Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite frågor...

Skrivet av Åsa m Alex`94, Molly`98 o Klara 021129
Hur många barn har ni?

Hur länge har ni varit hemma?

Hur länge ska ni vara hemma?

Är ni på denna sidan för att elda eller för att ni verkligen är en hemma förälder?

Vad är det mest negativa med att vara hemma?

Vad är det mest positiva med att vara hemma?

Om ni fick ändra något i er vardag, vad skulle det isåfall vara?

VARFÖR valde ni att bli hemmaförälder( om ni nu inte är bara för att elda allså!!)?
Svar på tråden: Lite frågor...

Loppan står stolt för sina svar!

Skrivet av  Loppan
Hur många barn har ni? -Fem

Hur länge har ni varit hemma? -Sgs hela tiden under 16 års tid.

Hur länge ska ni vara hemma? -Åtminstone tills det yngsta barnet börjat skolan. Dvs tre-fyra år till.

Är ni på denna sidan för att elda eller för att ni verkligen är en hemma förälder? - Jag är en hemmaförälder till själ och hjärta! Stortivdes först här på sidan men tror jag ska ta ett par dagar paus.

Vad är det mest negativa med att vara hemma? -Kan inte komma på något.

Vad är det mest positiva med att vara hemma? -Att jag får vara med mina barn och själv uppfostra dom och låta dom vara ostressade under sin barndom.

Om ni fick ändra något i er vardag, vad skulle det isåfall vara? -Vår vardag är bra och skulle inte akut vilja ändra på något!

VARFÖR valde ni att bli hemmaförälder( om ni nu inte är bara för att elda allså!!)? -Vill själv vara den som uppfostrar mina barn! Eldar gör jag helst i köksspisen...
 

Ingen har monopol...

Skrivet av  elsia
...på att vara en bra förälder bara för att dom är hemma. Jag uppfostrar också mitt barn själv trots att han är på dagis.
 

haha nej

Skrivet av  .
det gör dagis till stor del för han är ju där större delen av dagen din tid är ju middag och kvällstid
 

och vad är pappan då?

Skrivet av  elsia
I era familjer är väl inte pappan heller närvarande så han uppfostrara inte heller barnen? men det gäller väl bara för arbetande mödrar? nej, jag uppfostrar mitt barn lika bra som ni och är nöjd med att kunna försöerja honom och mig på egen hand om det skulle bli nödvändigt. Därtill ser jag mig alltså som en förebild för mitt barn.
 

elsiiiaa lilla

Skrivet av  .
jodå i denna familj går vi omlott alltså mannen jobbar jag hemma - jag jobbar mannen hemma men våra barn ÄR hemmabarn med hemmaföräldrar.
Det är klart bättre än ingen hemma och barn på förvaringen alltså dagis stora grupper och 0 aktiviteter
 

Och mina svar:

Skrivet av  Emmanuelle
Hur många barn har ni?
*Två: Flicka 2,5 år och pojke 4 månader.

Hur länge har ni varit hemma?
* Slutade plugga 1999, sen var jag sjukskriven ett tag innan jag fick barn.

Hur länge ska ni vara hemma?
*Tills jag antagligen börjar plugga om ca 5 år.

Är ni på denna sidan för att elda eller för att ni verkligen är en hemma förälder?
*Är en stolt hemmafru :-)

Vad är det mest negativa med att vara hemma?
*Svårt att hitta kompisar till barnen.

Vad är det mest positiva med att vara hemma?
*Mycket tid för varandra.

Om ni fick ändra något i er vardag, vad skulle det isåfall vara?
*Jag skulle vilja att min man hittade ett jobb i staden där vi bor nu så att han slapp pendla. Men nu ska vi flytta till staden där han jobbar istället.

VARFÖR valde ni att bli hemmaförälder( om ni nu inte är bara för att elda allså!!)?
*Jag tror att det är det bästa för just vår familj och våra barn. Var själv ett hemmabarn. Dagis verkar väldigt stressigt.

 

Mina svar..

Skrivet av  Linda med A och O
Jag skriver inte sa mycket men läser varje dag..

Hur många barn har ni? 2 (f 1999 o 2002)

Hur länge har ni varit hemma? Var hemma med stora killen tills han var 2 ar och 4 manader,jobbade sedan halvtid i 7 manader (da var min man och farmor med sonen)och har nu varit hemma sedan april 2002-när lillebror föddes

Hur länge ska ni vara hemma? Minst tva ar till-sedan far vi se

Är ni på denna sidan för att elda eller för att ni verkligen är en hemma förälder? Jag har varit mer eller midre aktiv i omgangar-när diskussionen för och emot kommer upp drar jag mig alltid tillbaka eftersom jag inte ids diskutera det. Vi har gjort vart val för var familj och jag ids inte försvara det och har inget behov av att klanka pa andras val. Vill att denna sida ska handla om att vara hemma-sedan tycker jag att man även kan skriva o det jobbiga det kan innebära(alla dagar är inte en dans pa rosor..) men däremot inte för/emot att vara hemma.

Vad är det mest negativa med att vara hemma? Jag far lätt lite karriärpanik-att jag skulle vilja satsa mer pa min karriär (som jag bara hunnit pabörja...sa avbröt jag den). och hushallsarbete-det är helt ok men ibland blir jag frustrerad att det tar tid-som jag och barnen kan använa till roligare saker..

Vad är det mest positiva med att vara hemma? Barnen!!! Allt de gör och allt de säger (naja..nästan ialla fall!)

Om ni fick ändra något i er vardag, vad skulle det isåfall vara? Jag vet faktiskt inte... :-)

VARFÖR valde ni att bli hemmaförälder( om ni nu inte är bara för att elda allså!!)? Jag vill vara med barnen! Nu har den stora börjat lekis 20 timmar/vecka och jag tycker att det är skönt att han kunnat vara hemma tills han är 5 och nu när han har börjat är jag alltid hemma när han kommer hem,vi behöver inte diskutera vem som ska vara hemma när barnen är sjuka (usch..det var jättejobbigt när jag jobbade..mannen gick ju ner i tid men jobbade fortfarande och det var ett pusslande).Jag vill inte att vara barn ska behöva fritids efter skolan när de blir större utan de ska kunna komma hem (om de vill! :-)) Jag kan inte se att jag nagonsin kommer jobba heltid medans de är i skolalder-jo,förresten..om min man gar ner i tid!

Linda med A och O

 

A jag stavar som en kratta..

Skrivet av  Linda med A och O
och har inte bokstaven som ser ut som ett a med en ring över ! (fel pa tangentbordet). Sorry!!

Linda
 

Artiklar från Familjeliv