Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Heja Försäkringskassan...

Skrivet av Ledsen
Har en flerhandikappad pojke på 13 år. Behöver hjälp med allt dygnet runt. Har har nu dessutom fått hjärtproblem samt problem med ämnesomsättningen vilket innebär många och långa läkarbesök på lasarett 12 mil enkel resa från där vi bor.

Har ansökt om assistans för de gånger vi åker till lasarettet då jag inte längre klarar av det själv. Dels skriker han och kastar sig i bilen och då det tar ca 3 timmar tur och retur att ta sig dit är detta väldigt frustrerande. Dessutom krävs hjälp vid provtagningar, u-ljud mm mm för att få honom att vara still.

I dag fick jag preliminärt besked på min ansökan om assistansen:
"För att bistå modern vid läkarbesök bedöms inte berättiga till assistansersättning eftersom det inte är barnets behov utan moderns behov av hjälp som man vill ha tillgodosett"

Ska man skratta eller gråta???

Kände bara att jag ville skriva av mig, jag blir så fruktansvärt TRÖTT på allt.
Svar på tråden: Heja Försäkringskassan...

SORGLIGT FK imt

Skrivet av  c&l
.
 

Idioter!

Skrivet av  Pernilla B
FK är en koloss på lerfötter. Jag har aldrig blivit korrekt och schysst behandlad av någon där. Egentligen skulle man anmäla dem för tjänstefel.

Visst borde väl ärenden som rör sjuka/handikappade barn handhas centralt av medicinskt kunnig personal? Som det är nu har nog handläggaren ofta aldrig ens sett ett handikappat barn - än mindre kan de förstå hur det är att leva med ett.

Det här är vårt liv - hur ska man kunna mäta allting i timmar och minuter?

Att ni inte får assistenthjälp är så sorgligt att man vill gråta.
 

Överklaga

Skrivet av  Hestia
De kan omöjligt hävda att det är ditt behov av hjälp som ska tillgodoses. Barnet behöver helt klart dubbelassistans under sina läkarbesök. Jag vet själv hur ledsen och arg man blir över att bli dåligt bemött. Försök samla din frustration kreativt och ge inte upp! Be om hjälp med att skriva en överklagan.
 

Artiklar från Familjeliv