren snabbt men vi kunde nog inte lita 100% på honom förrän vid 6 månaders ålder och han kan än i dag läcka några droppar (snart 4 år gammal). Det handlar helt enkelt lite om vilken personlighet hunden har, en del hundar blir rumsrena på ett kick andra dröjer.
Skrivet av   K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
OK
Det blir kanske inte så bökigt ändå om jag får tro er. Det där med äggklockan är ju en kanonidè som till och med dottern skulle kunna fixa. Då kan hon ju inte gärna "glömma" heller.
Jag har faktiskt funderat på om hon skulle kunna klara hunden själv de första veckorna om man skulle ha tur och hitta en valp som kom hem till oss lagom till skolan slutar. Jag har dock varit tveksam. Dels har hon ingen vana vid hund och dels blir hon väldigt låst vid att vara hemma. Visst, hon gillar att vara hemma när hon är med kompisar men ändå... Jag vet inte, vad tycker ni? Är det för stort ansvar för en 14-åring? Just första valptiden menar jag, inte sen.
Skrivet av  Bichon havanaise?
Jag tycker...
att en valp är ett jättestort ansvar, och speciellt om det är första valpen. Så jag tror nog inte din dotter bör axla det ansvaret själv de första veckorna.
Skrivet av   K-line med Jeanna 011226, bf 4/5
nej
Nej det tycker jag är ett för stor ansvar!

Mest pga att valpar är otroligt bitiga och nafsiga(de allra flesta)och det är jobbigt även för en vuxen.

Så att en så ung tjej ska hålla koll på att valpen inte käkar på inredning och sladdar mm är för jobbigt tror jag.

Jag var 13 när vi fick vår första hund och jag hade väntat i 3 år och var överlycklig.
Men jag var grymt lessen på hunden ibland när man var helt sönderbiten och hade rivsår överallt...
Skrivet av  Tina