Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

presentation ocg frågor

Skrivet av malla
Hej,

Ville bara presentera mig och barná...Mamma till tjej på fem och kille på sju. Sonen är född med Schizencefali, en ovanlig hjärnmissbildning som gjort honom blind, utvecklingsstörd, rörelsehindrad och lätt autistisk. Men viktigast av allt är han en glad, pigg, nyfiken, envis och busig liten människa. Frågor: Någon förälder här vars barn har Schizencefali? Någon med erfarenhet av personlig assistens enligt LASS i skolan? Ger Ergenyl viktuppgång?

Ha en bra dag alla önskar Malla
Svar på tråden: presentation ocg frågor

Hej Malla

Skrivet av  sprakfålen
Kan inte något om den samlade diagnos som din kille har, men väl en del om tex blindhet och autism, var och en för sig och tillsammans.
Tänkte på det du skrev om skola, och ville bara ge dig ett tips.
Ska din kille gå i en särskola/träningsskola, så hör efter om personalen där kan tänka sig att arbeta efter ett rullande schema, så att all personal blir van vid alla barn. Så här gör vi i min klass där vi är en spec.ped. och fyra assistenter på fyra barn just nu.
Varje dag ansvarar vi för ett speciellt barn, sedan blir det nästa osv. Det innebär visserligen att jag som spec.ped. får överlåta en del på assistenterna även om det är jag som planerar upp verksamheten, men det finns stora vinster med det här sättet att jobba.
"Tunga" barn faller inte enbart på en persons lott, vilket är bra samt att fler personers reflektioner kring ett barn gör att verksamheten utvecklas bättre. Nu har jag ovanligt bra personer i mitt arbetslag, men jag tror att det här är ett realistiskt sätt att arbeta. För barnet innebär det även att det inte blir så isolerat och beroende av en enda person = att det är troligare att assistenterna stannar.
Ja, det var bara en idé att ta med i funderingarna.
Hoppas allt går bra för er!
 

ang skola

Skrivet av  Malla
Hej och tack för bra tips. Min son har personlig assistans enligt LASS i skolan vilket innebär att två personer är anställda enkom för honom. Jag vet hur viktigt det är att inte låta en person arbeta med ett och samma barn alltför många timmar i sträck så de båda assistenterna alternerar. Men det verkar vara ett mycket bra system som ni har på er skola och jag ska ta till mig det.

Hälsn Malla
 

Hej igen Malla

Skrivet av  sprakfålen
Ja, det är faktiskt bättre än de flesta av arbetskamraterna trodde att det skulle bli, så nu jobbar vi på efter det tills vi hittar något bättre. Kul om du fick en idé. Lycka till!