Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ni som har erfarenhet

Skrivet av Embla med son 0312 och bf 30/8 -05
vi kommer att få 20 månader mellan barnen och har redan börjat fundera på syskonvagn. Det känns just nu som alternativen är Ora, Emmaljunga (dubbelcerox eller dubbelclassic) eller babyproffsens.

Vad har ni för syskonvagn och hur pass nöjda är ni med den?

Svar på tråden: Ni som har erfarenhet

21 månader mellan barnen och ORA syskonvagn...

Skrivet av  Gafsan m. Axel & Kalle
...hade vi. Vår vagn var ett begagnat gammalt skrälle som vi var MINST 3:e ägarna på... och den funkade suveränt! Jättebra vagn, iofs fick vi byta ut en nit som havererade efter extrem snedbelastning men det är ju inte konstigt på en så gammal vagn. (sånt händer ju ofta på betydligt nyare vagnar och just syskonvagnar snedbelastas ju väldigt ofta iom att ena barnet är mycket tyngre än andra). Hur som helst var det ju en mkt enkel reparation som vi lätt utförde själva.

Gott om utrymme i vagnen trots slimmade yttermått. Bra grundkvalitet. Mycket bra sufflett jämfört med vår Brio kombivagn! Lite skumma hjul... men jag tror att vagnen måste ha misshandlats svårt av någon tidigare ägare.

Nu har jag ingen erfarenhet av andra syskonvagnar eftersom vi bara haft den men den var iaf bra!
 

Låter intressant

Skrivet av  Embla
ska titta närmare på Ora! Låter bra att det är gott om utrymme i vagnen trots slimmade ytmått.
 

21 mån mellan och en Urban Jungel dubbel

Skrivet av  Myran m Isabelle 0209 & Emilia 040701
Jag absolut _älskar_ min UJ. Den har varit helt suverän, lätt, smidig och otroligt lättkörd men den är tyvärr lite kort i ryggen, min stora tjej sitter bra så länge sufletten är nere men med den uppfälld så får hon liksom sitta lite snett (hon är 98cm lång)
 

Tack för svar

Skrivet av  Embla
Urban Jungle verkar bra, lätt framför allt och lättkörd med svängbara hjul men den är alldeles på tok för dyr för oss :-)

Funderar på babyproffsen som är ett lite billigare alternativ men samma "typ" av vagn.
 

18 mån mellan

Skrivet av  Pinalen
Och vi har en ORA Duo Urban. Det är en vagn som var ny modell när 04:orna kom vad jag förstår. Deras gamla syskonvagn heter Duoletto och den skulle jag aldrig köpt, den känns lite omodern tycker jag och den har opraktiska detaljer som icke delbart fotstöd och en rund sufflett vilket innebär att den är högst i mitten där inget barn har huvudet.

Hursomhelst så trivs jag bra med vår vagn. ORA har ju haft den goda smaken att göra smala vagnar och min vagn är 73 cm bred. Jag tycker ofta det är svårt att komma fram med den tex i affärer så jag undrar hur det hade varit att ha en bredare vagn, omöjligt antagligen. Vagnen är smart byggd tycker jag, på de flesta vagnar sitter ju hjulen "ytterst" och skapar en onödigt bred vagn men här sitter hjulen nästan helt inunder sittkorgen. Sittkorgen påstås också vara bredare än på Brio och Emmaljunga invändigt (men jag har inte kontrollmätt).

Det trista med att ha en ORA är att de tydligen har konkat. Svårt att få tag i reservdelar ifall något går sönder, och helt omöjligt att köpa en ny vagn.
 

Artiklar från Familjeliv