Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Stor förvirring ang. skrikig bebis *enormt långt*

Skrivet av LillaMy m. Jonna 040315
Har försökt läsa tillbaka en massa inlägg om skrikiga, ledsna bebisar för att ev. hitta tips som kan fungera på min dotter. Känner mej dock superförvirrad eftersom det ju verkar finnas så många olika tips och råd? Hur i hela fridens namn ska jag veta vad som felas min 6-veckors tjej?

Efter en massa amningsstrul i början, viktnedgång o. dyl. så ammar jag nu min dotter helt och hon går upp i vikt som hon ska. Dock är hon ofta otroligt ledsen och skriker mkt. Det är inte heller "bara lite gnäll" som går över när man tar upp henne i famnen eller ammar henne utan hon vrålar så hon tappar andan, sparkar med benen, spänner sej som en fjäder och viftar frenetiskt med armarna. Detta kommer alldles efter amning eller inom max 20 min efter hon ätit. Det är alltså inte heller "kvällsgnäll" utan det pågår dygnet runt.

Många gånger när hon äter så ligger hon och liksom krampar och får ingen ro vid bröstet. Hon sprattlar och åmar sej, släpper bröstet och skriker men vill sedan fortsätta äta till dess att jag tar bort henne när hon sliter för mkt och gör mej illa. Varje gång hon släpper tar jag upp henne och rapar, vilket brukar gå bra (oftast kräks hon oxå samtidigt som hon rapar) men hon blir bara nöjd några sekunder efter rapen innan hon börjar skrika igen. Jag kan i princip _aldrig_ amma min dotter till sömns. Ibland slumrar hon till vid bröstet men vaknar då alltid inom fem min och skriker.

Min dotter är väldigt gasig i magen och skriker, sparkar och fäktar när hon pruttar (vilket honj gör OFTA) och bajsar. Det ser alltid otroligt plågat ut och jag tror verkligen att hon har ont. Hon kräks också massor, 3-6 ggr efter varje amning. Både stora lass, små skvättar, "ren, färsk mjölk" samt gammal, koagulerad mjölk som liknar keso.

Vårt liv ser ut består av att amma, rapa, torka kräks och sedan trösta och bära. Ibland somnar hon till slut och sover några timmar innan allt börjar om men många gånger kan hon va vaken i timmar, timmar och åter timmar då jag ammar, bär, ammar och bär. Till slut däckar hon då totalt och sover hur länge som helst. Förmodligen är hon toalt utmattad.

Jag ger minifom före amningarna och är uppe i 30 droppar utan att se ngt vidare resultat. Jag dricker 3 koppar amningste (anis, fänkål och kummin) varje dag och har också testat att ge det direkt till Jonna. Lite bättre kanske det blivit men absolut inte bra.

Jag har hela tiden funderat på om hon kanske bara är en gnällig bebis, speciellt eftersom jag så ofta får höra att "bebisar skriker ju, det är väl inget att gnälla över". Men nu när jag träffat flera andra bebisar i samma ålder så inser jag ju att min dotter inte beter sej som ngn av dem! De ligger lugnt och ammar, somnar kanske vid bröstet och gnäller om de är hungriga eller vill ha närhet i princip. Om det bara va det som Jonna saknade skulle jag gladeligen ge det till henne. Men att ta upp henne i famnen när hon skriker hjälper inte för fem öre. Det enda som får henne lugn är att komma i upprätt ställning (eller i vissa fall att ligga på sidan) samtidigt som hon får värme mot magen. Bärselen och vetekudden är räddningarna här. Utan dem undrar jag om Jonna skulle sova alls.

Jag vill så otroligt gärna hjälpa min lilla tjej! Det river i mitt hjärta när jag ser hur hon vrålar och har ont. Men hur? Hur vet jag vad som gör att hon har ont?

Kan det vara mjölkprodukter som är boven? Vilka symptom får bebisar som är överkänsliga mot komjölksprotein? Hur länge måste jag utesluta mjölkprodukter för att se om det funkar? Är det värt att testa med de förutsättningar jag besrivit ovan?

Är det kolik? Jag tror inte det eftersom hon skriker precis lika mkt vid alla givna tider på dygnet och inte massa timmar i sträck en gång per dygn utan direkt efter amning eller max 20 min efter och sedan ända tills hon fått magen riktigt varm, främst i bärselen. OM det är kolik trots allt, är det då bara att "stå ut" till Jonna blir 10-12 veckor. Går kolik alltid över då?

Kan akupunktur hjälpa min dotter? Ger man det mot kolik eller funkar det även på "bara gasiga magar"? Vill jättegärna veta mer om akupunktur! Hur funkar det? Vad hjälper det emot?

Vad ska jag försöka undvika att äta? Äter inte lök, kål, bönor, vindruvor, starka kryddor eller jordgubbar. Bore jag utesluta fler födoämnen? Vad är der mer som är gasbildande? Har läst lite att frukt kan va problem, likaså grönsaker. Gäller det bara i rått tillstånd? Kan man t.ex. äta wokade grönsaker?

Vad är helt säkert att äta? Alltså, inte gasbildande alls.

Känner mej beredd att göra vad som helst för att hjälpa min lilla tjej! För de stunderna som hon faktiskt är vaken och inte skriker är ju så fantastiska. Då kan hon titta mej i ögonen, le, ge ifrån sej små söta ljud och allt som man bara lever för. Men det är oxå jobbigt eftersom man hela tiden vet att det snart tar slut och hon kommer börja skrika. Hon är ju liksom aldrig nöjd och glad för att sedan somna i min famn.

Vet inte om det är ngn som orkat läsa ända hit. Inser nu att jag skrivit en mindre roman. Det är så otroligt mkt tankar i mitt huvud nu att jag inte kan begränsa mina ord känns det som. Frågetecknen bara snurrar!

Alla svar emottages otroligt tacksamt!
Svar på tråden: Stor förvirring ang. skrikig bebis *enormt långt*

Stackars er!

Skrivet av  Lotta med bebis i magen BF 15/12
Vad säger dom på BVC? Dom måste ju ha något tips att komma med. Jag hade också problem med min förstfödda. Hon gick upp i vikt men grät och slrek i timmar. Hon höll också på att vrida och vända sig. Dock inte när jag ammade henne. Hon skrek i långa perioder varje dag. Först trodde vi att det var kolik, så vi gjorde inget. BVC trodde också så och gav oss droppar. Råkade nämna detta för min italienska moster som bor i Italein. Hon blev alldeles chockad över att man inte kontrollerar mjölkkvaliteten i brösten. Samma dag gick jag och köpte ersättning, då tystnade min lilla stackars tös. Trots att hon gick upp i vikt fick hon inte tillräckligt näringsrik mjölk från mig. Därav allt skrik. Hon var ändå hungrig. Detta kanske är något som du redan har provat. Dessvärre kan jag inget om glutenallergi, men det kanske är svaret... Tycker så synd om er för jag vet själv hur frustrerad man känner sig... Det är så svårt att veta vad som är fel.
 

BVC bryr sej noll

Skrivet av  LillaMy m. Jonna 040315
Har pratat med min BVC-sköterska men hon säger bara att "barn skriker" typ. Orkar inte ens prata med dem längre. Har aldrig fått nått vidare stöd därifrån tycker jag.

Har gett Jonna tillägg förut men hon skrek lika mkt då så jag tror inte hon är hungrig. När hon skriker så beter hon sej oxå som att hon verkligen har ont. Men nu när vi gått på akupunktur är hon mkt bättre!! :)
 

Säkert kommer du få...

Skrivet av  Jenni
många tips här inne... och jag hoppas att du inte kommer bli ännu mer förvirrad. *ler*

Har själv en son, nu två år, som hade kolik. Beteendet stämde ganska väl överrens med din dotters. Dock kräktes han inte så mycket.

Jag fick rådet att utesluta mjölkprodukter, dvs ALLT som innehåller någon form av mjölk (vassle, mjölkpulver mm) i ca två veckor för att se om det gav resultat. Det gjorde bara marginell verkan tyckte jag (det visade sig senare att han faktiskt VAR mjölkproteinkänslig när vi övergick till fast föda och välling...).

Testade också att massera magen vilket gjorde att det kom ut en del luft... men skriken fortsatte ändå.

Testade att lägga på varm vetekudde samt att bära "flygplan" (barnet ligger på mage på mina armar i famnen medan jag gungar rymtiskt). "Flygplanet" brukade hjälpa en liten stund.

Det som till sist, efter allt testande, hjälpte var när vi fick medicinen dicykloverinhydroklorid. Helt plötsligt minskade skriken drastiskt och vi fick en helt annan kontakt med vår underbare lille kille.

Hade jag idag fått ett barn med kolik igen så skulle jag nog dock testa akupunktur först. Dicy... är ju trots allt en medicin och jag är inte sådär jättemycket själv för att behöva ta mediciner.

Tja, dessa råd var allt jag kunde ge. Skulle vilja skriva så mycket mer men måste iväg och hämta sonen på dagis.

För ett tag sedan skrev jag ett svar till "Liten å rädd" här nere på sidan. Läs gärna vad jag skrivit där, för just de orden skulle jag vilja rikta till dig.
Du är en superbra mamma som gör allt för ditt barn... glöm aldrig det!
Jag hoppas så att allt kommer lösa sig för er så att du till fullo kan njuta av din lilla tös.
Stor kram och lycka till!
 

Tack för ditt långa svar!!

Skrivet av  LillaMy m. Jonna 040315
Vi har ju nu testat akupunktur och uteslutande av MASSOR ur min kost och Jonna är en helt annan tjej! Inte helt bra men oerhört mkt bättre.

Har oxå hört om dicyklo... men hoppas att slippa det och det tror jag vi gör oxå! Akupunktur känns mkt bättre än mediciner precis som du säger! :)
 

Hej Lilla My

Skrivet av  Trigger m Evelina 7/2-03
Har följt din amningskamp på avstånd och vad glad jag blev när jag såg att allt slit gett resultat!

Har ni talat med ngn läkare om hennes magproblem? Evelina sov bara i bilen eller i rullande vagn från 3-9 veckors ålder. Hon skrek en hel del faktiskt och gick absolut inte att amma till sömns.

Vi fick veta, när vi var på akuten efter att hon skrikit 6 timmar i ett sträck, att typiskt för kolikbarn är att de skriker när som helst på dygnet och utan uppehåll. Evelina kunde sluta skrika en kvart eller så och sedan börja om igen. Enligt den läkaren hade hon inte kolik. Jag tror att hon påverkades mycket av min nervositet. Jag var konstant nervös och spänd som en fiolsträng av rädsla att ngt var allvarligt fel, att jag gjorde fel osv.

Jag var också fundersam huruvida Evelina var överkänslig mot mjölk, så jag började med att utesluta all synlig mjölk för att se om hon blev ens lite bättre, men det gjorde ingen skillnad.

Jag åt inte gasframkallande mat som kål, bönor, paprika, starka kryddor osv och det hjälpte väl lite. Det som funkade bäst för oss var regelbunden kolikmassage (vår BVC-sköterska visade oss) morgon och kväll. I kombination med Minifom så märkte vi att det iaf lindrade litegrann.

När Evelina var 7 veckor började vi ge upp hoppet. Vi sov i skift och rullade vagn på nätterna - på dagarna var jag ute och gick nästan hela tiden för att hon inte skulle skrika. Visst ammade jag också, men för oss funkade det bättre att amma var tredje timme (eftersom Evelina då var mer hungrig och kunde ligga längre stund vid bröstet och det blev lite mer vila för både henne och mig)
Jag vet att man inte ska amma efter klockan, men det funkade bäst för oss att göra så. Oftare än varannan timme ville hon ändå inte äta utan vägrade ta bröstet om man erbjöd det.

Detta fortsatte till hon blev 10 veckor då det helt plötsligt försvann! Hon kunde sova långa stunder (upp till ett par timmar!!) i stillastående vagn. Hon kunde somna om man gungade henne i sin säng. Hon kunde somna om man bar henne i sele. Lycka!!

Det här blev mest berättelsen om Evelinas första månader, men kanske känner du igen dig och kanske får du lite hopp. Kanske är det något jag berättat som du inte provat.

Hoppas verkligen att lilla Jonna får må bra i magen riktigt snart.

Stor kram från mig!
 

Oj vilken pärs ni haft!

Skrivet av  LillaMy m. Jonna 040315
Oj oj oj... blir alldeles matt när jag läser din historia. Att ni orkade alltså! Ni hade det ju ljusår värre än vi hade/har det nu. Tänk vad man klarar som förälder trots allt. Otroligt.

Får man fråga vad som hände sedan? Blev Evelina bra i magen till slut? Hur gammal va hon då? Hur sover hon idag? Jag är jättenyfiken på hur livet efter koliken kommer te sej!
 

Jag tycker ju så här

Skrivet av  Trigger m Evelina 7/2-03
i efterhand att det inte var så jobbigt :-) men just när vi var mitt uppe i det var det ju faktiskt hemskt. Just för att man inte kunde ta bort smärtan hos den lilla människa man älskade mest av allt på jorden.

Evelinas mage blev helt bra när hon var 3 månader. Då utökade hon sina sömnperioder både dagtid och nattetid och sov nattetid från 20-05 då hon ammades och somnade om till 08 :-)
Hon har sovit bra hela tiden efter med undantag för vissa perioder.
Idag sover hon från 20-06 med ett eller två (ibland inget) uppvak som är lättfixade. Dagtid sover hon 1-2 timmar och hon mår jättebra! Har aldrig varit sjuk och är en glad, lugn och tålmodig liten tjej.

Efter att hennes mage blev bättre så blev allt sådär mysigt som man trodde att det skulle vara.

Kul att akupunkturen ger resultat! Får jag en liten ont-i-magen-bebis till så kommer jag absolut ge det en chans.

Kram och hoppas att Jonna fortsätter att må bra och att ni bara får njuta och mysa framöver!
 

Känner igen mig!

Skrivet av  Petra
Hej!

Jag känner igen mig i det du skriver...

Minifom måste ges i flera dygn innan det börjar på att ge resultat. Om du skall ta bort mjölkprodukter skall det göras under en vecka och se om det hjälper.

Mitt tips är att du skall läsa Anna Walhgrens bok Barnaboken, hon har en modell som hon kallar för standardmodellen. Där visar skriver hon om hur man skall amma för att få ett glatt barn. Hon anser att man skall ge mat och mera mat, men efter ett mönster. För oss fungerar det bättre nu, men det tog flera dagar att få någon ordning.

Lycka till!!

Mvh

 

Tack för tips!

Skrivet av  LillaMy m. Jonna 040315
Har oxå hört om denna bok du nämner. Kanske ska ta och köpa den. Många säger ju hur bra den är! :)
 

Känner

Skrivet av  Nina m Oskar 011120 & Emil 040404
igen oss i din beskrivning. Vår förste son hade kolik, men han skrek dygnet runt och sov max fem timmar om dagen. Dessa timmar var inte ens sammanhängande. Vi blev som zombies som försökte göra allt för att han skulle må bra. Men absolut inget hjälpte! Vi testade minifom, fänkål, aniste, massage... ALLT! Han blev tyst när vi badade honom eller om vi satte på musik. Men det var bara en kort stund och mest för att vi distraherade honom. Med bärselen gick det också ganska bra. Men han hade verkligen ont i magen och det syntes i hans ögon för han såg alltid så ledsen ut. Nu med andra barnet som är hellugn och harmonisk så märker man skillnad mellan ett kolikbarn som verkligen lider och ett harmoniskt barn utan kolik. Vår andra pojke är liksom pigg i ögonen. Första pojken med kolik skrek timmar i sträck tills han blev hes. Från kl. 19-04 varje dag. Det var knäckande för alla. Han kräktes mycket också och spände sig och åla sig i famnen. Han blev som en banan fast åt fel håll liksom.

Koliken försvann efter exakt 3 månader. Då blev han som en helt ny bebis. Glad och vi fick kontakt med honom. Det är som att få en ny bebis i familjen.

Vi fick veta av vår BVC-tant (som vi har nu) att det finns nåt som heter "pip-och knip"-medicin. Det är som en "sövande medicin" för barnen. Det låter hemskt och de brukar bara ge det till barn som har extrem kolik. Den skrivs bara ut av läkare eftersom det är lite som en drog. Hon sa att många föräldrar vill inte ge sina barn medicinen, men de föräldrar som har barn med extrem kolik blir som helt nya människor när deras barn får medicinen.

Jag hoppas att ditt barn mår bättre snart och att ni får veta om det är kolik eller mjölkallergi. Lycka till!
 

Wow

Skrivet av  LillaMy m. Jonna 040315
Att ni orkade. Låter som ni hade värsta mardrömmen! Vi har ju inte ens i närheten sådana problem som ni hade och just därför vill jag ju inte heller ge mitt barn skrik-och-knip dropparna. Så illa är det ju inte, speciellt inte nu sen vi provat akupunktur!

Känns dock fantastiskt att läsa om hur ni fick en "ny bebis" när lilla killen blev tre månader! Det ger ju en annan hopp liksom! :)
 

Jag svarar också...

Skrivet av  lizaliza
Hej!
Inte dåligt att du orkade skriva en "hel roman" ;O)och jag har orkat läsa den!
Du skriver..
Är det kolik? Jag tror inte det eftersom hon skriker precis lika mkt vid alla givna tider på dygnet och inte massa timmar i sträck en gång per dygn utan direkt efter amning eller max 20 min efter och sedan ända tills hon fått magen riktigt varm, främst i bärselen. OM det är kolik trots allt, är det då bara att "stå ut" till Jonna blir 10-12 veckor. Går kolik alltid över då?
Svar: Nej, kolik går inte alls alltid över efter 3 månader. Jag själv hade det i 9 månader(!) och vet andra som haft det ett halvår.

>>Kan akupunktur hjälpa min dotter? Ger man det mot kolik eller funkar det även på "bara gasiga magar"? Vill jättegärna veta mer om akupunktur! Hur funkar det? Vad hjälper det emot?>>
Svar: Akupunktur ges mot kolik av några få personer i Sverige och det funkade MYCKET BRA på vår tjej som skrek och skrek dygnet runt. Eftersom det inte ger några biverkningar eller kan överdoseras tycker jag ni ska prova det även om ni tror att det "BARA" är gasig mage. Man sätter en liten tunn 0,2 mm. nål i tumgreppet på bebisen, vrider om och drar upp den direkt. Dvs. det tar max 2 sek. per tumgrepp. Om du bor inom rimligt avstånd till Göteborg tycker jag du ska ta kontakt med den barnmorska som ger akupunktur mot kolik där...alt. Stockholm där det också finns en barnmorksa som ger akupunktur (men är dyrare). Du får gärna höra av dej på [email protected] så ska jag ge dej telefonnummer.
 

Ett stort tack!

Skrivet av  LillaMy m. Jonna 040315
Jättetack för alla dina svar! Och tack för tipsen om akupunktur. Hade i förra veckan kontakt med en BM här i Sthlm som gett Jonna akupunktur två ggr nu och jag ser redan stora förändringar i min lilla tjejs skrik-beteende! Har oxå uteslutit en massa saker ur min kost som kan va gasbildande och förmodligen är det en kombination av detta som gjort att Jonna nu mår så mkt bättre!

Mer info om akupunktur mot kolik borde verkligen finnas! Tänk vad många barn som har ont alldeles i onödan!!
 

Räddning finns!!!

Skrivet av  NinnaA
Du skall gå åka till sjukhuset med din bebis, det finns droppar som ger lindring. Be att få Dicykloverinhydroklorid ( låter farligt men är bra). Många läkare drar sig för att skriva ut dem men stå på dig, du oc hsin bebis skall ha det mysigt tillsammans inte må dåligt. Att ha ett kolikbarn är överjävligt och man lever i en sjuk tillvaro- hela familjen mår dåligt och får t ex stressymptom, migrän, illamående , viktnedgång, yrsel etc ( så var det för oss- vår kille skrek HELA tiden utom när han sov, som han faktiskt gjorde ganksa bra )
Åk nu!
Lycka till!
 

Tack för ditt tips!

Skrivet av  LillaMy m. Jonna 040315
Har fått akupunktur mot kolik på min lilla bebis och det verkar faktiskt hjälpa jättebra så därför tror jag vi slipper medicinera! Men annars är det ju enda sättet, för man ser ju hur ont de har alltså. Skönt att slippa drogerna dock, om det går! :)
 

Artiklar från Familjeliv