Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

skrik o matvägran

Skrivet av /maria m linnéa041008+felicia030716
Hej!
Jag är här o tjuvläser lite ibland och tänkte nu ge mig till känna... Behöver lite tips o råd...
Jag är en smått desperat mamma som behöver tips o råd.. Har en snart 3 månaders bebis flicka som den senaste veckan börjat med nåt "nytt" .. När jag lägger henne till bröstet för att äta blir hon tvärarg och skriker rakt ut... Hon ger signaler på att vara hungrig mm men blir bara jättearg på mamma... Sedan skriker hon hejdlöst.. Nån som har några råd o tips att ge till en desperat mamma..
/Maria
Svar på tråden: skrik o matvägran

Samma här...

Skrivet av  Anna med Ninni
Jag har en liten flicka på 2½ månad som gör precis likadant. Hon har gjort det ett par veckor nu, men hon gör det bara på sen eftermiddag och kvällen/natten. Resten av dygnet är allt bra.
Jag skulle också vara taksam för råd och tips.

kramisar
 

Känner igen

Skrivet av  Helena m. Hanna-01 & Lillasyster 17/11
det beteendet från när min stora tjej var liten. Enklast då var att börja amma henne medan hon fortfarande sov, d v s bara ta upp henne och lägga till när det var dags att äta. Då började hon äta lugnt och fint "i sömnen" liksom.

Det kan även vara att man ammar från "ett nytt" bröst och barnet får för mkt av den tunnare förmjölken, vilken kan de magknip eftersom den innehåller mer laktos och är mer svårsmält. Om man ammar på samma bröst några ggr så kommer de åt den feta mjölken på slutet. Har hört att även detta kan var en anledning till skrik vid bröstet.

Lycka till, troligen är det något övergående!
 

Har hon fått flaska?

Skrivet av  Kattis
Det är vanligt att bebisar som har blivit "flaskvana" eftert en tid kan vägra ta bröstet. I stället gallskriker de bara, kanske försöker de inte ens suga eller också tar de bröstet för att sedan släppa nästan direkt och vråla.

I så fall är mitt råd att undvika flaska ett tag och fortsätta erbjuda bröstet, fast utan att truga. Förhoppningsvis tar hon det då igen.

Om hon inte har fått flaska så kanske det är så att hon egentligen inte är hungrig utan mest vill "gosesnutta" lite grann? Och så blir hon arg för att det kommer en massa mjölk? I så fall kan du testa att mjölka ur bröstet före amning och se om hon tar det då.

Ett annat tänkbart skäl till skrik vid bröstet är att mjölken kommer för sakta, utdrivningsreflexen kanske har blivit lite störd. I så fall brukar det hjälpa att försöka amma oftare under några dagar samtidigt som man tar det så lugnt som möjligt, det brukar få fart på mjölkproduktionen och utdrivningen.

Andra skäl till skrik vid bröstet kan vara t ex magknip, en rap på tvären eller täppt näsa. Eller att hon helt enkelt är lite övertrött och inte riktigt vet vad hon vill. I så fall funkar det ofta att försöka söva barnet utan bröstet och så amma nästa gång som barnet vaknar.

Hoppas det löser sig!
 

Artiklar från Familjeliv