Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vårdbidragsupprop

Skrivet av Almas pappa Lasse
Vi har precis fått beslutsunderlaget till vår vårdbidragsansökan och det är en sak jag skulle vilja ha hjälp med. Vi har tagit med kostnader för vår ökade internetanvändning i vår ansökan. Det handlar då om den tid vi spenderar här på föräldranätet. Vi har beräknar extrakostnaderna på skillnaden i internetanvändning före och efter vi fick Alma. I beslutsunderlaget skriver dock f-kassan att detta måste kallas "normal användning av internet ". När jag tänkt på saken tycker vi dock att det vore fånigt om inte detta skulle vara en viktig, skälig och nödvändig extrakostnad.
Vad är den trötta "sjukbarnsförälderns" alternativ till dessa sidor? Var kan han eller hon på samma enkla och kravlösa sätt få del av kunskap, erfarenheter och socialt stöd på samma sätt som här? Hur klarade föräldrar i vår situation sig innan internet?
Jag tycker alltså att Internetkostnader för användandet av dessa sidor är en självklar merkostnad för föräldrar med svårt sjuka barn, fullt jämförbar med kostnader för annat psykosocialt och kunskapsgivande stöd!
Detta är givetvis en petitess, men principen känns väldigt viktig för mig, vi vill ju bli tagna på allvar.
Därför vill jag ha era synpunkter på detta. Vad har föräldranätet för betydelse för er? Hur nödvändigt är det för er?
Skriv gärna era tankar här, men om ni ville vore jag mycket tacksam om ni även kunde maila era tankar till mig på [email protected] . Skriv då om det är OK för er att jag använder era mail och synpunkter i våra inlagor till försäkringskassan.
Min förhoppning är att vi skall kunna skapa något slags prejudikat, som även andra föräldrar skall kunna ta stöd av.
Är mycket tacksam för svar och synpunkter
Svar på tråden: Vårdbidragsupprop

Jättemycket

Skrivet av  Pernilla B
När vår dotter Tove föddes svårt sjuk kände jag mig ensammast i hela världen. Hela världen tycktes full av perfekta bebisar och lyckliga föräldrar. Själv var jag, och min man givetvis, jätteledsen, orolig, arg och bedrövad över vårt öde. Relativt snabbt hittade jag FN-snack där jag hittade andra föräldrar i liknande situation. Sen hittade jag andra föräldrar via mejlinglistor och andra hemsidor. Genom internet har jag skaffat kunskap, tips och peppning. Med tiden har jag också kunnat hjälpa andra. Vi har inte tagit upp internetanvändning i vår ansökan, men det ska jag göra nästa gång. Däremot tog vi upp medlemskap i två olika stödföreningar och det gick igenom. Det var dock en ringa summa, 100:-/förening. Men det var en viktig principfråga. Jag tog också upp ökad telefonkostnad till läkare, apotek etc. Plus p-pengar vid de olika sjukhusen. Allt småsummor egentligen, men många bäckar små... Nästa gång ska jag också ta upp internet. Det är skit att vårbidragsansökningar inte behandlas centralt. Som det är nu är det upp till respektive handläggare och en del verkar gnetnare än andra. Vi som bor i Ronneby har nog haft tur för vi fick mycket stor förståelse för vår ansökan. Det mesta gick igenom faktiskt.
 

Föräldranätet ÄR en nödvändig merkostnad!

Skrivet av  Almas pappa Lasse
Hej Pernilla, jag har svarat dig e-postligen, men vill också här tacka dig för dit e-brev och hoppas att dina synpunkter skall kunna hjälpa min ansökan,på det att min förhoppningsvis snart beviljade ansökan skall kunna utnyttjas av dig.
 

I all hast...

Skrivet av  Annika60
Vad är då "normal" internetanvändning? Vad utgick du ifrån? Själv använder jag internet väldigt mycket i största allmänhet. Menar du att den som har använt nätet lite förr skulle få en stor merkostnadsdel och den som använt nätet mycket ingen merkostnadsdel alls... Spntant har jag svårt att förstå resonemanget, men jag ska tänka en stund till..
 

Ps

Skrivet av  Annika60
Har tänkt en stund till nu...
Man brukar ju få ta upp ett par hundralappar för ökade telefonkostnader om man har barn med flerfunktionshinder. Det ska täcka alla de telefonsamtal man måste ringa till diverse inrättningar. Så kanske du kan jämföra med det?
Om man har barn med komplexa och ovanliga funktionshinder behöver man använda mycket tid att söka information på nätet och det är svårt att delta i lokala grupper om barnet har ovanliga funktionshinder; enklare är då att finna gemenskap globalt på nätet...
Ja, kanske är det rimligt. Men frågan är då vad en normal kostnad är och vad merkostnaden beräknas utifrån?
 

Kan studsmatteköp vara en merkostnad, eller parkeringsavgifter? Jag tror no

Skrivet av  Almas pappa Lasse
Tack för ditt inlägg!
Låt mig försöka förklara hur jag tänker. Med en merkostnad måste rimligtvis menas en kostnad man har som man inte skulle ha ifall ens omständigheter inte var extraordinära, exempelvis på grund av att ens barn har ett handikapp.Låt mig försöka ge något slags ogenomtänkt exempel:
Vår dotter Alma behöver sjukgymnastik för att få ordning på sin kropp, detta kommer hon troligtvis behöva väldigt länge. Då kan vi tänka oss att hon någon gång kommer behöva en studsmatta att träna på. Vi har ingen studsmatta och skulle inte ha lust att köpa någon sådan till vår Alma om det inte vore nödvändigt utifrån hennes speciella situation. Detta menar jag då vara en merkostnad eftersom denna kostnad är direkt beroende av vår speciella situation. Nu vet jag att det finns familjer som ändå köper studsmattor åt sina barn, även om dessa inte har något handikapp. I vårt fall är det nog ÄNDÅ en merkostnad. Hur det skulle bli om en sådan studsmattefamilj fick ett handikappat barn som behövde en studsmatta vet jag inte. Det har liksom inte så mycket att göra med vad som är merkostnaden för mig.
Du frågar också hur man skall kunna räkna merkostnaden för internet. Om det nu skall vara någon mening med begreppet merkostnad, så måste givetvis detta vara beroende av hur mycket mer man anser sig använda internet än om man inte var i de omständigheter som gör en vårdbidragsberättigad.
Detta är nog liknande det att man får ersättning för de parkeringsavgifter som är relaterade till ens barns handikapp, helt oavsett hur mycket man brukar avgiftsparkera för övrigt.
I vår familjs fall är det nog hyfsat enkelt. Vi kan jämföra vårt internetande nu med det vi gjorde innan vi fick vår Alma. Skillnaden vet vi är den tid vi lägger ned på föräldranätet. Det är inga fantastiska summor det handlar om. Men en nödvändig merkostnad är det, fullt jämförbar med kuratorer och föreningar.
Förlåt mitt inläggs läng, men tack för frågan.
 

Beräkning av merkostnad

Skrivet av  Annika60
Nu är det ju inte riktigt så att merkostnader beräknas utifrån *den enskilda familjens* läge innan man fick barnet med funktionshinder. Kassan utgår från vad som kan anses vara normalt för en barnfamilj.
Huruvida internet anses normalt numer vet jag iofs inte.
Parkeringsavgifter hade jag ingen aning om att man kunde ta upp; min handläggare hade bergis sagt att om vi måste använda bil ska vi söka färdtjänst eller skaffa p-tillstånd (vi hade redan båda när vi sökte merkostnadsersättning).
Och även om jag hävdat att vi i vår familj aldrig använt hushållspapper, endast tvättbara dukar, tills vi fick barn med funktionshinder och inte hann tvätta alla dukar, så skulle vi inte få ta upp större merkostnad för hushållspapper än det som går utöver "normalförbrukning".
Jag antar att det måste vara så eftesom man annars skulle kunna hävda att "vi skulle levt i en stuga i skogen utan el och livnärt oss på mina ekologiska morötter, men eftersom vi fick barn med funktionshinder måste vi bo i stan och får därmed en merkostnad för båda köpt mat och el....
Förstod du poängen? vet inte om jag uttryckermig så klart ;-)
 

Ett litet inlägg, bara...

Skrivet av  A
Vi har fått en studsmatta från hjälpmedelscentralen, via HABen. gratis.
 

"Tilltro" är väl ett vackert ord

Skrivet av  Nillis
Har läst både Almas pappas och Annika60´s inlägg, och ni har ju lika rätt båda två. Det är ju så synd att det inte kan utgå ifrån den enskilda familjen, då, allt det här ÄR ju faktiskt individuellt.
Är det inte de här bedömningarna man gör hela tiden från försäkringskassan? Och hur absurt är det egentligen inte?
Jag förstår precis hur du menar, Lasse. Jag känner ju att jag förändrats som person efter att ha fått ett barn med funktionshinder. Hade mycket hellre haft ett "friskt" barn och all min energi i behåll för att prova intressanta matrecept, påta i trädgården, tapetsera om, läsa skönlitteratur etc., istället för att leta förklaringar i den här burken!
Nu blev det väl rörigt, kanske, men jag känner att mycket handlar tyvärr om någon slags inlevelseförmåga ifrån handläggarna från fk, och kanske har de inte "råd" att ha någon sådan!
 

Håller med er båda precis ! (Långt)

Skrivet av  Marie
Ja...det är väl för härligt att man ska ens behöva sitta och fundera på sådana här saker...både vi föräldrar och de stackars handläggarna på FK, som varken har en aning om hur den enskildes värld ser ut MED ett handikappat barn, eller hur den skulle varit annars......för det är ju naturligtvis individuellt, ÄVEN om det finns standardberäkningar på hur mycket toapapper man t ex använder per person och dag etc...

Vi har sökt för en massa faktiska merkostnader som vi har för vår tjej p g a hennes handikapp, bl a detta med Internet, som vi lagt otaliga timmar på sedan hon föddes, men fått avslag på det mesta, som vanligt.

Visst, det är ju möjligt at jag gått in på Internet ändå, men kanske då som någon annan skrev för att leta semesterresa, eller recept, eller något annat trevligt...

Men nu lägger vi ner många så otroligt många timmar per vecka bara på att söka info om allt som rör hennes handikapp, kontakter med andra familjer, nya alternativa behandlingsformer världen över etc, för att inte nämna alla dessa eviga skrivelser och överklaganden fram och tillbaka, att man aldrig vill röra datorn utöver detta man "måste"..
Men visst, det är ju frivilligt.....fast vi hade ALDRIG varit inne så mycket på dessa sidor OM INTE...
Sedan får de tro vad man vill...

DESSUTOM består vårt (normalt stora) sociala liv idag av telefonsamtal och e-post med våra släkt och vänner, då vi aldrig hinner eller orkar lägga tid på besök längre....Men visst det är ju frivilligt, vi kunde ju sagt upp bekantskapen helt istället... o s v

Nej, lägg ner alla utredningar om vårdbidrag och dela ut pengarna till dem som behöver det: barnen !!!
 

Artiklar från Familjeliv