Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Snälla Snälla Snälla!!!!

Skrivet av Lena med Simba
Kan nån hjälpa mig?

Vår kisse är 7-8 månader och han envisas med att kissa där han inte får, oftast i åra sängar :(.

Vi har testat att sätta honom på lådan regelbundet, fya när han kissar på fel plats, extremt noga med lådskötseln, olika sorters sand, aktivering och nu kastrerade vi honom för ca 3veckor sedan. Veterinären sa att det tyvärr är så att vissa katter aldrig blir riktigt rumsrena.

Det enda som återstår nu är att låta honom gå ut en stund när vi är hemma. Sen finns nån sorts "måbra"grej som man sätter i väggkontakten så att det utsöndras nått ämne som kissar ska gilla. Annars kan han nog tyvärr inte stanna :(

Hur kan man träna honom att bara gå ut en säng och sen komma in igen när man kallar? Har ni mer förslag på vad vi kan göra?

Gå in på hemsidan och kika på honom under Simba så förstår ni att man inte kan göra annat än att gråta åt hans fasoner för han är ljuvlig.

www.lorensson.com
Svar på tråden: Snälla Snälla Snälla!!!!

Har du testat

Skrivet av  
Att hälla ett par droppar ättika på några trasor och lägga här o där på er säng?Katterna ogillar ättikslukten.
Värt att testa.Vi fick slut på kissande i sonens säng och i ett hörn med hjälp av ättika.
 

Åh vilken jättesöt kisse!! :-)

Skrivet av  Linda m Adam -99
Men visst är det jobbigt när de kissar på fel plats. Har han kissat lite här och var hela tiden eller är det först nu på senare tid han börjat? Funderar på om orsaken kan vara den att han blivit könsmogen?

Ett tips jag har är annars att ställa ut torrfoder i små skålar där han brukar gå och kissa (alltså på platserna där han INTE får kissa). Jag gjorde det när vår Maja var liten och kissade och bajsade i sängarna. Det hjälpte faktiskt. Försökte även vara extra noga med att stänga dörrarna in till sovrummen. Det värsta var att hon t o m kunde göra sina behov i sängarna under natten då man låg där och sov. Så äckligt!
 

Åh vilken jättesöt kisse!! :-)

Skrivet av  Linda m Adam -99
Men visst är det jobbigt när de kissar på fel plats. Har han kissat lite här och var hela tiden eller är det först nu på senare tid han börjat? Funderar på om orsaken kan vara den att han blivit könsmogen?

Ett tips jag har är annars att ställa ut torrfoder i små skålar där han brukar gå och kissa (alltså på platserna där han INTE får kissa). Jag gjorde det när vår Maja var liten och kissade och bajsade i sängarna. Det hjälpte faktiskt. Försökte även vara extra noga med att stänga dörrarna in till sovrummen. Det värsta var att hon t o m kunde göra sina behov i sängarna under natten då man låg där och sov. Så äckligt!
 

Det första han gjorde....

Skrivet av  Lena & Anton
när vi kom hem med honom var att pinka i en av barnens sängar *S*. Då trodde vi att det berodde på att han var bebis och inte förstod bättre men han fortsatte juh :(.
Vi har alltid sovrumsdörrarna stängda på natten och dagen men imorse låg mannen och drog sig och Simba kom dit för lite gos.....maken somnade till och kattf-n pinkade i sängen....*grrr*

Visst är han fin vår lille älskling!
 

Vilken vacker katt!

Skrivet av  Bumbi m. Ronja o myran bf 14/2
Ohh blev helt salig. Tyvärr så har jag inga tips att ge, vet bara att det kan vara svårt att få en katt att sluta kissa i sängen om den väl ha börjat.
 

Tack för svaret! Han ÄR bedårande :) *S*

Skrivet av  Lena & Anton
Han har ett så himla gott kynne, lugn men busig.

Tror att det är Birma i honom och de ska visst vara lugna och fina.
 

Åh så fin han är!!

Skrivet av  • Catharina •
Vilka färger, han är helt underbar!!

Har tyvärr inga tips, men ättika funkade när katterna hade ett ställe där de rev i tapeten. Inte kul att hälla i sängen dock :-S
 

Nä, inte i sängen..*S*

Skrivet av  Lena & Anton
Vi har glas med ättika i ena badrummet där han pinkade nere i det uppbrutna golvet. *suck*

Hoppas något funkar för annars vet jag inte vad vi ska göra med honom. *ledsen*

 

S k helig birma ser han ut som

Skrivet av  Kajan
Jättesöt.

Men jag undrar om inte katten fått för sig att sängarna är hans toaletter? Mjuka och sköna.

Så det gäller nog för er att vara väldigt ordentliga och aldrig släppa in katten i sovrummen. Och aldrig gosa med katten i sängen.

Har ni köpt den där "må bra"-grejen?

När det gäller hundar som gör ifrån sig i sängen så sägs det ofta bero på stress. Vet inte om samma sak gäller för katter.
 

Va synd!

Skrivet av  Isses mamma
Hej! Jag har en hona som ser ut som din katt. Har oxå av o till haft bekymmer med sängarna. Nu har hon varit utekatt under hösten (hennes val) men på nyår tog vi in henne och hittills har det gått super. Fast hon gör inget i sängen om vi ligger där, så på dagarna får hon inte komma åt några sängar, men på natten sover hon där med oss.
Synd du hunnit kastrera, jag hade gärna "lånat" din kattkille i vår/sommar för att se om färgen höll sig i nästa generation ;-) Min har bara fått "vanliga" ungar med vanliga bonnkatter hittills.
Hälsn
 

Artiklar från Familjeliv