Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Nybliven hemmamamma till två, tips och råd önskas!

Skrivet av Cicci m Julia & Alice

Jag har nyligen tagit beslutet att ta hem min 3-åriga dotter från förskolan och vara hemma med mig och min lill tjej.
Jag velade först fram och tillbaka men nu när beslutet är tagit känns det otroligt skönt och rätt för oss!
Dock har jag börjat stöta på olika åsikter om detta och insett att det är ytterst få numera som tar hem sina storasyskon från förskolan när bebisen kommer.
Hur ser ni på saken, vilka för och nackdelar?




Svar på tråden: Nybliven hemmamamma till två, tips och råd önskas!

Jag funderar

Skrivet av  Camilla m Nathalie 2 år + bf 1/2
själv på att ta hem min stora dotter sen när min bebis tittat ut.

Men jag har tänkt ha kvar dagisplatsen kankse till sommaren eller i alla fall en månad efter bebisen är född.

Tycker också folk bemöter en väldigt konstigt. Inte kan det väl vara så himla bra på dagis??? Och att vara hemma med sina föräldrar är pest och pina???
Nej jag blir nästan lite arg på folk ibland...visst behöver barnen kontakt med andra barn men det kan den ju få även fast den inte är på dagis.

Den enda nackdelen med att ta bort stora barnet från dagis enligt min åsikt är att man sliter bort dom från sina kompisar.

Annars är det väl bara positivt! Eller ja visst blir det jobbigare för oss Mammor men har Mammorna klarat av det förr i tiden så ska väl vi också det. ;)
 

Känner så väl igen mig

Skrivet av  Alice
När mina barn var små gjorde jag precis så. Tog hem min son då den lilla föddes. Många kommentarer fick jag oxå ang huruvida det verkligen kunde vara bra eller inte. Men sen hittade jag "likasinnade" på typ kyrkans barntimmar etc. Där hade jag så kul med folk jag aldrig hade träffat om jag inte valt att vara hemma. Jag levde (lever) ganska okonventionellt (då ensam, nu i en homosexuell relation) och hade inte så mkt gemensamt med andra "hemma-mammor" trode jag, men ack så fel. Vi hade jättekul på de där träffarna. För barnen tror jag inte det spelade så stor roll om vi hade träffat andra el ej, det var mer för min skull jag gick på aktiviteter. Om man inte har ett barn som tex är extremt blygt så att han/hon behöver träna sig att umgås med andra tror inte jag att det spelar så stor roll för barnen. Den enda nackdelen var att sonen när han skulle börja skolan, hade lite svårt att anpassa sig efter gruppen, men det gick över så småningom. Våga lita på att du själv kan avgöra vad soim passar bäst för er!
 

mina 3

Skrivet av  Monika med 7
kommer att gå kvar på dagis sina 15 timmar i veckan på grund av att jag tycker att de skulle tycka jag var orättvisa om jag hade dem hemma heltid när de är vana med sina 15 timmar. Klart jag skulle helst vilja ha dem hemma hela tiden då, men tycker de behöver ha det där timmarna med kompisar som de är van att leka med. De blir heltid hemma sedan över sommaren och sedan börjar två av dem i lekskolan,..
 

Bra

Skrivet av  Pollymamma
att du gör som du tycker känns rätt! Du kommer säkert att med tiden hitta likasinnade, även om de inte är så många!
Det blir ju lite lugnare tempo för er alla tre utan dagis! Mina två skolbarn har aldrig gått på dagis, men fyraåringen började i höstas, 15 h i veckan och trivs bra.
Jag tycker verkligen att man måste våga gå på sin egen känsla och inte tro så mycket på alla andras åsikter!
Hoppas ni får en mysig tid tillsammans!
 

Artiklar från Familjeliv