Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur reagerade era storasyskon i början?

Skrivet av Annica m Jesper - 03 o bf 18/5 - 05
Har börjat fundera "lite" på hur det kommer vara när Jesper ska träffa sitt syskon första gången.. Och hur han kommer ta det när man bär den lille och inte honom så mkt..? Hur har era äldre reagerat när syskonet kommit och hur gjorde ni första gången de träffades? Kanske är bäst om man inte sitter med bebisen om pappa och bror kommer in på BB? Bara lite funderingar så här några månader för tidigt.. ;0)
Svar på tråden: Hur reagerade era storasyskon i början?

Så här började vi

Skrivet av  Lena_O
När lillasyster föddes, så kom storasyster och hälsade på varje dag. (Detta var -93 så man fick vara kvar tills allt var ok.)

Hemma så la vi helt enkelt lillasyster på golvet, så dom kom på samma nivå.

Men jag bar aldrig speciellt mycket på storasyster då hon började gå utan stöd när hon var 8,5 månad. Då vill man inte bli buren direkt... "kan själv"

Hemma så ammade jag lillasyster ofta sittandes på golvet i början. Lillasyster var ständigt i samma nivå som storasyster, i babysiter, på golvet, i soffan, på kudde, eller så hade jag båda i mitt knä samtidigt.

Vi har 15 månader mellan, och vi upplevde aldrig att storasyster märkte så mycket större skillnad egentligen. Tvärtom så fick hon ju en "kompis" och låg ofta tillsammans med henne i babysitern. (Ja, båda fick plats, har fotobevis...)
 

Jag...

Skrivet av   Venus
födde ju lillasyster hemma och Ida var hos mormor och morfar och lekte under tiden.

Sen när allt var klart kom de upp och Ida fick ligga i sängen med mig och Wilma och goda med oss så mycket hon ville!
Funkade superbra!

Hon har faktiskt aldrig varit svartsjuk på Wilma tror jag.. .Inte när jag ammat, inte när jag måste byta blöjor, ingenting!

Jag tror på att göra dem delaktiga. Hon har fått hjälpa till med allt hela tiden och det har gått jättebra!
 

tveksam nyfikenhet

Skrivet av  Susanna med Tova -03 & Torkel 041116
Tova var extremt nyfiken på Torkel samtidigt som hon tyckte han var läskig. Det gick dock över ganska snabbt och nu är hon superhärlig mot honom. Däremot så tar hon gärna alla leksaker ifrån honom. Hon tycker att det är hennes leksaker, men så ger hon honom nappen och filten. Hans napp och filt altså. Skulle man ge torkel tovas filt så blir hon arg.
 

Så här:

Skrivet av  annie m. döttrar 0109&0304
Första gången var hon uppe o hälsade på mig o lillasyster på bb dagen efter hon föddes. Då var hon inte så jätteintresserad. Kopplade nog inte ihop att den här bebisen tillhörde oss. Men när pappa o jag kom hem med lillasyster dagen därpå och hon var ute o lekte med barnvakterna (mormor o morfar) så var det jättelyckat. Hon satte sig ner på huk framför babyskyddet redan när vi lyfte ur henne ur bilen (en varm vårdag) och sa "hej bebbe" och satt o pratade en lång stund med henne och klappade så försiktigt o fint. Verkade som att det hade sjuknit in då att vi var en till i familjen och från den stunden var det som lillasyster alltid funnits hos oss för henne. När vi varit hemma ett par timmar så ville hon prova syskonvagnen och pappa tänkte köra en runda med henne, men se det gick inte för sig. "bebbe" skulle också föja med så på med ytterkläderna på båda och sen så var det dags för första åkturen. Avundsjuka har vi varit befriade ifrån..Snarare så har hon inte gillat när människor som inte tillhör närmaste familjen eller vänkretsen ville hålla Smilla. Det var ju hennes lillasyster, ingen fick låna:)

Mycket pussar o kramar och stolt förevisande för alla som kom o hälsade på. Fortfarande är det mkt kärvänligt systrarna emellan:)

Kram a.
 

så här blev det för oss

Skrivet av  jenny m thea -0210 & moa -0311
thea var nästan 13 månader när moa kom :) moa låg och sov i sin balja när pappa och thea kom till neo thea tyckte det var jätte spännande och stod upp i min famn och tittade och klappade på moa och sa pip i magen på henne *s* och hon var jättesnäll och ville pussa henne och det var jättenoga att moa skulle följa med överallt när vi väl kom hem så det gicj vääldigt väldigt bra! du ska se att det kommer gå bra men jesper jag var oxå lite orolig innan moa kom men det löser dig kram och lycka till
 

så här hos oss

Skrivet av  ulrika
Jag har kommit hem 6 timmar efter förlossningen de senaste gångerna så syskonen har inte hälsat på bebisen på bb.
När jag så kkommit hem så har vi satt oss i dubbelsängen alla och öppnat filtar och overall och så tillsammans tittat hållt och petat på beisen, det har varit så mysiga stunder.
Nu senaste gången i maj så kom vi hem vid midnatt så då kollade vi in bebisen morgonen efter förutom största storasyster som var vaken och fick en mysstund med lillebror alldelens själv.

 

Artiklar från Familjeliv