Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

söva storasyster...

Skrivet av Jenny; Yuna & Melvin
Nån här som är bra på att söva barn?
Framöver kommer jag få söva Yuna 2år samtidigt som lilleman Melvin 2 mån ska ha omsorg. Han ammar inte så man kan ju passa in så han inte är hungrig.

Hur gör ni när ni är ensamma hemma och ska söva stora barnet?
Svar på tråden: söva storasyster...

Tidigare...

Skrivet av  .::Anna & flickorna::.
...fick alltid någon av oss ligga brevid Annie och söva henne innan hon kunde somna. Det var iof sig mysigt men jag undrade också hur det skulle gå dom få tillfällen man själv skulle behöva söva båda barnen samtidigt.

När Alice var nyfödd sov hon massor! Då passade jag på att lägga Annie för natten när Alice sov. Om Alice vaknade till när jag höll på att lägga Annie så tog jag bara in henne och så ammade jag henne. Då var det tyst och lugnt för att Annie trots allt skulle kunna somna.

Framförallt så passade jag på att amma Alice när Annie skulle somna. Jag hade en gungstol vid Annies säng och där satt vi. Sen var det A-O att Annie var mycket trött när man la henne. Då gick det snabbt att få henne att somna!

Efter några månader verkade det som om Annie fröstod när vi var ensamna och Markus inte var hemma. Då visste hon på något underligt sätt att jag kanske inte riktigt skulle hinna med att ligga brevid henne när hon skulle somna eftersom jag var själv med barnen. Det var så Annie började lära sig att somna själv. Det har kommit smygandes. Och numera somnar hon oftast själv i sin säng.

Händer det trots allt att båda barnen är ledsna och man måste vara med dom vid läggdags (vilket har någon gång bara) så får barnen hoppa upp i vår säng och så läser vi tillsammans en godnattsaga och sen får dom somna i vår säng. Sen flyttar vi över barnen till deras sängar. = )

Vet inte om du fick några tips eller så men detta var våra kvällsrutiner...

Kram
 

Jag...

Skrivet av  Venus
brukar lägga oss i sängen. Läser saga medans jag liggammar Wilma. Ida dricker välling.
Oftast somnar Wilma redan under läsandet.
Sen släcker jag och ligger kvar brevid tills båda sover och då lyfter jag över Wilma till hennes del av sängen.
 

Så gör vi

Skrivet av  Pernilla med Lisa och Elin
När Elin var riktigt liten fick hon ligga med i sängen när jag läste för Lisa. När Elin började vara mer rörlig så har hon istället fått vara på golvet nedanför sängen och leka. Det funkar tack vare att Lisa är van vid att vi läser några sagor och sen pussas och kramas och säger godnatt och hon somnar själv.

Några gånger har jag försökt att lägga båda samtidigt, men det har inte funkat så bra. Det blev bara spring mellan deras rum. Nu håller jag som bäst på att fundera på om de ska få sova i samma rum...
 

Artiklar från Familjeliv