Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Dagisdags...

Skrivet av anne.h
Skulle börjat inskolning i måndags men då saknades grabbens resurs ("finns inga pengar...) så det blev först på torsdag, utan resurs. Fredag hade han feber, 40.8!!! Nu har den pendlat mellan 38.6 och 40.7...

Mån-ti och fre nästa vecka är ordinare personal borta, 1 sept börjar jag jobba... Vad ska man göra när inskolningstiden som jag trodde skulle räcka till gott och väl (hade sökt 1aug) nu går mot sitt slut och han inte ens har nån egen resurs på dagis??? Vad kommer arbetsgivaren säga? De har redan stooooor brist på folk, har tjatat på mig i ett år att jag ska komma tillbaka. Kan de neka mig längre ledighet?(som blir utan lön då mina dagar ju är slut...)

Paniken har lagt sig, börjar acceptera att detta inte kommer gå, men vad som ska hända vet jag inte...

(jag sökte dagisplatsen redan maj-00 för att de skulle vara förberedda, men inte hjälper väl det!)
Svar på tråden: Dagisdags...

Acceptera inte.

Skrivet av  Sebbes mamma

Så kan de väll inte göra, du måste jufå stöd till ditt barn ifall han är i behov av det på dagis.
Gå vidare,överklaga..du måste.
Jag har själv kämpat för mycket så jag vet att det är väldigt jobbigt...och påfrestande,som om det inte är tillräckligt jobbigt ändå.
Lycka till.
 

Ring Skolverket om tips

Skrivet av  Ebbas mamma på besök
de är tillsynsmyndighet för skola och barnomsorg och kan hjälpa Er. De var trevliga då jag ringde.
 

Har skickat brev

Skrivet av  anne.h
Jag har skrivit ett brev till dem och skickade det så de har det i dag. Får se vad som sker härnäst. Kommunen nekar mig nu även den nattomsorg som jag som ensamstående skiftarbetande behöver.

Pga detta sjukskrev jag mig i måndags, jag orkar inte mer... Jag klarade närapå 2 år med ett handikappat barn, men rektorn lyckades knäcka mig på mindre än 3 veckor. DET var väl duktigt...!
 

det är svårt...

Skrivet av  gijo
finns bara ett svar och det är "på dem!" Orkar du inte överklaga dina ärenden, kan du få hjälp med det antingen via din kurator eller i FK frågor via FK själva, de har plikt att hjälpa dig. Du ska veta att 80 % av oss som överklagar får rätt.
Kommunerna är också kända för domstolstrots dvs. att de struntar i att utföra det som de är ålagda eller döms till i domstol. Du kan också ta hjälp av ditt länsförbund om du är medlem av något för det handikapp som ditt barn har.
Bäst skulle det vara om du hade någon annan mamma med ett större barn, som redan hade varit igenom allting, som kunde hjälpa dig i dessa frågor. Alla vi föräldrar med barn med särskilda behov vet hur du det har det. Men ge inte upp utan gå på dem helst lite högre upp i chefsposition eller nämnder, anmäl dem till skolverket som sagt ovan. Ta hjälp av tidningar, politiker(det är snart val), andra föräldrar.
Hoppas det ordnar sig, fast det tar tid.
hälsningar gijo
 

Artiklar från Familjeliv