Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

en pytteliten vegetarian

Skrivet av guinevere med A
...är vår son, 5 1/2 månad gammal som precis börjat äta fast föda. Broccoli/grönkål och ärtor/haricotsvertes får han varje dag, järnberikad fruktdryck och rätt så mkt osötad fruktpuré. Även något av morötter/potatis/majs äter han dagligen.
Våra frågor till er kloka är vad mer vi behöver tänka på.
Kan man ge b12-tillskott till en sån liten bebis?
Hur gör ni med linfröolja?
Har ni några bra recept när man ska gå över till mer lagade rätter än puréer? Kan tillägga att han kommer att äta ägg, men inte mjölk-produkter på ett tag eftersom han har misstänkt komjölksproteinallergi.

Vi är tacksamma för all input vi kan få om vegetariska småttingar!
Svar på tråden: en pytteliten vegetarian

Finns två häften....

Skrivet av  Nickan m Alexandra 02 & Johanna 04
som man kan ha som inspiration...

Vegetarisk barnmat Laktovegtariska matsedelsförslag för barn under två år skriven av Elsa Laurell.
Den går att köpa hos www.halsoframjandet.se för ca 40 kronor eller så....personligen har jag inte följt detta häfte så mycket, har mera läst och noterat vad hon skriver. Tycker vissa av ingredienserna är lite bökiga.....

Sedan så har det ganska nyligen kommit ett häfte som heter: Grön Barnmat och är skriven av Elisabeth Kylberg och Åsa Strindlund. Det kostar oxå runt 40:- har jag för mig och det går att beställa hos Förlagshuset Gothia, Tel Kuntjänst: 08-462 26 70
Jag har inte hunnit använda detta häfte ännu eftersom stora dottern nu äter exakt samma som vad vi gör, och den lilla ammas ff men när hon är mogen för mat så kommer nog detta häfte att vara till hjälp.


Lycka till!
 

Tack!

Skrivet av  guinevere med A
Det första häftet har vi redan skaffat, det andra ska vi beställa bums!
 

Jens är vegan sen nyfödd! (obs långt)

Skrivet av  Lisa vegan!
och det har gått jätte bra. Han är nu snart 2 år och har alltid följt kurvorna tilloch med alltid legat över! Hela familjen är veganer så det var självklart att även den lille skulle vara det. Vi började ochså med grönsaks pureér och mos, mycket frukt och ammade mycket fram till 6-7 månader då det mest blev morgon och kväll och lite natt ammning. Vi mixade ihop tofu och potatis när det blev dags för mer matiga rätter eller linsröra och ris, ja diverse som man själv äter fast ner mixat med stavmixern! B12 ororade jag mig inte för så länge jag ammade för så länge de gör det så får de tillräckligt med b12 i sig men se till att du tar ett extra tillskott bara, jag åt både folsyra och b12 plus mittval vegitarian under hela graviditeten och under ammningen bara för att jag skulle ha bra värden, jag kollade mig ochså så det var aldrig någon fara. Vi gav honnom extra tillskott av modersmjölksersättning nutramigen. När han började på dagis så gick vi över till välling eller gröt på morgonen och kvällen, och då köper vi NUTRAMIGEN på apoteket som är en modersmjölksersättnig vilket har alla vitaminer (inkls. b12) och mineraler, den använder vi fortfarande, som en bas i hans välling, tillsamanns med havremust och ICAs havremjölk, också b12 berikad. Vill du prata mer med mig detta blir långt så maila mig. Det jag vill säga är att det går bra för barn att vara veggisar och Jens är störst på dagis fastän han är den som är född senast
[email protected]
// Lisa
 

linfröolja

Skrivet av  mammaMimi snart i Schweiz
skadar aldrig även såna små så ett sked i gröten el. nån annan röra, typ grönsaks el. kolhydratiska rätter som pasta/ris gör bara nytta o
ett behövande tillskott.lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv