Sök på innehåll hos Allt för föraldrar
Vita men inte gula
Skrivet av anette

Gulan blir inte kyckling...

Skrivet av Robban71
Hmm....Det låter som en synnerligen konstig idé. Speciellt eftersom gulan INTE blir någon kyckling, utan motsvaras av moderkakan för människor. Kycklingen "sitter fast" mellan gulan och vitan om ägget är befruktat. Annars kan du se "fosterpåsen" i alla fall på detta ställe, om du tittar noga nästa gång du knäcker ett ägg....
Svar på tråden: Gulan blir inte kyckling...

Jamen då

Skrivet av  anette
är det ju ändå mera ologiskt! Jag skulle inte tro att barnen vet varför de äter vitan men inte gulan och föräldrarna är ingen idé att fråga. Kommer ingen på nåt får jag väl leva i ovisshet. Men vad jag kommer att undra...
 

Men...

Skrivet av  anette
hittade detta:
Hönsäggets uppbyggnad. Innerst syns gulan. Det är den som är äggcellen och den är omgiven av det mycket tunna vitellinmembranet. Större delen av gulan är fylld av upplagrad näring åt embryot i form av tätt packade gulekorn. Överst syns ett gulefattigt område som kallas för groddskivan (vit på bilden). I den finns äggets kärna och det är den som utvecklas till ett embryo i ett befruktat ägg. Groddskivan syns som en vit fläck på gulans yta. I övrigt består gulan av flera lager av omväxlande vitaktig gula (klart gul på bilden) och gulare gula (mörkare på bilden). Den vitaktiga gulan bildar en pelare under groddskivan. Utanför gulan finns vitan som utgör ett förråd av näring och vatten åt embryot. Vitan fungerar också som en kudde som skyddar det tidiga embryot från stötar. Dessutom har vitan bakteriedödande egenskaper. Den innehåller ett enzym (lysozym) som bryter ner cellväggarna hos många bakterier. Vitan består av flera lager med omväxlande trögflytande och mera lättflytande vita. Den trögflytande vitan närmast gulan bildar de båda äggsnoddarna (mörkt gråa) som fungerar som upphängningsanordningar för gulan. Utanför vitan finns de båda tunna skalmembranerna som ligger tätt ihop under skalet, utom i äggets trubbiga ände. Här finns luftkammaren mellan de båda skalmembranerna (se texten). Ytterst ligger skalet (brunt på bilden) som till stor del består av kalciumkarbonat. Skalet är perforerat av en mängd små porer.
Så då är det väl inte helt tokigt att gulan blir kycklingen eller?
Eller skulle ha blivit om ägget blivit befruktat.
Jag frågade idag och skälet var att "gulan är ju ett foster". Jag frågade också vad de gör med gulan, men då sa hon att de aldrig köper ägg. Det är alltså bara "borta" som de äter vitan men ej gulan. Och sen i quorn-produkter då... Vad som händer med de gulorna är tydligen inte relevant...
 

nej...

Skrivet av  Mamma Bulldeg
...gulan är inget "foster"...läs själv den text du kopierade in. Gulan är embryots mat, precis som mjölken är kalvens mat. I ett obefruktat ägg finns inget embryo.
 

Artiklar från Familjeliv