Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Personlig assistent, ge mig ett råd!

Skrivet av CSW
Jag har en 12-årig pojk med flera handikapp. Han behöver hjälp med allt för att fungera i det dagliga livet. Han har nu assistent på skolan samt de dagar han är på fritids.

Sedan 1 års tid har Robin varit sjuk, hjärtproblem samt ämnesomsättningssjukdom (låg ämnesomsättning) som vi inte får någon bukt med. Ämnesomsättningen pendlar upp och ner och han tål endast en mycket liten dos Levaxin. Så fort ämnesomsättningen är normal på honom tar hjärtat stryk. Läkarna har nu kommit fram till att han kommer att få leva med sin låga ämnesomsättning eftersom hjärtat inte klarar av när den är normal.

Jag har mer och mer börjat fundera på att sluta jobba för att ta hand om Robin, har ett jobb där det inte funkar att jag är borta titt som tätt. Lever med ett ständigt dåligt samvete, dels vad gäller min son, dels mitt jobb. Detta håller på att ta knäcken på mig!

Finns det någon som är assistent åt sitt eget barn och som kan ge mig lite råd och tips? Hur funkar det? Ersättning?

Tack på förhand!
Svar på tråden: Personlig assistent, ge mig ett råd!

Glömde fråga...

Skrivet av  CSW
har nu fått tid hos en endokrinologkonsult. Någon som vet vad en sådan gör?
 

endokrinolog

Skrivet av  lia
Hej

De sysslar med (köns)hormoner om pubertet osv.
 

Det finns både för och nack-

Skrivet av  Malin & Kristina
-delar att vara anhörigassistent. Nackdelarna är framförallt anställningsvillkoren, de är rätt usla - men det är olika från kommun till kommun.

Fördelarna är ju som du säger att samvetet inte gnager så mycket, hela familjen mår faktiskt bättre. Och framför allt att barnet i fråga mår bättre.

Min dotter är 15 och flerhandikappad med en grav utv.försening som största problemet. Jag har nu varit anhörigass. i snart 5 år, och jag är nöjd trots de ovan nämnda problemen och en viss isolering som följer när man arbetar hemma.

Det första steget är att prata med din LSS-handläggare och/eller försäkringskassan. Låt ingen tala om för dig att barn inte får ass.ersättning - vi är många som bevisar motsatsen!

Vill du prata mer så maila mig gärna: [email protected]

Varma hälsningar,
Malin
 

Jobbar som pers ass

Skrivet av  Karin
Jag har den uppfattingen att man inte ska vara assistent åt sitt eget barn,särskilt vid krävande handikapp.Jag tror att det är bra att få göra något annat,Möjligtvis vara ass på halv tid och gärna ha korttids boende,så att man får vila upp sig och orka ta nya tag, kanske rent av få sova en hel natt.
 

lång erfarenhet...

Skrivet av  snusan
Hejsan...tråkigt verkligen att du måste känna rädsla hela tiden.
Jag har jobbade som personlig assistent åt en multihandikappad flicka i några år...men slutade.
Mamman till flickan tog själv de assistans timmar som flickan var berättigad på nätterna...familjen ville inte ha utomstående hemma på nätterna "helt förståligt" och när jag slutade så tog flickans äldre syster över min plats som personlig assistent.
Inte nåt bra val att ta in systern som assistent men det var en nödlösning för familjen, så du borde kunna få betalt som assistent till ditt barn!!!
 

Artiklar från Familjeliv