Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Merkostnader för större bil och skor någon ?

Skrivet av Evigt tjat
Hej alla mitt i julstöket.
Hinner någon hjälpa oss med ett svar på följande :

a) om någon fått ta upp ortopediska skor som merkostnad ?

b) Har någon fått hjälp med de högre driftskostnaderna till bilen ?
(Vi har fått bilstöd för att kunna köpa och handikappanpassa en bil, modell större,
och kör så otroligt många mer mil just p g a handikappet t ex till specialförskolan)

Nu har vi dock fått nej på båda dessa ansökningar och måste överklaga före jul !

Snälla, finns det någon som kan ge oss tips och backning !?
Svar på tråden: Merkostnader för större bil och skor någon ?

Vi har fått ta med ort.skor som merkostnad

Skrivet av  Jojjjo
Vi har fått räkna med kostnader för ort.skor. "...Merkostnad för skor beaktas med fyra par skor, på grund av slitage, x 300 kronor= 1200 kr per år..." Detta beslut fick vi för några år sedan och det skall omprövas om ca ett halvår. Handläggaren sa dock till mig i telefon att hon varit snäll i sin bedömning av våra merkostnader, bl.a. när det gäller skorna. Detta eftersom skor till vanliga barn ofta kostar 300 kr/par.
 

japp

Skrivet av  Ann-Sofie
vi fick merkostnad dels för inköpet av bil. Jag tror de räknar 15% av summan över vad en normal bil kostar. Vi köpte en Chrysler Voyager för 198 000:- och de räknade att en vanlig bil skulle kostat 185000:-. Vår var 3 år gammal. VI fick också bilstöd för den. Sen är det en viss procent merkostnad för högre driftskostnader. Du får gärna mejla mig så kan jag berätta närmare när jag har tid. Typ efter helgerna.
[email protected]
 

Artiklar från Familjeliv