Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fällor?

Skrivet av mamma till tre
Hej, jag skulle vilja få lite reflektioner på det här med fällor. Man säger att det är en kvinnofälla att vara hemma mer än männen med barnen, men det är också en mansfälla att inte vara hemma. Finns det någon barnfälla och vad är i så fall den i allt det här?

Om man arbetar drar man in skatt, samtidigt som vissa barn kostar samhäller stora pengar (skattepengar) därför att de blir stressade av att växa upp i en miljö där man ska slåss om uppmärksamheten och de kanske har väldigt långa dagar.

Vem gör samhället största tjänsten, de som är hemma med barnen, de som arbetar halv- eller deltid eller de som arbetar heltid? Gör vi barnen en tjänst eller otjänst genom att jobba så mycket som vi gör för att (i många fall) kunna hålla en hög standard?

Håller uttryck som "så länge jag mår bra så mår mina barn bra"?

Svar på tråden: Fällor?

hmm funderar

Skrivet av  en annan mamma till 3
tycker nog mer såhär.
Så länge mina barn mår bra och utvecklas mår jag också bra, får ju lugn i själen.

Vi jobbar så lite som möjligt för att slippa lämna barnen ifrån oss så mycket som möjligt men ändå hålla en standard som är mer än normalt. Vill säga kunna ta ledigt, åka på utlandssemester, köpa ev nya saker barnen behöver, äta gott, bor i hus, har bilar,fritidsställe, lite roliga "vuxen" leksaker som motorcykel mm.

"Om man arbetar drar man in skatt, samtidigt som vissa barn kostar samhäller stora pengar (skattepengar) därför att de blir stressade av att växa upp i en miljö där man ska slåss om uppmärksamheten och de kanske har väldigt långa dagar."
Det här fattar inte jag??? blir barn stressade av att man jobbar och drar in skattepengar för att de går länge på dagomsorg, venm slås om uppmärksamheten?
 

Vissa barn kan ju

Skrivet av  mamma till tre
tycka att det är jobbigt att vara i stora grupper och då är det lätt att bli stökig för att få synas. Vissa kan tycka att det är jobbigt att bli lämnade väldigt mycket och det gör dem otrygga. Men sedan tror jag ju att det finns mer bakom ifall det går snett naturligtvis, men kanske skulle det vara lättare att ta tag i saker om man ger familjen mer tid. Återigen bara mina tankar.
 

Funderar oxå....

Skrivet av  Mamma till Denise 98 och Minna 03
...om jag vågar svara,hi,hi.
Jag tycker att om man som förälder verkligen angagerar sig I BARNET då det är hemma heltid (eller bara på dagis 3 h/dag) OCH man mår bra av det så mår barnet också bra. Jag känner att jag VILL åka iväg med mina barn till öf, sitta hemma i lugn o ro och läsa för dem mm. Och de verkar inte ha hamnat i nån "barnfälla" ialla fall eftersom stora tjejen visat att hon kan tex skriva o läsa vissa ord redan, räkna och kunde färger mm tidigt. De på hennes dagis hon gick på i våras (började i våras 3 h/dag) verkade ha uppfattningen att barn hemma lär sig noll.
Jag kände förr bekanta som var hemma m barnen 100% men gjorde aldrig nåt annat än spelade TV-spel eller dator (de vuxna)och barnen bara "var".
För MIG är detta ingen kvinnofälla -- för jag mår bra. Varför en fälla om jag mår bra och det funkar för oss. Och i framtiden? Tja, den som lever får se....
Kram på er
 

Tack för ditt trevliga svar. imt

Skrivet av  mamma till tre
 

Artiklar från Familjeliv