Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ska man veta om det är kolik, eller bara

Skrivet av Annisan m William 1/10-02 & Rasmus 26/10-04
väldigt mycket magont?

Yngsta sonen har nu hunnit bli 6 veckor, och han har ont i magen och skriker så han är blå på hela kroppen.
Han har mycket gaser, och kräks väldigt mycket. Kräket kommer delvis precis efter måltid och är väl överflöd, men sen kan det komma senare också, och har ju då hunnit bli grynigt av magsaften.

Tills för 2 veckor sedan bajsade han väldigt ofta, flera gånger per dygn, nu får man vara glad om han gör det en gång per dygn.

Stora killen hade också ont i magen när han var spädis, och vi gav honom Minifom, vet inte om det blev mycket bättre.

Rasmus får svårt att sova, och att ligga själv, eftersom det blir så himla jobbigt för honom när knipen kommer. Ibland när knipen i magen släppt ser man hur han blir helt avslappnad i kroppen, och somnar i princip av utmattning.

Han gillar inte att sitta i bilstolen, eftersom han kräks så mycket, och får väldigt lätt hicka då också, och babysittern blir ju samma sak. På rygg är inte heller någon höjdare tycker han.

Vet att många barn med magont tycker om att ligga på underarmen med magen neråt och att man gungar dem litegranna, men det är kräk även där då.

Jag helammar, och ammar rätt ofta, eftersom när han får så ont, om jag lyckas få honom att ta bröstet då, så slappnar han av lite, och luften kan lättare passera ut.

Vill inte själv exprimentera med att utesluta mjölk och sånt, men tar tacksamt emot tips och råd.
Svar på tråden: Hur ska man veta om det är kolik, eller bara

Kolikbarn skriker i flera timmar...

Skrivet av  Gabbi med Alva och Jacob
.. isträck, otröstligt och hjärtskärande. Skriken återkommer vid samma tidpunkt på dygnet varje dag.

Hälsningar,
 

Hej!

Skrivet av  Ylva m F
Känner igen ditt nick från Ankomst okt -02 som också är min ursprungliga hemvist.

Fredrik hade kolikaktiga besvär de första månaderna. Med honom var det aldrig fråga om att amma tills han somnade, jag ammade tills han släppte taget och skrek! Jag såg till att han fick upp raparna ordentligt, ofta flera gånger under en amningsstund, körde med Minifom vid varje amning också. Men han skrek ändå!

När Fredrik närmade sig tre månader stod det alltmer klart att något inte var som det skulle, BVC (mitt underbara bvc, obs ingen ironi) uppmärksammade att han hade eksem (jag trodde det var mjölkskorv och allmänt torr hud) och skickade iväg mig till allergisjuksköterskan och efter några turer stod det klart att han var allergisk mot mjölk (gav magbesvär) och ägg (gav eksem). Nu i efterhand har jag läst att va 1/3-del av alla barn med kolikartade besvär blir hjälpta av att modern går över i mjölkfri kost, jag ångrar djupt att jag aldrig provade det! För dig som mamma är det inget konstigt att låta bli mjölk, du behöver bara tänka på att ta kalktabletter. Det värsta är att det blir så svårt att hitta något bra att äta till frukost ;-) När jag slutade amma (vid nio månader) var det inte för att jag skulle få ta ett glas, jag längtade hett efter filmjölk!

Något om Minifom också. Jag trappade ner mängden droppar efter 3-4 månader. Varje gång jag hade minskat dosen blev det en timmes hjärtskärande skrik på kvällen (vid rapport....), en kvart kvällen efter osv. Jag minskade bara med tre droppar i taget, från 10 droppar vid varje amningstillfälle, men det var lika dant när jag minskade från 10 till 7 som från 4 till 0. Och när jag hade slutat helt med Minifom så bajsade han SKUM! Där syntes det tydligt att Minifomet hade gjort det som det står på förpackningen att det gör!
 

Hejsan!

Skrivet av  Annisan m oktoberpojkarna -02 & -04
Tack för lite info. William hade ju också ont i magen, precis som Rasmus har nu. Men det är inte på exakt samma tid på dagarna. men oftast på kvällen som han får ont i magen.

Han är väldigt gasig i magen, och det är det han får så ont i magen av. Jag ger honom minifom men jag vet inte riktigt om det hjälper. Han kräks väldigt mycket också, inte bara precis efter måltid utan senare mjölk som har varit nere i magsäcken ett bra tag. Mycket klumpigat och vattninga kräkningar.

Med William kunde man massera på magen och han verkade kunna slappna av lite mera. Rasmus blir stenhård på magen om jag försöker röra den när han har ont i magen, och gallskriker ännumera.

Jag antar att magen är lite omogen, och jag vet ju av erfarenhet att det går över om några månader, men det är inge kul med en ledsen bebis.

Jag skall prata med läkaren på måndag då vi skall göra 2-månaderskontrollen. Kanske får jag prova mjölkfri kost, men det är ju mjölk i allt, kan ju inte bara äta bananer heller. :-(

William ammade jag tills han var 1 år och 8 månader. Men så länge kommer man nog inte att hålla på denna gång, vi får se.

Jag försöker att inte amma honom så ofta, det är ju lätt att försöka ge honom tutten när han har ont, fastän att man vet att han inte är hungrig. Det är ju inte alltid att han tar den, när han har som mest ont, men om han gör det verkar det som han slappnar av lite och dom onda gaserna kommer ut lättare. Men om jag ammar honom helatiden kanske han bara får mera gaser, och mera ont.


 

Hej!

Skrivet av  Malma
Har inga supertips, men kanske något kan hjälpa. Ang. kräkningar så har jag märkt en jätteskillnad på Axel när han rapat ordentligt efter att ha ätit - då kräks han aldrig eller åtminstone helt sällan - men om han somnar vid bröstet eller man glömmer rapandet så kräks han ibland. Han är oxå jätteledsen om jag äter skaldjur eller dricker för mycket kaffe - minifom har hjälpt oss en del oxå tycker jag. Är emellertid inte ssk konsekvent med antalet droppar utan sprutar en lagom liten klick direkt på hans tunga. Han tycker att det är riktigt kul dessutom! Hoppas sonen kommer över skrikandet och kräkandet snart, det är ju jättesynd om de små knattarna när de har det besvärligt! Lycka till.
 

Tack

Skrivet av  Annisan m oktoberpojkarna -02 & -04
Vi försöker rapa honom, men då kräks han såäklart.
Och han kräks länge därefter.

Jag ger heller ingen bestämd dos, utan sprutar direkt in i munnen.

Har märkt att han får mest ont i magen på kvällen runt 18 och också på morgonen vid 6-tiden.

Tycker att jag märkt att han reagerat för någon speciell mat jag ätit.

Men jag vet ju av erfarenhet att det går över runt 4 månader, så vi får stå ut lite till halva tiden har gått.

 

Artiklar från Familjeliv