Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

"FÅR" man vara hemma??

Skrivet av norrskenet
Jag är hemma med mina två barn och jag tycker att det är världens chans att kunna vara det! Men kompisar runtom verkar tycka att man måste jobba och att man är mindre värd om man är hemma med barnen! Vad tycker ni?
Svar på tråden: "FÅR" man vara hemma??

FY

Skrivet av  Monika med 6 barn
Fy vilka vänner., De är avensjuka.
Jag har 6 barn och har varit hemma på heltid sedan 96. Och kommer att vara det minst 7 år till .
Jag tycker att barnen behöver mig mera hemma och man är en stor trygghet för barnen att finnas här när skolan slutar.

 

Ja det är klart man ska vara hemma om man vill,

Skrivet av  Pyret
själv kämpar jag för att dagarna ska räcka(föräldrardagarna)så länge som möjligt,sen måste jag börja jobba för ekonomins skull.
 

Jag fattar inte hur man orkar jobba...

Skrivet av  Bibbi
och ha flera små barn. Slita upp dem på morgonen och inte orka med dem på kvällen, förutom allt man måste sköta i ett hem. Jag fattar inte hur folk gör. För mig känns det klart värt att ha mindre pengar, men att ha tid och ork för barnen.
De andra är nog avundsjuka för att du vågar, orkar och tycker om det! Stå på dig, du gör rätt!
 

Självklart!

Skrivet av  Agneta m 4 barn
Varför ska vi som tycker om och trivs med att vara hemma och själva ta vara på våra barn alltid behandlas som mindre vetande individer. Jag är så trött på att jämnt behöva förklara;-Varför?,-När ska du börja studera?för att ta några exempel. Varför kan inte folk fatta att man är hemma för att man inte vill lämna till dagis och att man gör det av egen fri vilja,vi får ju faktiskt skippa en hel del annat av ekonomiska skäl.
Jag vill umgås med mina barn, den tiden kommer ej åter.
 

Nyfiken på dina fyra...

Skrivet av  Bibbi
Jag har tre tätt och har haft ett enormt sug efter en fjärde, men efter en jobbig tid med sjuka barn bestämde jag mig för att sätta in spiral. Men det har inte gått över...hur är det att ha fyra? Har du tätt eller utspritt? När det är jobbigt tycker jag att jag tog rätt beslut, men tänk om jag ångrar mig i framtiden?!!
 

Borta bra men hemma bäst!

Skrivet av  Jess
Bara för att man är hemma med barnen och sköter en av världens viktigaste uppgifter så är man inte mindra värd. Även om folk ser hemmamammor som trögga folkskygga mammor!
Det är vi som fostrar barnen och barnen är vår framtid.
 

Tyvärr så är attityden sådan.

Skrivet av  MM
Jag känner mej mer eller mindre tvingad, både av närstående och samhället (och av mej själv) Mycket pga att man inte har något människovärde om man bara är en simpel hemmafru, och inte har nåt jobb. Delvis vill jag i för sej jobba, och ekonomiskt är det ju tvunget. Tur att jag har ett kanonschema och bara jobbar deltid. Min son är liten, och jag vill inte att han ska vara på dagis för mycket. Det är ett sjukt samhälle vi lever i, man ska skaffa barn, men sen ska man jobba heltid och förvara dem på dagis. Inte konstigt alls att barnen är så otrygga och stressade nu för tiden. Suck.
 

Visst får man det!

Skrivet av  Agneta
Jag tror att de flesta faktiskt vill vara hemma längre med sina barn, men rent ekonomiskt kan de inte det.
Jag har valt att vara hemma med våra tre barn och har pga det fått prioritera bort vissa saker.
Jag märker att en del i min bekantskapskrets som varit "tvugna" att börja jobba efter ett år gärna "klankar ner" på mig och mumlar nåt om isolering och att det är synd om barnen osv... Men jag tror att det är ren och skär avundsjuka. Kanske vill de döva sitt egna dåliga samvete?
Det är aldrig fel att gå hemma med sina barn, om man själv trivs med det förståss! Jag utgår ifrån att om jag trivs med tillvaron och mår bra så gör mina barn det också!
 

Jag har varit hemma....(långt)

Skrivet av  Lena
med min son i snart 7 år.... Och jag tänker fortsätta vara hemma. I alla fall när han inte är i skolan. Jag känner också att jag börjar bli less på att ständigt få försvara att jag är hemma. Ständiga pikar från vänner, bekanta och inte minst personalen på lekis. De tycker väl att jag underkänner deras arbete. Det gör jag inte men jag tycker att det är för lite personal, för lite resurser och framför allt så är miljön inte särsilt kul att vara i hela dagen. Det räcker med skoltiden och sedan kan det faktiskt vara skönt att komma hem och ta det lugnt, leka med någon kompis som följt med hem eller göra något annat. Jag har frågat min son ett antal gånger under lekis året om han vill börja på fritids och han svarar nej varenda gång pga att han tycker att det är för många barn där och för mycket liv. Han vill ha det i små portioner och 3 timmar har varit alldeles lagom för honom. Han skulle inte må bra av att vistas där 6-8 timmar/dag. Så jag försöker bita ihop när jag hör alla dessa pikar och tänka på att det bara handlar om avundsjuka. Jag har även förlorat min sons lillebror för 4 år sedan och skulle helt enkelt inte ha orkat jobba också de senaste åren. Nu tänker jag fortsätta att vara hemma men försöker kanske hitta något lämpligt extraknäck som jag kan göra när han är i skolan. Men då vill jag kunna vara hemma på loven också. Den dagen han är större så börjar jag kanske tycka att det är tråkigt att gå hemma och skrota och då får man väl göra något annat. Men tillsvidare så är jag hemma för sonens och familjens skull. (jag avlastar maken med hans sysslor när sonen är i skolan)
 

Artiklar från Familjeliv