Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Att ha två hundar

Skrivet av wildhearts
Jag har redan en 3-årig tik och vi har nu planerat att köpa en hund till. Hela tiden har vi tänkt att vi skulle ha ännu en tik för enkelhetens skull med löpningen osv. Problemet är att vi har planerat att köpa en Shetland sheepdog och har varit i kontakt med en jättebra uppfödare, men hon säger att det är svårt att få tag på en tik som inte går till avel.

Vad tror ni, blir det jobbigt att i stället skaffa en hanhund? Vad ska man i så fall tänka på?
Svar på tråden: Att ha två hundar

jag..

Skrivet av  Tina
..är en typiskt tik-lover, skulle aldrig skaffa en hane...

Men är i området så finns det en familj som har 2 st sheltie-hanar och dom är underbara!

Det finns en tjej i området också som har 2 st sheltie-tikar och dom är mer nervösa och skälliga.

Det är min erfarenhet av den rasen*s*

Men har man 2 hundar så är det väl bra att ha tik och hane, fast löp-perioderna blir ju jobbiga för hanen och det är väl det enda problemet...
 

Jag har en hane och en tik.

Skrivet av  Hundägare * 2
Och det är inga problem.
Visst, lite jobbigt under höglöpet men då håller jag dem åtskillda här i huset och är de tillsammans så håller jag 100 % koll på dem.

Jag är en typisk "hanmänniska" och jag gillar hanhundar bäst, maken gillar tikar bäst (hmmm, ser vi ett mönster här...*s*)

 

Jag har två

Skrivet av  Ida & Toritrollet
hundar hemma nu, en ungtik och en hane. Det funkar, visst blir det bökigt kring löp och dyl, men det får jag ta. Två tikar har jag haft tidigare och även det fungerade bra, två tikar och en hane har också i omgångar huserat i hemmet. Jag har tursamt nog aldrig haft några problem mellan mina hundar oavsett hur det sett ut med åldersfördelningen, men tja. Jag tycker att vill ni ha två tikar så är det det ni ska satsa på även om det kanske tar längre tid att hitta Tiken med stort T.
 

Kastrera...

Skrivet av  Jess och Olivia
Om ni skall skaffa en hane som absolut inte ska användas till avel, kastrera den. Då slipper ni mycket problem..:-D
 

Tack för era svar...

Skrivet av  wildhearts
Det gav mig lite att fundera på : )
 

Artiklar från Familjeliv