Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

15-timmarsbarn

Skrivet av anna
Hej

Jag är ny i gänget. Vore kul att få kontakt med folk i liknande situation. Är hemma med en 1,5 åring. Ska vara hemma ett tag till. Tycker att det är bra för små barn att vara hemma. Men jag har en 5 åring också och jag har haft dåligt samvete för att hon inte får träffa jämnåriga. Så hon har fått börja på dagis nu i höst. 3 timmar per dag, Hon älskar detta, men jag hatar det. Detta att hämta och lämna, hämta och lämna. friheten är borta. Hinner inget annat. Svårt att få till det om jag tex behöver gå till tandläkaren mm. Har tjatat om att få 5 timmar 3 dagar i veckan istället men fått avslag. Detta är ju så nytt. finns det flet 3-timmarsbarn? Hur löser ni andra det?
Svar på tråden: 15-timmarsbarn

alla hatar hämta-lämna

Skrivet av  bani
vad jag förstår. Har själv inte haft det så, men känner flera som lider...;-) Hos oss föredrar personalen i alla fall att barnen går hela dagar, så det brukar gå att göra 3-dagarsveckor istället. Det är lättare att ordna bra verksamhet då. Men vissa budgetnissar vill ju spara in på måltider, och propsar därför på 3 timmar...
 

alla hatar hämta-lämna

Skrivet av  bani
vad jag förstår. Har själv inte haft det så, men känner flera som lider...;-) Hos oss föredrar personalen i alla fall att barnen går hela dagar, så det brukar gå att göra 3-dagarsveckor istället. Det är lättare att ordna bra verksamhet då. Men vissa budgetnissar vill ju spara in på måltider, och propsar därför på 3 timmar...
 

Max-taxar gäller, eller.....?

Skrivet av  Nicolina
Gäller inte max-taxan där eller? Du betalar ju för att ha ditt barn på förskola när barnet och du är i behov av det. I och med att du betalar borde även måltider inkluderas. Vad jag tror så är det alltså du själv som bestämmer tiderna, bara du håller dig inom 15-timmarsregeln. Har fått för mig att förskolan kan lämna sina önskemål med tanke på personaltillgång etc. Men om jag vore du så skulle jag ringa till omsorgsansvarige i din kommun och ta upp detta. Jag har en son som blir 2 i dec samt en tjej född nu i sep och på sonens förskola vill de ha barnen 5 tim/3 dagar för att barnen då lättare kan komma in i verksamheten istället för att de precis när de kommit in i leken ska gå hem igen...
 

Är jag en dålig mamma?

Skrivet av  anna
Jag har pratat med personalen, ringt deras chef, skrivit till barn och ungdomsnämnden i kommunen. de envisas med att det ska vara 3 timmar 5 dagar i veckan. ABSOLUT inte lunch. Jätteförbjudet. Min dotter är ledsen för att hon inte får äta med de andra barnen. Nu tycker personalen att jag ska sluta tjata om det här och att det är bäst för min flicka att vara där varje dag 3 timmar. Och vi ska inte prata om detta så att hon hör så att "hon inte behöver bära detta, hon är ju bara ett barn", sa de förmanande till mej. Jag gick hem och kände mej som världens sämsta och mest egoistiska mamma. Är det så fel att jag försöker få en dräglig tillvaro för oss allihop? Jag och ettåringen gör ju inget annat än hämtar och lämnar. det vore så mysigt att ha några dagar i veckan till utflykter tillsammans eller slappa hemma eller nåt och att hon gick längre andra dagar. Min flicka älskar sitt dagis jättemycket så jag fortsätter för hennes skull.
 

visst kan det...

Skrivet av  mamma till 3 barn
kännas så just därför slutade vi och mina barn fick vara hemma helt till skolstart. Då kan vi ju slappa eller vara på utflykt etc och det går väl bra med 2 barn också?
 

Hade det så bra...

Skrivet av  annie
Visst och så har vi haft det i 1,5 år. En underbar tid. Men jag hade hela tiden lite dåligt samvete för att min dotter sällan träffade jämnåriga. Hon är väldigt social och älskar sitt dagis jättemycket, så jag har ju gjort rätt för hennes del. Synd att vi andra lider.
 

absolut inte!

Skrivet av  bani
Bara byråkratfasoner. Det ligger naturligtvis en viss poäng i att inte dottern uppplever att du mest har negativa känslor inför dagis nu, för då kanske hon känner sig kluven. Som sagt, hos oss har det funkat med 3dagarsvecka för barn, vad jag vet.
 

kände mej förolämpad

Skrivet av  annie
Det är för mej bara så självklart att jag inte pratar skit om dagis framför henne. När hon är ledsen för att hon inte får äta lunch skyller jag på personalens chef så att hon inte ska få konstig relation till personalen. Chefen träffar hon ju aldrig. jag blev förolämpad därför att de insinuerade att jag skulle vara så korkad. En annan aspekt är att jag faktiskt känner så här och bara det borde göra att vi fick andra tider om de nu verkligen månar om hennes bästa, för även om jag försöker dölja min irritation så finns den där.
 

hoppas inte jag var taskig!

Skrivet av  bani
Jag hoppas det inte var jag som förolämpade dig! Jag fattar ju att du fattar att du inte ska dissa dagis framför barnet. Det var mest en allmän reflektion i min strävan att mäkla fred - jag är konflikträdd och försöker alltid se den "snälla" sidan av saker och ting... Jag har själv upplevt att personal har sagt sådana saker i all välmening. Självklart blir man förolämpad ändå, för det insinuerar ju att man sätter sina egna negativa känslor framför barnets positiva. Jag tycker verkligen att din situation verkar jättejobbig. Vi har dagis på gården intill, och jag skulle _ändå_ bli stressad och tycka att jag inte gjorde annat än hämta o lämna. Stå på dig! Det är systemet det är fel på!
 

nej du var inte taskig

Skrivet av  annie
det var personalen jag kände mej förolämpad av
 

Det går att protestera och få ändring

Skrivet av  hemmapappa i Övik
Här (örnsköldsvikstrakten) försökte man införa 3 timmar 08:30-11:30 varje dag i höstas, precis inpassat så att varken frukost eller lunch skulle ingå. Men efter kraftiga protester från föräldrarna tvingades man ge valmöjlighet så vi kan nu välja 8-11 eller 9-12 i stället. Min dotter äter lunch på dagis nu och är mycket gladare och nöjdare.
 

Kanske ska flytta dit då

Skrivet av  anni
för jag har protesterat mycket, och fler med mej utan resultat. Bl.a en mamma med en dotter med diabetes som VERKLIGEN behöver lunchen. De är helt låsta där vi bor och hänvisar till att detta ju är frivilligt och att man kan strunta i det om det inte passar. Vilket många åxå gör.
 

Kanske ska flytta dit då

Skrivet av  anni
för jag har protesterat mycket, och fler med mej utan resultat. Bl.a en mamma med en dotter med diabetes som VERKLIGEN behöver lunchen. De är helt låsta där vi bor och hänvisar till att detta ju är frivilligt och att man kan strunta i det om det inte passar. Vilket många åxå gör.
 

Artiklar från Familjeliv