Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag läste här nedan.....

Skrivet av hemmamamma
om att några känner sig som ufon på öppna förskolan och att det bara sitter första gångsmammor där och tjattrar.

Min son som nu är 13 mån, när han var 9 mån traskade jag bort till öppnaförskolan här där vi bor för att se hur det var.

Personalen var jättetrevlig, det visade sig att vi kände varandra lite grand. Men alla som kom dit var äldre mammor som gick dit enbart för sina 3-4 åringars skull. Dom hade även småbarn som var yngre än min son som dom la på golvet, och där låg dom hela tiden. Min son hade ingen i sin ålder att sitta med.

Det jag reagerade över var också att inte en enda mamma presenterade sig för mig utan dom gick rätt förbi mig och min son, damp ner i soffan med dom andra och kacklet var igång. Man riktigt såg vilken tajt grupp dom var, verkade inte släppa in någon ny.

Dessutom spydde min son efter mellanmålet där, antagligen blev han så stressad av alla barn som sprang bakom honom när han åt. Han råkade spy på en liten kille som var 4 år och efter det packade jag ner våra grejor och gick hem. Sedan dess har jag inte satt min fot där.

Hörde även utav en annan mamma i samma ålder som jag(26 år) när hon hade gått dit för att se hur det var så kände hon samma sak. Att gruppen var så tajt att dom inte var intresserade av några nya yngre mammor.

Men jag tänkte att så ska det väl inte gå till på en öppen förskola?! När jag själv var liten och gick på sånt med min egen mamma så satt alla i ring och presenterade sig varje morgon. Det var en helt anna gemenskap. Nu hörde jag häromdagen att öf här kanske också ska läggas ner. Om det är fler barn och mammor som behövs så finns ju det, men dom kan ju börja med att tänka på hur dom tar emot nya då.
Svar på tråden: Jag läste här nedan.....

Ja,det där stämmer

Skrivet av  mamma till denise 98 o minna 03
...många öf jag har varit på har det varit en kallare stämning liksom. En tajt grupp, eller flera små.
Sen hittade jag Viksäng kyrkis - där var jag välkommen, de hade barn i blandade åldrar. Dit åker jag fortfarande ibland. Å kommer den en ny mamma, ja, då pratar jag ialla fall med henne!! Just för att jag VET hur det känns....
På "vår" öf här på området som känns sååå bra vill de att det inte bara ska vara en öf utan en mötesplats där alla känner sig välkomna! ALLTID möts mamman av nån i dörren som säger "hej,välkommen!" Fröknarna vet hur social jag är så de brukar ibland säga fint att om jag ser nån komma så ta emot henne/honom, eller säg till fröknarna. Idag ramlade en mamma in som var där 2:a ggn med sitt första lilla barn. Men hon sa att hon kom tillbax för det var så trevligt där. När hon kom in var de så tysta att de inte märktes,så vi hoppade till o skrattade lite glatt när de ploppade upp i rummet. Sen ställde sig fröknarna upp o tog emot dem...sa leende att de inte hört dörren...(inte vi andra heller)
Alla hjälps åt att fixa kaffe där, o dona lite för att VI VILL det för att vi trivs! En mamma bor precis vid en öf som hon inte trivs på, men GÅR med sitt (blyga) barn till vår öf i 25 min för att hon trivs bättre där....Det känns roligt.
På måndag är det kvällsöppet 17-19 på vår öf å å följer sambon med oxå.
Jag kan bara inte uttala mig om hur GLAD jag är över denna öf! *skrattar* Å då har jag provat många,många...å flera ggr än en gång....
Tråkigt att det blir såna där tajta grupper tycker jag. Jag är väl den som splittrar dem då - står upp o hejar glatt välkommen...*L*
Kramar
 

Fy vad tråkigt...

Skrivet av  Sussi m Maja + 6 till...
Förstår att du inte vill gå dit mer. Finns det ingen annan öf som du kan prova?

På den öf vi går till är stämningen jättetrevlig. Nu har jag iofs gått där av och till i snart 16 år, men de flesta mammorna har ju bytts ut under åren. Vi är några få som gått ganska många år. Självklart är det ju de jag känner bäst, och pratar mest med. Men jag försöker att prata med de flesta.

När man kommer är det alltid någon av de två i personalen som möter upp, och hälsar välkommen. Sen har vi samling vid 10 och då presenterar vi oss. Efter det är det frukt och fika, och det är alltid någon ny med vid bordet.

Många mammor går ju väldigt kort tid på öf, kanske tills barnet är 1 år, eller lite till. Sen börjar de dagis, men återkommer ofta om de får syskon. Vår öf ingår i en familjecentral, som är ett samarbete mellan mvc, bvc, soc och öppna förskolan. Varje dag är någon med från resp. ställe. T.ex. är alltid en av barnmorskorna med på babycafét, som är för barn upp till ca 10 månader. Det funkar superbra där, och vi trivs verkligen kanon!

Dessutom är det många pappor på vår öf. Min man går dit med Maja när jag jobbar, han tycker det är perfekt!

Nu kom jag lite från ämnet, men jag hoppas att du kan hitta nåt annat ställe att gå till. För det kan verkligen vara jättekul och mysigt!
 

Jag är väldigt glad...

Skrivet av  Mia med 4 killar
för våra öppna förskola som verkligen är toppen!
Visst är det väl kanske 2 eller 3 som pratar mer än andra men om någon ny kommer så presenterar alla sig och det finns absolut ingen negativ inställning mot nya.
När jag kom dit kände jag inte en enda och nu så är det flera från ÖF som jag och barnen umgås med.
Så det finns toppenförskolor oxå, synd bara att inte alla är så
 

Erfarenhet av båda sorters öppna försk.

Skrivet av  Hannele
Jag är ingen hemmammma, kollar bara in här ändå:)
Jag har tre barn 4, 8 och 11 år.
Jag har erfarenhet av olika öppna förskolor. De första var liknande det som du besökte. Där kände jag mig som en inkräktare...
Sedan flyttade vi och här är öppna förskolan jätte trevlig!
Personalen gick in för att hälsa alla välkomna och presenterade nya för de lite mer vana. Det var alltid sångsamling där de lät en handdocka hälsa på alla barn. Det skapade gemenskap.
Kanske beror olikheterna på hur engagerad personalen är?
Jag saknar fortfarande den mysiga tiden på öppna förskolan!
 

Artiklar från Familjeliv