Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

fodervärd

Skrivet av Jannike
Jag är fodervärd till en alldeles underbar tik , hon är nu 4 mnd .
Min undran är hur uppfödaren FÅR / SKA bete´sig egentligen mot mig som fodervärd .
Min familj och jag var tvugna att åka till en annan stad strax innan jul pga . en otäck bilolycka som hänt familjen . Vi var borta i 1 vecka .
När jag sedan kom hem och satte igång datorn så hade uppfödaren mailat ja uppskattningsvis 50 (!!) gånger och ringt lika många ggr ( nummerpresentatör )
på mailen stod det att VART är du , jag har försökt nå dig flera ggr osv .
Jag ringde upp henne , var faktiskt lite irriterad när jag ringde upp henne , och frågade om det var något som hade hänt med tanke på alla mail och samtal .
Nej inget hade hänt , men hon hade inte hört ngt ifrån mig på 1 vecka ! Och enligt henne SÅ MÅSTE jag ringa henne så fort jag lämnar huset i princip !
Ska det verkligen vara så här ?
Svar på tråden: fodervärd

Nja.

Skrivet av  Ida & Toritrollet
Jag skulle tycka att det var lite väl ambitiöst om folk antog att jag skulle ringa en gång i veckan och om jag missade pga olika omständigheter börja skicka mängder med mail. Det skulle göra mig väldigt nervös. Däremot förstår jag även uppfödaren som har en hund hos dig och så "försvinner" du helt plötsligt, klart att man blir fundersam. Så jag förstår båda sidorna. Kanske kan ni komma överens om hur ofta det är lagom för BÅDA att ni ringer/mailar. För jag personligen ser inte riktigt vitsen med att prata med uppfödaren om det inte är ngt som är speciellt.

Säger jag som ringde min yngsta hunds uppfödare dagligen när det började dra ihop sig (så jag var med på telefon när tikstackaren föddes). Dock frågade jag om det blev för mycket iom att jag vet att hon har fler valpköpare än mig att tänka på.
 

finns inga specifika regler

Skrivet av  familjsen
använder ni Svenska Kennelklubbens fodervärdsavtal? I det framgår om ägare har utställnings- och avelsrätt på hunden. I övrigt ska specifika överrenskommelser anges på det avtalet.

Sen är det vad ni kommer överrens om som gäller och gärna då något skriftligt dokument som ni båda skrivit under.

En tik som har fyllt 5 år övergår automatiskt i fodervärdens ägo.

Jag tycker det låter jättekonstigt att hundens ägare ska lägga sig i vart ni är med hunden så länge ni inte har avtalat möte för utsällning, parning, etc.
 

hmmmm

Skrivet av  turtle
mja skulle nog också tycka det var lite väl ofta om du måste höra av dig flere ggr i veckan.
Visst har jag och uppfödaren god kontakt emellan, ibland har vi kontakt oftare ibland blir det flere v innan man råkar höras emellan. Beror på hur vi båda har tid och så. Jag menar vi har båda familj med barn, hund förståss *S* och hus och liv på sidan om.

Men kanske du kan nästa gång OM det råkar att ni ska va borta en vecka el mer skriva i förväg (nu kanske detta var hastigt påkommet då det handlade om olycka) men skriva nån rad i alla fall att typ "Vi kommer åka dit och dit därför att... och kommer hem igen om si och så länge, du kan nå oss där och där"
 

Verkligen inte!

Skrivet av  Tindragull
Är själv fodervärd till en tik på snart två år och det finns regler och lagar angående vad du har för rättigheter/skyldigheter. Men du ska verkligen inte behöva höra av dig så ofta till ägaren! Lagar och regler ska finnas någonstans på nätet tror jag. Har du skrivit fodervärdskontrakt?
 

Artiklar från Familjeliv