Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vårdbidrag

Skrivet av Anna
Hej, jag undrar om det är någon här som vet hur storleken på vårdbidraget avgörs? Jag vet att det är beroende på handikappets storlek, men finns det någon "mall" som man går efter, dvs ett visst sorts handikapp ger ett helt, halvt eller kvarts bidrag, eller är det handläggarnas godtycklighet som avgör? Skickade in ansökan för en dryg månad sedan, men fick bara ett brev tillbaka att det kommer att ta ca 180 dagar innan man ens börjar handlägga ärendet. Jag tycker att det är bedrövligt att det ska ta sån tid.
Svar på tråden: Vårdbidrag

Tråkigt nog.......

Skrivet av  Lisa
så tar det alldeles för lång tid.
Jag vet inte direkt om dom har någon "mall" dom går efter. Det verkar vara stor skillnad på vart man bor,sen verkar det bero på vilken handläggare man får.
Vi hade en himla tur & fick helt vårdbidrag på en gång...men jag tror ej att vi kommer att få det senare.
Du ska ta upp allt som är extra för er på något vis, mediciner,kläd slitage,läkar besök,speciell mat etc.
Om det känns svårt att skriva & komma på allt som kan vara bra att ta med så tycker jag att du ska vända dig till hab kuratorn,dom kan vara till en stor hjälp.
Fråga på försäkringskassan om hur dom bedömmer i din kommun.
Lycka till! hoppas att ni får allt det ni är värda.
 

Vårdnadsbidrag!!

Skrivet av  Fia.H
Jag fick vänta i ca 1 år innan jag fick vårdnadsbidrag.
Men när jag skickade in skrev jag hur en "vanlig" dag ser ut och detaljerade allt. Man får räkna med att dom på försäkringskassan är "dumma" i huvudet. Med ska vara så lätt att förstå att ett barn ska fatta hur det är. Jag hoppas att det går bra för er.

Kram Fia.H
 

Artiklar från Familjeliv