Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Konstig fråga kanske..?!?!

Skrivet av K
men jag undrar hur gamla ni som är hemmamammor är??

För det är så att jag och min pojkvän är helt överrens om att jag ska vara hemma så länge som möjligt med vårat barn och ev. kommande barn, men alla runt om mig verkar tycka att det är jättekonstigt. Jag är är ganska ung (19 år) och folk verkar tycka typ: nu när hon redan förstört sitt liv lite genom att få barn tidigt, så ska han göra det ännu värre genom att bara sitta hemma... eller nåt sånt... vet inte riktigt, men de flesta tycker jag ska forsätta jobba eller börja plugga eller nått istället för att vara hemma.

Själv ser jag det inte alls så, men jag börjar allt mer tvivla på att jag gör rätt.

Svar på tråden: Konstig fråga kanske..?!?!

Halloj..!

Skrivet av  Frida

Jag är en 24-årig hemmamamma med en dotter på 15 månader och har tänkt vara hemma väldigt länge.

Klart du gör rätt om du gör som ER familj vill ha det! Jag vet precis hur omgivningen kan låta, det är ingen hejd på flosklerna ibland...! Jag fick höra att jag var så ung och kastade bort mitt liv och att barn behöver dagis för att bli smarta och sociala och blablabla i all oändlighet. Tröttsamt är bara förnamnet! Slå dövörat till och bara nicka och le om du inte orkar diskutera, det tar mycket onödig energi.

Som mamma till ditt barn så vet du självklart bäst!

Strykekram!
 

33 *imt*

Skrivet av  Bibbi m Juni 0307 + 3 söner



 

Har nyss fyllt 26...

Skrivet av  Emmanuelle
...men jag har varit hemma sedan jag var 21 år. Stå på dig! Ålder har ingenting med saken att göra. Som så ung mamma kommer du dessutom att ha gott om tid att göra massvis (plugga, jobba, resa etc) när barnen är större. Passa på och njut av barnen när de är små.
 

36

Skrivet av  mamma c m 3
och var hemma första gången vid 22 år
 

Varför inte kombinera...

Skrivet av  Mamma Bulldeg
...studier och hemmförsäldraskap i sådana fall? Att skaffa sig en eftergymnasial utbildning är ju i princip en förutsättning för att klara sig på arbetsmarknaden idag, och förr eller senare kommer du ju vilja/behöva ett jobb. Men det finns många utbildningar man kan läsa på halvfart eller kvartsfart på distans vilket alltså kan ge dig möjlighet att vara hemma och utbilda dig samtidigt. Om du struntar i att utbilda dig tror jag nog at risken finns att du ångrar dig den dag du vill söka ett jobb och står utan både utbildning och yrkeserfarenhet.
Själv är jag 24, studerar heltid på distans och är hemma med min son de veckor han är hos mig (har delad vårdnad med pappan).
 

Du kan väl svara att...

Skrivet av  Anna, Málaga
det är barnens âlder som är det viktiga och inte din *fniss*. Det verkar ju liksom lite lämpligare att vara hemma när barnen är smâ... När du är 37 och barnet 18, med körkort och sommarjobb, behövs det nog inte!
Själv är jag 34 och har en fyraârig son. Jag slutade jobba när han var tvâ och tänker börja igen när han är 8-9 (eller när det yngsta barnet är 8-9 om jag fâr en till)
Du vet själv vad som känns bäst, lycka till!
 

29 år hemma sen jag var 22 *imt*

Skrivet av  Torhill m.Niklas,Ida&Tiril
 

Jag är 30, började vara hemma vid 23 år...

Skrivet av  Mamma till Denise 98 och Minna 03
Gör som DU vill.
Läs mitt inlägg längre UPP "Min stora började vid 6 år".
Bra tips att läsa på distans, då får du läsa hemma. Men du kanske kan ta det lungt första året ialla fall. =)
Tänk så här: hur gjorde de förr i tiden? Då fanns inte dagis...blev dessa barn lidandes för det?
Kram
 

28 är jag...

Skrivet av  Coffila med tre killar, 00, 01 och 03
och kommer förhoppningsvis vara hemma i mååånga år framöver! Jag är färdigutbildad och kan börja jobba när jag vill, men tycker inte du ska se det som ett hinder. Att bli mamma ändrar många saker i ens liv, och du kommer kanske på något du vill göra (utbilda dig till) under resans gång. Barnen är små nu, men jobba kan du göra resten av livet! LYCKA TILL. Jag tycker du gör helt rätt!!!
 

Snart 24, hemma sen 21

Skrivet av  Majsan med Karl 011003 & Ida 031025
Ååå jag förstår vad du menar! Men om du har en plan att kontra med går det nog bättre. Så fort någon öppnat munnen har jag langat upp planen att när barnen är lite större är jag fortfarande ung och hinner plugga. Bättre att göra en sak i taget och göra det ordentligt resonerar jag.
 

tack för alla svar :D

Skrivet av  K
Jag kommer att förbli hemma ett litet tag till i alla fall... fick reda på att jag är gravid igen för ett tag sedan :D
 

Grattis!

Skrivet av  Bibbi m Juni 0307 + 3 söner
Vad kul! Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv