Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad lessen jag blev....(låååångt)

Skrivet av Mamma till Denise 98 och Minna 03

Först om mig.
Jag har varit hemma dagtid i 7 år nu, jobbat kväll i 5,5 år, 3 kv/vecka som lokalvårdare. Rätt slitsamt område på sista tiden m trappor u hiss.
Jag gör 90% här hemma, det erkänner jag. Det som jag inte gjort senaste året är dammsuga + svabba 1-2 ggr/vecka, det tar sambon hand om. + att han lagar mat då och då.
Nu hade vi ett 1-års kalas, och eftersom jag äääälskar kalas hade jag donat o fixat dagen innan. Gjorde en stor rosa tårta med roliga djurfigurer som höll i ballonger, gjorda av marsipan. Tog tid men oj vad kul. Hängde upp ballonger o serpentiner. På kalaset var det jag som försökte ha koll, och efteråt var det t.o.m jag som diskade o dammsög. Sambon skjutsade hem några gäster.
Jag är en person som mår dåligt att röriga hem. Så jag försöker ha ordning. Jag rensar m jämna mellanrum. Denises rum har märkta lådor till det mesta så det är LÄTT att städa, och pussel o spel finns på hyllor högt upp så det inte dräller runt. Jag får städa MED Denise för att få det att bli plockat varje dag innan sängen. Men det känns kul när det är gjort.
Jag diskar varje morgon numera, på ren rutin. Plockar lite o bäddar. SEN tar vi det lungt.
Nattning har vi kämpat med i 6,5 år, alltså så länge jag kan minnas. Stora tjejen går till sängs kl 19 o får se film en stund, sen STÄNGER vi av och hon somnar kring 20. Lilla tjejen går till sängs kring kl 19. DET har vi exprementerar fram. Hi,hi. Vaggat i famnen, legat bredvid...men det enda som funkade var i egen säng u mamma eller pappa.
Detta går i perioder. En del nätter är BÅDA vakna. Ibland lite, ibland mycket. En del kvällar får man dem ALDRIG i säng känns det som, men jag ger mig INTE.
Och det sårande kommentaren då som gjorde mig så lessen? En bekant undrade vad jag gjorde igår kväll vid kl 20, och jag sa "tja, barnen sover, så jag ser på TV". Då sa hon inget. Sen efter en lång stund sa hon i spydig ton: "Ja, du vet inte hur ENKELT du har det!!"
Kändes som om nån dragit undan mattan. Jag blev STUM. Långt efteråt låg jag o grubblade över detta. Enkelt?? Om hon bara visste. Jag jobbar "arslet av mig" för att få allt att flyta på här hemma. UTÅT sett kanske det verkar enkelt.
Belöningen är att barnen somnat kl 20 och jag får pusta ut en stund.
Nu VET jag att dennes barn INTE lägger sig före kl 22 då de däckar i soffan typ, hon har aldrig haft rutiner med nattning. Jag frågade: när nattar DU? Hon sa förvånat: nattar? De somnar när de är trötta.
Lika svar får jag när det gäller mat o annat. De äter när de äter o får godis varje dag, borstar tänderna då det går, ofta hoppar de över det....
JAG tror att om man tror att man gör det enkelt för sig, en längre period, så får man böta förr eller senare. Kämpar man får man en belöning förr eller senare. Men det är ALDRIG enkelt.
Var bara tvungen att gnälla av mig lite.
Svar på tråden: Vad lessen jag blev....(låååångt)

Usch ja!

Skrivet av  Majsan med Karl 011003 & Ida 031025
Jag fick en sån där kommentar av min egen mor när Karl var liten bebis och jag var bra mycket bättre på rutiner än vad jag är nu. Hur som, allt flöt och jag var glad, vad säger min mor? "Ja, ni vet inte hur det är att ha barn". Det har jag grubblat mej grå över länge nu känns det som :( Knäppa kommentarer kan verkligen hålla i sej, hon har säkert själv glömt att hon sagt det.
 

Ja

Skrivet av  Mamma mimmi till Denise 98 o Minna 03
tänk vad folk kan kläcka ur sig
Kram
 

avundssjuk?

Skrivet av  Jenny med tre busiga killar + bf 7/2
Det är väl det troligaste, att hon är, din väninna? Jag tycker att Du verkar vara en MYCKET aktiv mamma, som fixade så till kalaset. Jag tycker oxå att det är viktigt med rutiner. Vi har sedan pojkarna var nyfödda alltid gjort skillnad på dag och natt, vilket lett till att de sovit hela nätter sedan två månaders ålder. Här är det kväll för lillkillen klockan 19, och de stora hoppar i säng en halvtimme senare. De får läsa eller titta på video. Runt 20 pussar vi godnatt och släcker lampan. Har sällan några problem med nattningen. Jag vill ha lite vuxentid med min man på kvällen.

Jag har oxå fått kommentarer om att jag har det så bra, eftersom mina killar äter, sover och beter sig hyfsat OK. Precis som du är jag hemmamamma, och sköter i stort sätt allt. Det är självvalt, och inget jag vanligtvis brukar klaga över. Men jag kräver ganska mycket av killarna, och lägger ner mycket energi - dagtid - på att få vår tillvaro att funka! Med tre barn, en man, en hund och ett stort hus har man inte så många tillfällen att pilla sig i naveln!
Tycker att du ska bita ifrån och svara att det blir väl som man gör det till?
Många styrkekramar till dig,
 

Ja....

Skrivet av  Mamma mimmi till Denise 98 o Minna 03
jag tror det. Sen kanske hon hade en extra dålig dag. För hon kan oxå ge "beröm". Hon brukar liksom le och säga: "men vad duktig du är som fixar allt". Därför blev jag så stum när hon menade att det var enkelt...
Jag tillbringar inte mycket tid till att gnälla utåt *bara till mina närmaste vänner , harkel* så det syns o hörs kanske inte hur tufft det kan vara. Tex så kan min stora tjej vara lugn som en filbunke när väninnan är i närheten, men annars är hon som en liten mistlur, min tös.
Jag har lärt mig att mina barn tar över fort,fort om jag "lägger mig" här hemma. Säger jag ja till nåt jag inte säger ja till i vanliga fall VET jag att det blir tjat om detta framöver. Har jag valt att ta den smällen får jag stålsätta mig o komma igenom tjatet. Hi,hi. Tex köper vi godis mitt i veckan blir det tjat om det varje dag tills hon inser att det bara var en tillfällig grej...men lite kul måste man ju ha. =)
Idag ska vi till Myrstacken Lek o Café!!! Hejhopp
 

Artiklar från Familjeliv