Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Om pappans tid med barnen

Skrivet av Anna, Málaga
Jag har inte hängt med i debatten, men blir förvânad över att pappans tid med "hemmabarnen" ifrâgasätts.
Nu vet jag inte hur ni andra har det, men min man jobbar 8 timmar, mâ-fre, som de flesta andra pappor.
Hans tid med sonen, hans ansvar som fórälder och de aktiviteter de gör tillsammans pâverkas inte av det faktum att jag är hemma. Barnet är ju inte med mamma istället för med pappa, utan med mamma i stället fór dagis/fritis/dagmamma eller barnflicka. Pappans tid blir ju inte mindre för det, däremot har vi mer tid att göra saker tillsammans hela familjen.
ÄR det bättre för barnen att vara 4 timmar med föräldrarna och 8 med en dagmamma än att vara 8 timmar med mamman och 4 med pappan? Inte sämre heller kanske, men var och en vet väl bäst vad de vill göra i sin familj?
Svar på tråden: Om pappans tid med barnen

Men så här då

Skrivet av  elsia
Varför jag hela tiden ställer frågan om pappan beror på att alla hemmaföräldrar jämt pratar om hur förkastligt det är att arbetande mödrar (naturligtvis) inte ser sina barn mer än 4-5 timmar per dygn. Men att deras egna män är lika lite med barnen upprör aldrig. Då heter det istället att pappan har kvalitetstid med barnen. Och nej, jag tycker inte att det är det optimala att ha en förälder hemma med barnen hela tiden.

Den hemmavarande föräldern blir nämligen en stor stor förlorare i slutändan: mycket liten pension, mycket liten chans att få ett bra jobb och större chans att äktenskapet spricker. De förhållanden som har störst chans att hålla är enligt forskning de som lever ett jämställt liv. Och det gör ju knappast föräldrar där den ena blir försörjd av den andre.

Jag har komisar som varit på dagis. De hade en precis lika lycklig och bra barndom som jag som hade en mamma som var hemmafru. Och inte är de knarkare och ligister heller.

 

Nu är det så...

Skrivet av  Mimmi & Zacki
..att jag tycker du är lite elak Elsia...
Hur vet du om jag som hemmamamma kommer få en sämre ekonomi än vad min kompis som sliter ont, blr utbränd, har för många stressfaktorer dagligen, har numera mindre tid för sig själv o tom erkänner att deras liv är ett ekorrhjul???
O hur kommer det sig att du tror att mitt liv efter barnen kommer vara fattigt???Nu får du faan ge dig, ursäkta mig MEN nu pratar vi om Pappans tid med barnen..inte dagis, ekonomi eller tjafsar om att man är sämre människa för att man tar sitt föräldraskap på mer allvar....
Jag skulle kunna fälla en kommentar nu o göra dig bitter..men jag avstår....men inse att alla är inte lika perfekta som dig som klarar av att lämna bort sina barn...
En frågeställning....Är ekonomin viktigare än dina barn????????????????????????
 

Är det inte där skillnaden sitter då

Skrivet av  Madde B
Du tycker inte det optimala är att en förälder är hemma med barnen hela tiden - det gör jag...
För oss har inte dagis känts som ett tänkbart alternativ förrän tidigast när barnen fyllt tre år. Helt OK att man har olika åsikter om detta och jag tittar inte snett på föräldrar vars barn börjar på dagis då de är ett år. Men själv tror jag att mina barn mår bättre av att få slippa dagis under sina första år.

Du skriver "att alla hemmaföräldrar jämt pratar om hur förkastligt det är att arbetande mödrar (naturligtvis) inte ser sina barn mer än 4-5 timmar per dygn".
Det där stämmer inte!!!

ALLA hemmaföräldrar säger inte alls så. Kanhända att du bara träffat sådana med denna åsikten men det är inte speciellt representativt i så fall. Om du däremot vänder på det tror jag du hamnar betydligt närmre hur de flesta hemmaföräldrar ser på saken. Dvs jag tror inte det är bra för barnen att bara se sina föräldrar 4-5 timmar per dygn ... stor skillnad mot det du skrev.

Sedan fortsätter du "Den hemmavarande föräldern blir nämligen en stor stor förlorare i slutändan: mycket liten pension, mycket liten chans att få ett bra jobb..."
Det där är väl inget du kan säga generellt att så här är det. De flesta av de hemmaföräldrar jag känner ser till att kompensera minskad pensionsintjänande med privat pensionssparande istället. Sedan ska du också komma ihåg att två hemmaår är pensionsgrundande för varje barn. Dvs ,jag har varit hemma fyra år hittills, min yngsta är 9 mån och inte förrän om 1 år och tre månader börjar jag förlora något vad gäller min framtida pension.
Dessutom är det nog så att de flesta ser sig inte som hemmaföräldrar á la mormor, dvs hemma resten av livet. Vi talar för det mesta om en relativt liten del av det yrkesverksamma livet. Även om jag är hemma i 10 år kommer jag ha mer än 30 yrkesverksamma år och då dessutom 5 av mina 10 hemmaår är pensionsgrundande...
Liten chans att få ett bra jobb... Det beror väl helt på vad du arbetar med och vem du är. OK, något större motstånd men många av de jag känner som börjat jobba har fått väldigt bra jobb. (Svärmor är överläkare efter 12 år som hemmaförälder..)

och till sist skriver du "... större chans att äktenskapet spricker. De förhållanden som har störst chans att hålla är enligt forskning de som lever ett jämställt liv. Och det gör ju knappast föräldrar där den ena blir försörjd av den andre"

Ursäkta men det där var riktigt galet. Varför skulle inte vi leva ett jämställt liv? Du har ingen som helst aning om hur våra liv ser ut.
Att jämställdheten skulle sitta i hur mycket pengar man drar in - nej tack den typen av jämställdhet betackar jag mig för. Enligt ditt resonemang, blir förhållandet i så fall mindre jämställt även om en part tjänar mer än den andre???

Jag blir inte försörjd av min man. Vi tillsammans tar hand om vår familj på det sätt vi tror är bäst. Just nu innebär det att de mesta av familjens pengar kommer från makens jobb men de är ju våra tillsammans - alla fem. Har man nu den strikta uppdelningen i synen på pengar kan man väl i så fall se det som att min andel av pengarna är vad jag tjänar på att vara hemma och ta hand om våra barn. Tycker bara det är ett oerhört märkligt sätt att se på en familj. Det är ju vi tillsammans som drar runt den här skutan :-) Var och en med våra egna uppgifter så att det blir vad vi tror är allra bäst för hela familjen.

 

Jättebra inlägg!

Skrivet av  Emma
Håller fullständigt med dig!
 

Tack!

Skrivet av  piilla
Tack för en bra sammanfattning! Ställer mig helt bakom ditt inlägg och nickar instämmande!
Piilla
 

Det var bra skrivet! *IMT*

Skrivet av  Loppan
:)
 

hahaha

Skrivet av  hemmamamma
nu förstår jag var din fördom föds.
Men inte behöver DU bry dig om min framtid, ser mig inte som förlorare alls. Tråkigt med bittra som skriver här.
Och ett tips "HEMMAFÖRÄLDRAR" heter snacket
ta fram bevis innan du är här och diskuterar. Källhänvisning skriv ut länk
 

Lägg av nu!!!!

Skrivet av  Bobbo.....
Gå in på för o emot förskola eller feministiskt föräldraskap i stället. Det här är ingen debattsida.
 

Håller med dig till fullo...

Skrivet av  Mimmi & Zacki
...man måste bara acceptera att alla har olika familjerelationer och respektera det...
Inte spy galla över andras livsval....
O jag förstår inte varför man spyr galla på folk som väljer att satsa allt på våran framtid dvs barnen...för utan dom så finns det ingen framtid..inte enligt mig i alla fall....Sedan om man vill arbeta o ha mindre tid med sina barn så frå man väl göra det...men det är synd att man inte kan få den erfarenheten jag sitter på, där mina barn nu är det viktigaste i mitt liv tom viktigare än mig själv....Mina barn är min riktigt sanna rikedom..o den lämnar jag verkligen inte i från mig i första taget....
 

Artiklar från Familjeliv