Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Efterlysning

Skrivet av Kamelonten
Vi har en liten kille som har en nyförvärvad hjärnskada.Han var alltså frisk när han föddes men pga en olycka åtdrog sig en hjärnskada som yttrar sig på samma sätt som en syrebristskada. Han kan inte äta,utan äter med hjälp an knapp(peg), han kan inte gå och han kan inte tala.Vi söker er som vet vad det handlar om eftersom hela vår situation är ny för oss, vi tar gärna emot seriösa råd och tips, som gör vardagen lättare.Vi har två skolbarn också.
Svar på tråden: Efterlysning

Det är inte lätt...

Skrivet av  Malin & Stina
...att ge råd. Alla har olika behov och befinner sig i olika situationer, men jag ska göra ett försök...

Jag antar att ni egentligen vill ha tips och ideér om hur man enklast lever ett liv med ett handikappat barn, det är svårt att ge - men om ni får problem med något så fråga, ni är inte ensamma om det!! Ni får gärna maila mig direkt: [email protected] Det jag vill säga er handlar om hur viktigt det är att få tid till sig själv.

* Planera in tid att bara vara, utan barn och man/hustru, att tänka, promenera, gå en kvällskurs. Något för bara dig. Du vill inte bli utbränd!!
* Vårda kärleksrelationen - för barnens skull, (coh din egen)det värsta som kan hända dem är att föräldrarna skiljer sig! Detta är jätteviktigt!!
* Prioritera de friska barnen, de har också behov och behöver veta att de fortfarande är lika viktiga och älskade som innan deras syskon blev sjukt.
* Ha inte dåligt samvete för att ni måste lämna sonen på avlastning/hos mormor/med grannen/till stödfamilj ibland. Han mår också bra av att ni mår bra.

Det här är sånt som man brukar lära sig efter många år och när skilsmässan är avklarad och det friska tonårsbarnet sitter i rehab. (i värsta fall) Det är så lätt att tänka: "det är bra råd och så ska jag göra sen när allt är bättre". Det håller inte. Gör det nu!

MVH
Malin
 

Du har så rätt, så rätt...

Skrivet av  rosen
Precis så ska man försöka. Har själv två barn med handikapp, den ena med flerhandikapp dessutom. Det är mycket viktigt att få tid för sig själv, vårda sin relation med maken om man har någon och allmänt må bra med sin omgivning för att kunna vara en bättre mamma till sina barn.
 

Artiklar från Familjeliv